شناسهٔ خبر: 41586 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

درگذشت ستاره‌ هزارچهره راک

دیروز هم موسیقی راک و هم موسیقی پاپ، دیوید بووی، یکی از ستارگان قدیمی و شناخته‌شده خود را از دست داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ دیروز هم موسیقی راک و هم موسیقی پاپ، دیوید بووی، یکی از ستارگان قدیمی و شناخته‌شده خود را از دست داد. فرزند ارشد بووی در توییتر خود اعلام کرد که این خواننده و آهنگ‌ساز بریتانیایی دیروز در جدال ۱۸ماهه‌اش با بیماری سرطان سرانجام تسلیم شده و درگذشته است. او نوشت از اینکه باید خبر مرگ پدرش را تأیید کند، بسیار متأثر است. بووی دو روز پیش از مرگش، بیست‌و‌پنجمین آلبوم خود را با نام «ستاره سیاه» روانه بازار کرده بود تا به همراه طرفداران خود تولد ۶۹‌سالگی‌اش را جشن بگیرد.

سالروز تولد او مطابق با سالروز تولد الویس پریسلی است. بووی هنگامی که ۱۲ سال داشت، نوازندگی ساکسیفون را آغاز کرد. دیوید بووی که نام واقعی‌اش دیوید رابرت جونز است، در روز هشتم ژانویه ۱۹۴۷ در جنوب لندن به دنیا آمد. او در ۱۶سالگی به‌عنوان ساکسیفون‌نواز و خواننده گروه The Kon-rads (تصویر) به روی صحنه رفت. در سال ۱۹۶۵ نام هنری دیوی بووی را برای خود برگزید و نخستین آلبوم خود را در سال ۱۹۶۷ منتشر کرد که موفقیت چندانی نداشت. تلاش‌های بعدی او نیز بیشتر با سرخوردگی همراه بود تا اینکه در اوایل دهه ۷۰ میلادی توانست آرام‌آرام جایی برای خود باز کند. بووی در سال ۱۹۷۲ با انتشار آلبوم «ظهور و سقوط زیگی استارداست و عنکبوت‌هایی از مریخ» بر سر زبان‌ها افتاد. این آلبوم در نظرسنجی‌های مختلف به‌عنوان یکی از بهترین آلبوم‌های تاریخ موسیقی پاپ و راک بریتانیا انتخاب شد. بووی در نیمه دوم دهه هفتاد میلادی آلبوم‌های موفق دیگری به بازار ارائه کرد و همچنین تورهایی گسترده در نقاط مختلف جهان برگزار کرد. کنسرت‌های او به خاطر جلوه‌های خاص و ابعاد نمایشی‌‌شان معروف بود. ترانه «شهرت» که در سال ۱۹۷۵ با همکاری جان لنون ساخته شد نخستین ترانه بووی بود که در آمریکا صدرنشین جدول پرفروش‌ترین‌های این کشور شد.
او در سال ۱۹۶۴ اولین تک‌آهنگ خود را (در قالب دو تک‌آهنگ) به نام «لیزا جونز» و «لویی لویی برو خونه» زمانی که در گروه دیوید جونز و پادشاه زنبورها بود، ارائه کرد. آلبوم «عجایب فضایی» اولین آلبوم او بود که در انگلستان منتشر شد. اولین آهنگ بووی که در آمریکا به رتبه یک دست یافت، آهنگ «شهرت» بود که با همکاری جان لنون، آن را نوشته بود. پرفروش‌ترین آلبوم تمام دوران کاری دیوید بووی آلبوم «بیا برقصیم» بود. در ۱۹۷۰، وقتی که بووی گروه «هایپ» را تشکیل داد، اعضای گروه، لباس قهرمانان داستان‌ها را بر تن می‌کردند و به هر کجا که برای کنسرت می‌رفتند با جملات و رفتار خود مردم را متعجب می‌کردند. نیکولاس روگ کسی بود که اولین نقش اول سینمایی را به بووی پیشنهاد کرد. این‌گونه بود که بووی در سال ۱۹۷۶ نقش غریبه‌ای مستأصل و آواره را در فیلم «مردی که به زمین سقوط کرد» بازی کرد. او همچنین سال گذشته در فیلم حیثیت، اثر زیبای کریستوفر نولان، در کنار هوگ جکمن و اسکارلت یوهانسن ظاهر شد. بووی همچنین در فیلم آخرین وسوسه مسیح، اثر مارتین اسکورسیزی در نقش فرمانده رومی جولیا و در فیلم تویین پیکزِ  لینچ بازی کرد و موسیقی معروف تیتراژ پایانی فیلم بزرگراه گمشده نیز متعلق به اوست. بووی در سال ۲۰۰۰ مقام ارشد اعطایی از جانب ارتش بریتانیا و همچنین مقام شوالیه در سال ۲۰۰۳ را رد کرد. او در سال ۱۹۹۲ با یک مدل سومالیایی به نام آیمان ازدواج کرد و صاحب دختری به نام آلکساندریا زهرا جونز است که در سال ۲۰۰۰ به دنیا آمده است.

نظر شما