شناسهٔ خبر: 41574 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمی‌دانم چرا عده‌ای مخالف حضور مستندها در جشنواره فیلم فجر هستند

تهیه‌کننده مستند «خوان بی خان» با اشاره به جایگاه فیلم‌های مستند در سینما از اینکه عده‌ای مخالف حضور مستندها در جشنواره فیلم فجر هستند ابراز تاسف کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محسن استادعلی تهیه کننده مستند «خوان بی خان» که اثرش به بخش مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرده است درباره حضور فیلم‌های مستند در این جشنواره گفت: در جشنواره «سینما حقیقت» فیلم های مستند به صورت تخصصی مورد بررسی قرار می گیرند و همه نوع فیلم مستندی اعم از کوتاه، نیمه بلند و بلند در آن به رقابت می پردازند اما جشنواره فیلم فجر محدودیت های خاص خودش را دارد.

وی با بیان این که منتقدان حضور فیلم های مستند در جشنواره فیلم فجر نباید خست به خرج دهند، عنوان کرد: سال هاست که همه منتقدان متفق القول هستند که فیلم های مستند می توانند عمیق تر و پیشروتر از فیلم های سینمایی یا داستانی باشند بنابراین نمی دانم این بخلی که در دوره های مختلف گریبان جشنواره فیلم فجر و یا حتی گروه اکران «هنر و تجربه» را می گیرد از کجا نشات گرفته است.

استادعلی اضافه کرد: باید کمی واقع بینانه تر به این موضوع نگاه کنیم و به یاد آوریم که هر سال مخاطبان فیلم های مستند بسیار راضی تر از مخاطبان فیلم های داستانی از سالن سینما خارج شده‌اند.

وی درباره جشنواره فیلم فجر امسال گفت: در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر اتفاق بسیار خوبی افتاده است و آن حضور یکی از با تجربه های عرصه مستند در این بخش است. همیشه دوست داشتیم فضای مستند جشنواره را خود مستندسازان برگزار کنند و دست اندرکاران مستند این فضا را جلو ببرند و امسال در جشنواره فیلم فجر با حضور  مرتضی رزاق کریمی به عنوان دبیر بخش مستند این اتفاق رخ داده است.

تهیه کننده مستند «خوان بی خان» با اشاره به اینکه فیلمش برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر به نمایش در می آید توضیح داد: اگر فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر متفاوت باشند، قطعا خروجی این جشنواره با جشنواره «سینما حقیقت» متفاوت خواهد بود و در چنین شرایطی شاید نظر مخالفان حضور فیلم های مستند در جشنواره فیلم فجر تغییر کند.

وی در ادامه به اهمیت جایزه های جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: بخش مهمی از جشنواره، جایزه های آن است و هر فیلمسازی بگوید چنین نیست صادقانه نظرش را نگفته است. من معتقدم جایزه های جشنواره فیلم فجر در روند کاری فیلمسازان تاثیر و اهمیت زیادی دارند.

استاد علی به مخاطبان جشنواره فیلم فجر توصیه کرد: مخاطبان جشنواره فجر به دیدن فیلم های مستند بروند اگرچه فیلم های مستند بازیگر و سوپراستار ندارند اما این فیلم ها پر از رنگ و روح زندگی هستند.

کارگردانی مستند «خوان بی خان» را هادی معصوم دوست بر عهده دارد.

نظر شما