شناسهٔ خبر: 41517 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

افخمی اعلام آتش بس موقت کرد/ چیزی که در سینمای امروز اهمیت ندارد اندیشه است!

دوازدهمین قسمت از دور تازه برنامه سینمایی «هفت» شب گذشته ۱۸ دی ماه با حضور محمد حیدری، دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و نادر طالب زاده، دبیر ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل از روابط عمومی برنامه هفت، بهروز افخمی در ابتدای برنامه و در سرمقاله خود بیان داشت: از این هفته به مناسبت نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر تا پایان جشنواره با مدیران و دست اندرکاران سینمای ایران اعلام آتش بس می کنیم، بخاطر آنکه اکنون در حال آماده شدن برای جشنواره فیلم فجر که یادگاری انقلاب و جشنواره بزرگ سینمای ایران است، هستند. ما نیز سعی می کنیم در فرصت باقیمانده به تبلیغ و معرفی فیلم ها بپردازیم تا همه را به سمت سینماها بکشانیم.

«هفت» در ایام فجر هرشب زنده روی آنتن شبکه سه

افخمی ادامه داد: در ایام جشنواره فیلم فجر نیز هر شب برنامه زنده خواهیم داشت و به نقد و بررسی فیلم ها هم خواهیم پرداخت.

وی در ادامه یادداشتی از حسین معززی نیا با عنوان «چرا به هیچ قاعده ای تن نمی دهید؟» درباره فیلمسازانی که به رد شدن فیلم شان از بخش مسابقه جشنواره فجر اعتراض داشتند، قرائت کرد.

ضرورت توجه بیشتر به بخش فیلمنامه در جشنواره

در ادامه برنامه و در بخش گفتگوی ویژه، محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر میهمان «هفت» شد. وی درخصوص جشنواره امسال بیان داشت: در جشنواره امسال آثار در بخش های مستند، هنر و تجربه، نگاه نو و سودای سیمرغ به رقابت می پردازند. هر ۴ بخش ۴ گروه داوری مجزا خواهد داشت که در بخش نگاه نو ۳ سیمرغ بلورین شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و جایزه ویژه هیئت داوران اهدا خواهد شد. در بخش فیلم های مستند نیز همین سه جایزه اهدا خواهد شد. اما در بخش سودای سیمرغ طبق فراخوانی که داده شد در هر بخش به بهترین ها سیمرغ اهدا خواهد شد.

حیدری در ادامه در پاسخ به این پرسش افخمی درباره تفکیک فیلمنامه اقتباسی از فیلمنامه اورجینال در جشنواره، گفت: دقیقا فضای امروز سینمای ایران می طلبد که به این بخش ها توجه ویژه ای شود اما در جشنواره امسال این مسئله درنظر گرفته نشده و در آئین نامه اشاره نشده، امیدواریم در سال آتی این اتفاق رخ دهد.

افخمی در این خصوص بیان داشت: به نظر می رسد که اگر به هر بهانه ای در بخش فیلمنامه نویسی تعداد جوایز و مشوق ها بیشتر شود، بهتر است. حتی می توان جایزه دیگری به یک فیلمنامه کمدی اهدا کرد.

حیدری: جایزه بخش انیمیشن به کیفیت آثار رسیده بستگی دارد

حیدری همچنین درخصوص انیمیشن های رسیده به دبیرخانه جشنواره بیان داشت: با توجه به اینکه امسال آثار انیمیشن تولید شده و رسیده به جشنواره، در نسبت به سال های گذشته بیشتر است امیدواریم که بتوانیم یک بخشی را به این حوزه اختصاص دهیم. درخصوص جایزه این بخش باید به کیفیت آثار رسیده توجه کرد. شاید یک اثر را به عنوان بهترین اثر جشنواره معرفی کنیم، اما در خصوص جزئیات آن هنوز تصمیم گیری نهایی نشده است.

افخمی در ادامه برنامه اظهار داشت: به نظر من حتی می توان در جشنواره سال های بعد نظیر جایزه گلدن گلوب جوایز را در دو بخش فیلم های کمدی و درام تقسیم کرد تا تشویق بیشتری به تولید این جنس آثار شود.

حیدری در این خصوص بیان داشت: الان در ژانر فیلم های کمدی آثار بسیار کمی داریم و شاید حتی اثر خوبی نداریم. ولی نیاز امروز جامعه این ژانر است و حتما جشنواره فیلم فجر باید به این مسئله توجه کند. به نظر می آید اگر از ابتدا این موضوع اعلام شود، آثار خوبی در این خصوص تولید شود. اما جشنواره فیلم فجر به این دلیل که دبیران ثابتی ندارد، نمی تواند سیاست ثابتی را دنبال کند. حالا امیدواریم این اتفاق برای سال های بعد رخ دهد.

سال گذشته سال بی اعتبارکننده ای برای جشنواره بود

افخمی در ادامه بیان داشت: فکر می کنم سال گذشته سال بد و بی اعتبارکننده ای برای جشنواره بود والا هر دبیری که کارش را خوب انجام دهد باید تداوم یابد. اساسا همچین برنامه هایی را آقای ایوبی می تواند در افتتاحیه اعلام کند و مخالفت کسی را برانگیزد. فکر می کنم تشویق فیلم کمدی و کودک مسئله واضحی است که برای همه پذیرفته است و شکی در آن نیست و همین امسال می توان مشوق ها را برای سال آتی اعلام کرد.

سینما در حال پوست اندازی است

در ادامه حیدری بیان داشت: به نظر می رسد سینما در خصوص فیلم اولی در حال یک پوست اندازی است. آثار بسیار خوبی در این خصوص به دبیرخانه رسید و به نظرم بسیاری این کیفیت را دارند که سهم بخش «نگاه نو» را بیشتر از ۱۱ فیلم کنند. اگر بخواهیم همان روندی را که در فراخوان جشنواره اعلام کردیم دو اثر از این بخش را برای رقابت در بخش سودای سیمرغ معرفی خواهیم کرد. خیلی از افراد هم هستند که بهترین فیلم شان همین اولین فیلم شان است و فیلم های بعدشان در حد فیلم اول نخواهد شد. لذا این امکان را برخلاف سال گذشته، برای جشنواره امسال فراهم خواهیم کرد.

حیدری درخصوص هیئت داوران جشنواره فجر سی و چهارم گفت: هیئت داوران امسال ۷ نفر هستند که اگر بخواهیم در بخش های فنی از افراد متخصص استفاده کنیم ممکن است به ۹ نفر برسد.

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر درخصوص اضافه کردن تعداد روزهای جشنواره برای بهتر دیده شدن آثار بیان داشت: یک صحبتی امسال در این خصوص به آقای ایوبی گفتم اما به نظر می رسد امسال باید ما کمی خودمان را اثبات کنیم و اگر عمری بود برای سال آینده این مسئله را دنبال کنم.

فرهنگ فیلم دیدن، آموزش و کشف استعداد ویژگی های جشنواره عمار

در ادامه برنامه نادر طالب زاده، دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار میهمان دیگر برنامه «هفت» بود. وی در خصوص این جشنواره بیان داشت: از لحاظ من جشنواره یک ویترین است. شما که از ابتدای انقلاب شاهد بودید جهاد سازندگی چگونه بود و کمبودهای ما را قبل از جنگ را جبران می کرد. عمار چنین کاری در سینمای امروز می کند. یکی سینماتک و فرهنگ فیلم دیدن است. فیلم ها را به روستاها می برند. یک بخش آن آموزش است. آموزش های مستندسازی و داستانی و دیگری کشف استعداد در سطح کشور است. شاید به نوعی وزارت ارشاد وظیفه چنین کاری داشت اما نکرد. و امروز عمار هر سال در این حوزه غنی تر و پربارتر می شود.

وی افزود: عمار یک حرکت جهادی رسانه ای است. انتخاب سوژه ها و نقدها با جرات و بی تعارف است. این دوره، یک دوره جالبی است. نسل سومی هایی که با ابزار مستندسازی، به دنبال انتقال پیام خود هستند. حتی اگر تلویزیون آنها را پخش نکند، خودشان دست به کار شده اند.

طالب زاده درخصوص بخش بین المللی عمار گفت: در بخش بین الملل از همه کشورهای غربی و عربی آثار به دبیرخانه آمده است. آثار باکیفیتی که در همه شبکه های تلویزیونی ما قابل پخش است. نیاز به ریسک دارد. و اساسا مردم در این صورت به تلویزیون اعتماد پیدا می کنند و به آن جذب می شوند.

رئیسیان: چیزی که در سینمای امروز اهمیت ندارد اندیشه است!

برنامه «هفت» در بخش میز خبر خود با علیرضا رئیسیان، کارگردان و تهیه کننده سینما گفتگو کرد. وی که در حاشیه نشست «سینما و اندیشه» فرهنگستان هنر سخن می گفت، با انتقاد از وضعیت کنونی سینما بیان داشت:فضای فعلی سینمای تماما جشن و سرور است و چیزی که اهمیت ندارد، فکر و اندیشه است. شما در همین جشنواره فجر امسال هم می بینید چندین بزرگداشت می گیرند که کارگردانان در آن سهمی ندارند.

وی ادامه داد: من شخصا فضای فعلی سینما و مدیریتش را درک نمی کنم. خوشحال می شدم که فیلم هایی نظیر «دراکولا» در جشنواره حضور می یافتند. پیشنهاد ما به دبیر جشنواره این بود که حداقل بخش نگاه ملی را در جشنواره بگذارند، حتی اگر وارد بخش رقابتی نشود.

این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: وقتی شرایط سینما خوب به نظر نمی آید، حس می کنم آن هایی که مسئولیت دارند باید حرف بزنند و این سکوت امروز رضایت بخش نیست.

رئیسیان همچنین درخصوص پوستر جشنواره فجر سی و چهارم اظهار داشت:حقیقتش از پوستر امسال جشنواره خوشم نیامد. برای اینکه نه شکیبایی بود، نه سینمای ایران بود و نه زیبا بود!

وی درخصوص برنامه «هفت» نیز گفت: به نظرم برنامه «هفت» سری جدید، مردمی تر از دوره های پیشین است. اما هم مطول است و هم جنبه های تصویری اش کم است.

در ادامه برنامه گزارشی از پشت صحنه فیلم سینمایی «آب نبات چوبی» به کارگردانی حسین فرح بخش، از فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر پخش شد و با عوامل این فیلم سینمایی گفتگو شد. این گزارش نخستین گزارش از پشت صحنه این فیلم سینمایی به شمار می رود.

«هفت» در بخش «سینماکلاسیک» خود سکانس تعقیب و گریز فیلم «بولیت» با بازی استیو مک کوئین و کارگردانی پیتر ییتس را بررسی کرد. «هفت» در بخش معرفی کتاب خود نیز، کتاب «شاهد خاموش» نوشته رابرت پایک ترجمه کوروش سلیم زاده را معرفی کرد.

در ادامه برنامه «هفت» مسعود فراستی در میز نقد خود و در بخش نقد فیلم های خارجی با حضور بهروز افخمی، به نقد و بررسی فیلم سینمایی «مریخی» پرداخت. نکته جالب در این بخش این بود که بهروز افخمی گفت هنوز هیچ یک از منتقدان، این فیلم تازه به بازار ایران آمده را ندیده اند و بر آن نقدی ندارند لذا خود در این بخش به نقد و بررسی این فیلم پرداخت.

همچنین فراستی در بخش نقد فیلم های ایرانی با حضور جواد طوسی، منتقد سینما فیلم سینمایی «جامه دران» به کارگردانی حمیدرضا قطبی زاده را نقد و بررسی کرد.

دور تازه برنامه سینمایی هفت هر هفته جمعه شب ها با اجرا، سردبیری و تهیه کنندگی بهروز افخمی روی آنتن شبکه سه سیما می رود.

نظر شما