شناسهٔ خبر: 41612 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هنر علیه خشونت

نشست رسانه‌ای جشنواره «هنر، ضدخشونت و افراط‌گری» با حضور جمشید مشایخی، نادر مشایخی، مهدی نادری و اشکان خطیبی روز ٢٠ دی‌ در مجتمع چارسو برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه شرق؛ نشست رسانه‌ای جشنواره «هنر، ضدخشونت و افراط‌گری» با حضور جمشید مشایخی، نادر مشایخی، مهدی نادری و اشکان خطیبی روز ٢٠ دی‌ در مجتمع چارسو برگزار شد. در ابتدا تیزری ساخته خالق گرجی و احمد رفیع و بازی مسعود رهنما که با محتوای این جشنواره ساخته شده بود، به نمایش درآمد. جمشید مشایخی، حامی معنوی این جشنواره، چنددقیقه‌ای درباره اهمیت این جریان هنری صحبت کرد و گفت: دو نیرو در وجود ما انسان‌ها وجود دارد، نیروی اهریمنی و دیگری اهورایی و همواره این نیروی اهریمنی است که موجب شده تا از راه درست منحرف شویم و از اختراعاتی که برای کشتن موجودات بی‌گناه استفاده می‌شود، لذت ببریم. در همه این سال‌ها جنگ و تأثیرات آن را دیده‌ایم که قربانیان اصلی آنها کودکان بوده‌اند و جای تأسف است.
مشایخی ادامه داد: هنر ضدخشونت وظیفه هنرمندان است تا آثار خود را در این زمینه ارائه کنند. پس از جنگ‌های جهانی فکر کردیم شاید مردم جهان درس بگیرند اما این اتفاق نیفتاد. تلاش‌های سازمان‌ملل هم در این زمینه خیلی تأثیر‌گذار نبود و این‌چنین است که هنوز مردم بی‌گناه بسیاری کشته می‌شوند.
در این نشست، مهدی نادری، دبیر جشنواره، با اشاره به روزهای برگزاری این رویداد هنری، گفت: ٣٠ دی‌ تا دوم بهمن زمان برگزاری این جشنواره در نظر گرفته شده و قرار است در این سه روز برنامه‌هایی مانند پرفورمنس، شعرخوانی، نمایش فیلم، نمایش‌نامه‌خوانی، رویداد شنیداری و... داشته باشیم.
او ادامه داد: سال‌هاست که چنین ایده‌ای را در ذهن داشتم و مدتی است شکل عملی‌تری به خود گرفته است. برای دور هم جمع‌کردن هنرمندان این کشور برای برگزاری این رویداد فرهنگی، تلاش‌های بسیاری شده است و تمام دوستانی که در برگزاری این جشنواره مرا یاری می‌کنند، سهم زیادی در تحقق این هدف داشتند. در برگزاری این رویداد هنری شهرهای دیگری نیز مشارکت می‌کنند.
نزدیک به دوهزار کیلومتر به تمام نقاط ایران سفر کردم و با هنرمندان بسیاری آشنا شدم و درنهایت شیراز و یزد دو شهری هستند که آمادگی بیشتری برای حضور در این رویداد هنری داشتند و امیدوارم در آینده دیگر شهرهای کشورمان نیز در این طرح مشارکت کنند البته جا دارد از آقای خباز، مدیر هنری «رویداد ما» در شیراز و همکارانمان نیما تقوی و علی رزمپا هم به دلیل مشارکت و همراهی خوبشان در این مسیر تشکر کنم. تعدادی گالری و سالن سینما در شیراز و یزد در هنر ضدخشونت و افراطی‌گری، میزبان آثار هنرمندان مطرح شیرازی و یزدی خواهند بود. مدیر هنری ما در یزد هم آقای حامد مهریزی در تلاش برای اجرا در روزهای برگزاری هستند.
نادری افزود: هنرمندان بسیاری در این سه روز برنامه‌های متنوعی اجرا خواهند کرد. ازجمله این هنرمندان، نادر مشایخی است که قرار است اجراهای ویژه‌ای داشته باشد. در بخش فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن از همکاری انجمن فیلم کوتاه یاری خواهیم گرفت و البته شبکه مستند سیما نیز در این مسیر از ما حمایت خواهد کرد.
دوتا از پرفورمنس‌ها نیز توسط یاسر خاسب و هادی اسکندری اجرا خواهد شد که با همکاری هنرمندان بین‌المللی ارائه مي‌شوند. آنیما احتیاط نیز در بخش پرفورمنس‌ها در کنار ماست و شاعران خوب کشورمان مانند هوشیار انصاری و محمد آزرم با مدیریت خانم حسینی نیز شعر‌هایی را مي‌خوانند.
همچنین برای پوستر جشنواره نیز از جناب کامبیز درمبخش دعوت کردیم و این مرد بزرگ به‌زودی یکی از آثارشان را به رویداد ما خواهند داد.
او با اشاره به اینکه تاکنون حمایتی از این پروژه صورت نگرفته است، گفت: امیدوارم این رویداد هنری توجه بسیاری را به خود جلب کند و ادامه‌دار شود. معتقدیم یک کار انجام‌دادن، بهتر از هیچ ‌کارنکردن است. مسائل زیادی را مد نظر قرار دادیم تا در شرایطی بهتر، اتفاقی تأثیرگذار را رقم بزنیم ولی چون سرمایه‌گذار نداشتیم و از طرفی با محدودیت زمان روبه‌رو بودیم، از هنرمندانی به کار دعوت کردیم که این موضوع دغدغه‌شان است و تمام هدفمان را روی این نکته متمرکز کردیم که چگونه می‌توانیم جریانی تأثیرگذار را راه بیندازیم.
نادری در ادامه از تلاش‌های اشکان خطیبی برای در اختیارگذاشتن مجتمع چارسو برای برگزاری برنامه‌های این جشنواره و تلاش‌های فردی او در این رویداد هنری تشکر کرد.
اشکان خطیبی، دیگر حامی معنوی این جشنواره و مدیر هنری پردیس چارسو، نیز گفت: وقتی مهدی نادری دراین‌باره با من صحبت کرد، بدون هیچ چون‌و‌چرایی پذیرفتم و سعی کردم در این مجموعه شرایط اجرائی را فراهم کنم. نه‌تنها مهدی نادری، بلکه تمام آرتیست‌هایی که متفاوت فکر می‌کنند و واکنش نشان می‌دهند، نیز قطعا این کار را انجام خواهند داد.
او ادامه داد: اگر همت استاد مشایخی و مهدی نادری نبود، قطعا نمی‌توانستیم به‌راحتی مجوز این جشنواره را بگیریم، چراکه ما خیلی غافلگیرانه به سراغ معاون هنری ارشاد آقای مرادخانی رفتیم و توانستیم مجوز این جشنواره را بگیریم.
در ادامه نشست، نادر مشایخی بیان کرد: وقتی متوجه چنین رویدادی شدم، می‌دانستم با فضایی استثنایی روبه‌رو هستم. من خیلی به جشنواره علاقه‌ای ندارم ولی با شناختی که از نادری دارم، می‌دانستم قرار است شاهد اتفاقات جدیدی باشم.
او افزود: در این جشنواره بازشنوی وجود ندارد، بلکه دنبال دیدگاه‌های تازه هستیم و تلاش می‌کنیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم ضدخشونت رفتار کنیم.
هر چند موسیقی در ذات خود ضدخشونت است، اما مسئله اصلی این است که با این ابزار چه می‌توانیم انجام دهیم. یاسر خاسب، هنرمند تئاتر، که در بخش پرفورمنس همکاری دارد، توضیح داد: همیشه در کارهایم نوعی بدویت هست و دوست دارم به مخاطب تلنگر بزنم، زیرا متأسفانه مخاطب امروز ما از طبیعت خود بسیار دور شده است. درهمین‌راستا پرفورمنس «بی‌لالا» را در جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌کنم و همین اثر را نیز در جشنواره هنر ضدخشونت اجرا خواهم کرد.
در این نشست، هادی اسکندری دیگر هنرمندی که در بخش پرفورمنس همکاری دارد و حمید قنبری، نویسنده و شاعر، نیز توضیحات کوتاهی درباره حضور خود در این جشنواره ارائه کردند. جشنواره هنر ضدخشونت و افراطی‌گری از ٣٠ دی تا دوم بهمن‌ در پردیس سینمایی چارسو، گالری آریانا و شهرهای شیراز و یزد برگزار می‌شود.

نظر شما