شناسهٔ خبر: 41608 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تیراژ کتاب؛ ۲۰ نسخه!

شمارگان کتاب‌های یک ناشر که از قضا ناشر دولتی هم هست، به عدد عجیب ۲۰ نسخه رسید! این رقم تاکنون در صنعت نشر ایران بی‌سابقه بوده و زنگ خطر جدی را در حوزه صنعت نشر کشور به صدا درآورده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ به گزارش خبرنگار مهر، اخیراً کتابی با عنوان «آسیب‌شناسی انتشار اخبار بحران در کشور (با تمرکز بر خبرگزاری‌ها)» نوشته «سهیلا خلجی» از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است. تا اینجای کار، با اتفاق تازه‌ای مواجه نیستیم. اتفاق زمانی شکل می‌گیرد که متوجه شویم این کتاب در تعداد انگشت‌شمار، بی‌سابقه و بسیار عجیب ۲۰ نسخه چاپ شده است!

شهناز شفیع‌خانی مسئول دفتر نشر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تائید این موضوع، درباره علت آن، گفت: واقعیت این است که ما با مشکلات بودجه‌ای رو‌به‌رو هستیم و به خاطر همین مسائل، نه فقط این کتاب بله اکثر کتاب‌های ما در شمارگانی در همین حدود منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر ناشری علاقه‌مند باشد اعلام آمادگی کند که کتاب‌های ما را به صورت چاپ مشترک منتشر کند، ما در چاپ دوم می‌توانیم شمارگان کتاب‌هایمان را بالا ببریم، افزود: ما علاوه بر مشکلات بودجه‌ای، با تعداد زیادی کتاب که در پژوهشگاه تولید شده‌اند، رو به رو هستیم و از آنجا که قصد نداریم آنها را بایگانی کنیم و در انبارها نگه داریم، به ناچار در همین تعداد اندک منتشرشان می‌کنیم.

مدیر دفتر نشر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با تاکید بر اینکه همه این کتاب‌ها، آثار پژوهشی است که شاید ماه‌ها روی آنها کار شده و خروجی‌های بسیار مفیدی هم برای جامعه هدفش داشته است، گفت: ما خود را موظف می‌دانیم که این آثار به دست مخاطبش برسد.

شفیع‌خانی در پاسخ به این سوال که در شرایطی که تیراژ این کتاب‌ها ۲۰ نسخه بیشتر نیست، شما چگونه می‌خواهید آن را به جامعه هدف وسیع که عموماً پژوهشگران و دانشجویان هستند، برسانید؟ گفت: چه بگویم، شورای نشر پژوهشگاه اینگونه تصمیم گرفته و ما هم باید اجرا کنیم!

وی اضافه کرد: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال جاری (۹۴) تقریباً ۸۰ عنوان کتاب چاپ کرده است. اگرچه این پژوهشگاه از مراکز زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اما بودجه محدودی دارد و طبیعتاً انتشاراتش هم بودجه ای محددتر. بیشتر بودجه پژوهشگاه صرف پژوهش می‌شود.

مدیر دفتر نشر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در پاسخ به این سوال که با این وجود فکر می‌کنید گشایشی در این معضل ایجاد خواهد شد یا خیر؟، گفت: باید دعا کنیم.

نظر شما