شناسهٔ خبر: 41540 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار تمبر يادبود «ناظم حكمت» در صدوچهاردهمين سالروز تولدش

صدوچهاردهمين سالروز تولد شاعر مشهور تركيه با چاپ تمبري مخصوص اين سالروز در روز چهاردهم ژانويه گرامي داشته مي‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ صدوچهاردهمين سالروز تولد شاعر مشهور تركيه با چاپ تمبري مخصوص اين سالروز در روز چهاردهم ژانويه گرامي داشته مي‌شود؛ همچنين مستندي از سال‌هايي كه او در زندان گذراند در مراسم يادبود اين شاعر نمايش داده مي‌شود. مستند «ناظمِ بورسا» بر ١١ سالي كه ناظم حكمت در زندان بورسا گذراند، تمركز دارد كه شامل افشاي چند مستند و مصاحبه‌هايي با شاهدان و دوستاني كه در اين دوران سخت همراه او بودند، مي‌شود.
ناظم حكمت از برجسته‌ترين شاعران و نمايشنامه‌نويسان كمونيست لهستاني‌تبارِ تركيه بود و تاثيرگذاري آثارش فراتر از مرزهاي تاريخ ادبيات تركيه پيش رفت. حكمت بارها به خاطر عقايد سياسي‌اش دستگير شد و سال‌هاي زندگي‌اش را در تبعيد و سلول‌هاي زندان سپري كرد.
شهردار بخش نيلوفر، منطقه‌اي در شمال غربي بورسا، مجموعه‌اي از رويدادها را براي يادبود اين شاعر در روز تولدش، چهاردهم ژانويه، تدارك ديده است. نمايشگاه ويژه‌اي كه به افتخار نام شعر «برگ‌هاي روي دالارا» نامگذاري شده است در مركز فرهنگي‌اي كه به نام ناظم حكمت بنا نهاده شده‌ برپا مي‌شود. صدها شعري كه حكمت در طول زنداني‌ بودنش سروده است، در اين نمايشگاه به نمايش در مي‌آيد. تمبري كه براي يادبود اين شاعر منتشر خواهد شد در اين رويدادها به بازديدكنندگان اهدا مي‌شود. قيمت اين تمبر ٤٠/١ لير تركيه است و در دسترس علاقه‌مندان ادبي است. مراسم يادبود ناظم حكمت با كنسرت ويژه‌اي به نام «عشق پيراهني از آتش است» با اجراي «حسن يوكسلير» خاتمه مي‌يابد. ناظم حكمت از ١٤ سالگي به سرودن شعر پرداخت و در سن ١٩ سالگي در سفري كه به شوروي داشت، از نزديك با نسل جديد هنرمندان انقلابي آشنا شد و جسارتي بيشتر را در ايجاد تحول در شكل و محتواي شعر تركيه يافت.
ناظم حكمت متولد ١٥ ژانويه ١٩٠٢، پيشگام «شعر آزاد» در تركيه بود و بسياري او را «شاعر ملي» اين كشور مي‌نامند. بعد از سال‌ها تنهايي در تبعيد، روز سوم ژوئن سال ١٩٦٣ بر اثر حمله‌ قلبي در مسكو درگذشت و در آرامگاه معروف «نورودويچ» مسكو به خاك سپرده شد.
از برجسته‌ترين آثار ناظم حكمت به «چشم‌اندازهاي انساني از كشورم»، «نامه‌هايي به تارانتا بابو»، «شيرين و فرهاد»، «حماسه‌ جنگ استقلال»، «جمجمه» و «مرد فراموش‌شده» مي‌توان اشاره كرد. از برجستگي‌هاي شعر ناظم حكمت سادگي ورواني آن است كه تاثير بسياري از ماياكوفسكي دارد. يكي از ريشه‌هاي مردمي شعر «حكمت» ترانه‌هايي بود كه «عاشيق»هاي ترك مي‌خواندند، اين عاشيق‌ها كه بخشي از فرهنگ فولكلور تركيه محسوب مي‌شوند تاثير بسزايي در شعر «حكمت» داشتند و اين تاثير در شعر او بر مردم عوام است.

نظر شما