شناسهٔ خبر: 41479 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جیرانی: فیلم‌های جشنواره را جدا از فضای ممیزی دیدیم

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: زمان اکران فیلم‌ها از ساعت ۱۴ به بعد خواهد بود و نشست‌های مطبوعاتی صبح روز بعد برگزار می‌شود و ممکن است ۵ سانس نمایش در روز داشته باشیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ برنامه سینمای ایران از مجموعه برنامه «نقد ۴»، پنج شنبه شب ۱۷ دی ماه با حضور «محمد حیدری» دبیر سی وچهارمین جشنواره فیلم فجر، «فریدون جیرانی» عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر و با اجرای علیرضاشجاع نوری روی آنتن شبکه چهار سیما رفت. 

محمد حیدری درباره سانس های اکران فیلم در کاخ جشنواره گفت: سخت‌گیری در تخصیص کارت‌ها را پیش گرفته‌ایم تا بخشی از اشکالاتی که در دوره‌های قبلی بوده را رفع کنیم. به همین دلیل، زمان اکران فیلم‌ها از ساعت ۱۴ به بعد خواهد بود و نشست‌های مطبوعاتی صبح روز بعد برگزار می‌شود و ممکن است ۵ سانس نمایش در روز داشته باشیم. البته برخی به این برنامه ‌ریزی اعتراض داشتند اما ما هنوز برنامه‌ریزی دقیقی برای شکل برنامه‌ها انجام نداده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه افتتاحیه در تالار وحدت و اختتامیه جشنواره در برج میلاد خواهد بود، توضیح داد: اصولا باید افتتاحیه در کاخ باشد، اما برج میلاد در آن زمان در حال آماده سازی است بنابراین ۱۱ بهمن در تالار وحدت افتتاحیه برگزار می شود. در کاخ هم میزبان اهالی رسانه، سازندگان آثار و هنرمندان و منتقدان، مسئولان و مدیران فرهنگی نهادها و سازمان ها خواهیم بود.

دبیر جشنواره فیلم فجر در مورد سینماهای نمایش دهنده مردمی فجر نیز گفت: ۱۴ سینما و ۲۷ سالن سینما نمایش دهنده آثار جشنواره برای مردم خواهند بود. هنرمندان به سالن‌ها می‌روند اما شادی فرصتی برای پرسش و پاسخ وجود نداشته باشد، البته ما کاخ مردمی را پردیس سینمایی ملت انتخاب کرده‌ایم که برای سازندگان آثار فرش قرمز پخش می‌شود و هنرمندان در کنار مردم می‌بینند.

جیرانی: فیلم‌های جشنواره فجر را جدا از فضای ممیزی دیدیم

فریدون جبرانی نیز در این برنامه درباره حضورش در هیات انتخاب گفت: با حضور در این بخش به شناخت بیشتری به دوستانی که در هیات انتخاب بودند رسیدم و برای من کلاس درسی بود تا از نوع نگاه دوستان به فیلم ها استفاده کنم. 

وی با بیان اینکه برخی ها به خاطر دشمنی با خانه سینما بر سر فیلم «دختر» میرکریمی جنجال کردند، عنوان کرد: کسانی که نمایندگان کمیته دولتی بودند هیچ وقت نظر اصلاحی به ما ندادند و جدا از فضای ممیزی فیلم ها را دیدیم. دوستانی که از ممیزی امده بودند نسبت به ما بازتر فیلم ها نگاه کردند و حتی دبیر هم نظری نداد که این نکته مهم است ۶۶ فیلم سودای سیمرغ و ۹ فیلم نگاه نو دیدیم.

عضو هیات انتخاب جشنواره تاکید کرد: از زمان اکران درباره الی تحولی در سینمای ایران ایجاد شد و این تحول از لحاظ داستان گویی رخ داد که در خرده پیرنگ خلاصه می شود. داستان ۸۰ درصد فیلم های امسال بر اساس خرده پیرنگ روایت شده است البته تعدادی از فیلم ها تلاش کرده بودند تا قصه خود را به شکل داستان گویی قبل از «درباره الی» روایت کنند.

وی گفت: یکی از ویژگی های امسال حضور فیلمنامه نویسان به صورت مستقل است و حداقل ۲۰ فیلمنامه نویس امسال به صورت مستقل فیلمنامه ها را نوشتند. بنابراین سال آینده می‌توانیم شاهد یک سینمای سرپا و خوب باشیم؛ فیلم هایی همچون هلن، سایه های موازی و بسیاری از آثار دیگر بهترین اثر سازندگاشنان هستند و هرچند انتخاب نشدند اما قطعا در زمان اکران می توانند با بیننده ارتباط برقرار کنند.

نظر شما