شناسهٔ خبر: 41583 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مجموعه مقالات دومین همایش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

کتاب مجموعه مقالات دومین همایش الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت با حضور برنده دومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی رونمایی شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل از پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، به همت مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا و خبرگزاری مهر، مراسم رونمایی مجموعه مقالات دومین همایش الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با حضور مسعود درخشان، استاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) و برنده دومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی و عطاء الله رفیعی آتانی، معاون پژوهشی مرکز پژوهش های علوم انسانی صدرا امروز دوشنبه، ۲۱ دی ماه، در خبرگزاری مهر برگزار شد.

بنابراین گزارش، رفیعی آتانی در این نشست اظهار کرد: مسیر توسعه یافتگی در کشور ما تجربه توسعه یافتگی غرب است و این سازوکارها تا قبل از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت وجود داشت که این مبحث به صورت حاشیه اعتقادی مطرح می شد. پس از طرح ایده الگو ادبیات اسلامی در یک فضای مستقل مطرح شد. قبل از اینکه در مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا پیگیری کنیم در فضای کشور این نوع پیگیری صورت نمی گرفت باید بگویم مرکز پژوهشی علوم انسانی اسلامی صدرا جزو اولین مراکزی است که این موضع را پیگیری کرده است.

مسعود درخشان نیز در ادامه نشست طی سخنانی اظهار کرد: اگر به مفهوم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به درستی توجه کنیم متوجه خواهیم شد این موضوع حاصل استقلال فرایند فکری است که همواره در فرمایشات مقام معظم رهبری داشته و داریم و الهام بخش اندیشمندان جامعه است که در راه کشور و دین از موضع استقلال فکری گام برمی دارد. بنابراین اگر بخواهیم در حوزه مطالعات نظری و کاربردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دستاور بیشتر و بهتری داشته باشیم باید مسیر استقلال فکری را فراموش نکنیم. زیرا ریشه این مفهوم که مقام معظم رهبری مطرح کردند در استقلال فکری است.

این اقتصاددان ابراز کرد: برای کشور که چندین دهه در مطالعات دانشگاهی حوزه علوم انسانی بهره ای از استقلال فکری نبرده است و معمولا کوشش استادان و دانشجویان در حوزه علوم انسانی معطوف به بهره برداری از دستاورد اندیشمندان غربی است جلو بردن مطالعات در حوزه اسلامی ایرانی پیشرفت همت مضاعفی روی شبکه سازی و نهادسازی میخواهد. البته از همه مهمتر توکل به خداست که انسان با کمک این امر مسیر را جلو ببرد. این مقدمه نشان دهنده سختی راه است که باید بدانیم تا چه اندازه کار کرد.

درخشان در ادامه بیان کرد: بحثی بین دانشگاهیان بود که آیا این پیشرفت همان توسعه است، یا بیش از آن و یا متفاوت آن است؟ بحث دیگری که وجود این است که آیا پیشرفت ترجمه ای از دولوپمنت یا همان توسعه است یا ترجمه ای از ادونسمنت است؟ در آن صورت با تمام این نظریه ها متوجه خواهیم شد که در نظریات اقتصاددانان غربی تئوری ادونسمنت نداریم. پس به این نتتیجه می رسیم که این ترجمه چه کلمه ای است؟ یا اقتصاد مقاومتی که حاصلی از استقلال فکری است معادل کدام کلمه خارجی است؟ معمولا تقاضاهایی به وجود می آید که چه معادلی برای اقتصاد مقاومتی بگذاریم؟

برنده دومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در ادامه سخنانش ابراز کرد: فشار زیادی بر من بود که کلمه ای را معادل اقتصاد مقاومتی به کار ببرم. همیشه این مسئله در ذهن برخی از جوامع کشور مطرح می شود و به دنیال این موضع هستند که اندیشمندان غربی چه گفته اند؟ البته ما باید به این موضوع فکر کنیم که آنان چه می گویند؟ نه اینکه بدون فکر بگوئیم چه گفته اند؟ ما نباید به این فکر کنیم که حرف های اندیشمندان غربی بزرگ است بزرگی ما در تکرار حرف دیگران نیست در درک مفاهیمی است که از اندیشمندان می گیریم و آن درک باعث می شود که به ما کمک تا حوزه اقتصادی بر مبنای دینی و اعتقاددی خودمان را دنبال کنیم و جلو ببریم

گفتنی است، گزارش مشروح این نشست متعاقبا منتشر می شود.

نظر شما