شناسهٔ خبر: 41616 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سونامی استعفای داوران موسیقی فجر

کوک این روزهای سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر روی استعفاست. پویا سرایی نیز بعد از استعفای سه داور دیگر این جشنواره از سمت خود انصراف داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق؛ کوک این روزهای سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر روی استعفاست. پویا سرایی نیز بعد از استعفای سه داور دیگر این جشنواره از سمت خود انصراف داد. سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر درحالی‌ کمتر از یک‌ونیم ماه دیگر آغاز به کار خواهد کرد که با حاشیه‌های زیادی همراه شده است. از یک طرف هرچند روز یک‌بار نشست مطبوعاتی این جشنواره با حضور مسئولان و هنرمندان برگزار می‌شود و از طرف دیگر واکنش چهره‌های دیگر موسیقی و استعفای تعدادی از داوران، این دوره جشنواره موسیقی را پرسروصداتر از دوره‌های قبل کرده است.
این استعفاها هنوز به صورت رسمی از سوی مسئولان جشنواره اعلام نشده و برخی از داوران مانند جعفری پویان و خارکن خبر کناره‌گیری خود در صفحات مجازی را اعلام کرده‌اند. تماس‌های «شرق» برای گفت‌وگو با این داوران و حتی حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی و مدیر این دوره جشنواره موسیقی نیز بی‌ثمر بوده است؛ بااین‌حال نوربخش روز گذشته، ٢٢ دی درباره داورانی که در روزهای اخیر از جشنواره کنار رفته‌اند، به تابناک گفت: «فکر می‌کنم تمام داوران با جشنواره قرارداد داشته‌اند و دلیل کناررفتن این دوستان را باید از خودشان بپرسید. ما به نظر و تصمیم هنرمندان احترام می‌گذاریم و به‌هیچ‌عنوان جبری برای هیچ مسئله‌ای نباید وجود داشته باشد و وجود هم ندارد». او افزود: «متأسفانه در این روزها شاهد بی‌اخلاقی‌هایی در عرصه موسیقی هستیم که هیچ‌وقت سابقه نداشته است. کسانی می‌آیند و شروع می‌کنند به هنرمند فشار می‌آورند که مثلا چرا شما با فلان‌جا یا فلان‌بخش همکاری می‌کنید. چنین چیزی تا به حال سابقه نداشته که هنرمند را به جایی برسانند که از جشنواره کناره‌گیری کنند. به‌هرحال هنرمندان این‌قدر تحمل روحی ندارند که بخواهند این‌قدر فشار روحی و روانی را تحمل کنند. متأسفانه کناره‌گرفتن دوستان از جشنواره بر اثر چنین فشارهایی بوده و مطالبی هم که همین دوستان در این رابطه نوشته‌اند، کاملا گویاست». همچنین رامین صدیقی، مدیر نشر هرمس که برگزاری سه دوره بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر از سال ٩٠ تا ٩٢ را برعهده داشت، در این دوره حاضر به همکاری با جشنواره نشد. او روز گذشته در پاسخ به پرسش ایلنا درباره پیشنهاد دبیری بخش بین‌الملل برای امسال نیز گفت: «پیشنهاد برعهده‌گرفتن مسئولیت بخش بین‌الملل را صریحا ندادند، اما بله، آقای نوربخش در شهریور برای همکاری از من دعوت کردند، اما قبول نکردم. سه دلیل داشتم؛ چراکه فرصت کمی داشتیم و زمان برای برنامه‌ریزی و آوردن گروه‌های متناسب با استانداردهایم و البته بودجه‌ای معقول، کافی و امکان‌پذیر نبود. دلیل دوم تجربه‌‌ای است که در سال٩٢ به‌دست آوردم و به‌خاطر آن از بخش بین‌الملل جشنواره بیرون آمده بودم؛ چراکه احساس کردم شاید دیگر اختیار کافی را در سمت خود نداشته باشم و اگر قرار باشد بازهم به ناگهان پیغام بیاید که فلان گروه هم قرار است اجرا داشته باشد، برایم تحمل‌کردنی نباشد. در سال ٩٢ چهره‌هایی را دیدم که حین برنامه‌ریزی جشنواره نبودند و بعد یک‌دفعه در ١٠ روز جشنواره ظاهر شدند. من مطمئن نبودم آقای نوربخش می‌تواند این‌قدر اختیار داشته باشد که مرزهایش را در این زمان محدود، ببندد».
انتشار دومین بیانیه
یکی از انتقادهایی که به این دوره جشنواره موسیقی فجر وارد شده، مدیریت آن از سوی مدیرعامل خانه موسیقی است که در چند ماه گذشته با انتقادهای فراوانی از سوی منتقدان و برخی از چهره‌های موسیقی در زمینه مدیریت خانه موسیقی مواجه بوده است. همچنان که عصر روز گذشته بیانیه دوم جمعی از منتقدان وضعیت صنفی موسیقی کشور، در ارتباط با اعلام خبر نشست مشترک مدیرعامل خانه موسیقی با منتقدان منتشر شد:  «عجیب است که نوربخش، با تمام اشاراتی که در آن نامه به نامه‌ها و اقدامات قبلی این منتقدان شد، نتوانستند حدس بزنند با چه کسانی طرف‌اند. اینک اگر نیاز به یادآوری دارند و می‌بایست حتما امضای همه را ببینند تا متقاعد شوند که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت، امضای تک‌تک منتقدان می‌آید. امیدواریم اکنون دیگر بهانه‌ای برای پاسخ‌گویی، حداقل به خبرنگاران، وجود نداشته باشد. به‌هرحال، ما اساسا امیدی به پاسخ‌گویی ایشان و دوستانشان در خانه موسیقی نداریم و چنان‌که در نامه مذکور آمد، شکایتمان را به هیأت نظارت بر مؤسسات فرهنگی تسلیم کرده‌ایم».

نظر شما