شناسهٔ خبر: 41622 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«جریان‌شناسی گروه‌های سلفی، جهادی و تکفیری» منتشر شد

کتاب «جریان‌شناسی گروه‌های سلفی، جهادی و تکفیری» به همت انتشارت بین المللی الهدی منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل مهر؛مؤسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی، کتاب «جریان‌شناسی گروه‌های سلفی، جهادی و تکفیری» را به قلم دکتر عبدالله علی بخشی منتشر کرد. این کتاب که جدیدترین عنوان از مجموعه کتاب‌های «مطالعات فرهنگی و منطقه‌ای» است، باتوجه به بحران بین‌المللی و فراگیر ناشی از گسترش خشونت‌ گروه‌های تروریستی در خاورمیانه و شمال آفریقا تدوین شده و بصورت تاریخی و تحلیلی، خاستگاه‌ها و عوامل گسترش گروه‌های تروریستی در این منطقه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

کتاب «جریان‌شناسی گروه‌های سلفی، جهادی و تکفیری» که در سه فصل تدوین شده است؛ در فصل اول، زمینه‌های شکل‌گیری سلفیت، زادگاه و خاستگاه جریان‌های سلفی، مفهوم شناسی سلفیت، اصول و مبانی مشترک گروه‌ها و شخصیت‌های سلفی و عوامل گوناگونی سلفی‌گری را مورد بحث قرار می‌دهد. در فصل دوم، انواع جریان‌ها و گرایش‌های مختلف سلفی از سلفیت تبلیغی تا دیوبندی و اخوانی و جهادی را معرفی کرده است و در فصل سوم با عنوان شکل‌گیری گروه‌های تکفیری، به نقش بحران‌های سوریه و عراق در شکل‌گیری این گروه‌ها و همچنین واکاوی ابزارهای تبلیغی گروه‌هایی همچون داعش و جبهه النصره می‌پردازد.

به اعتقاد نویسنده آنچه امروز به عنوان جریان‌ها و گروه‌های تکفیری شکل گرفته، از یک فرآیند سیاسی و تاریخی برآمده است که بدون شناخت سابقه تاریخی و لایه‌های پنهان آن نمی‌توان وضعیت فعلی و آینده این جریان را شناخت و راهکاری مطمئن برای مقابله و یا مهار آن ترسیم کرد. نویسنده در مقدمه این کتاب از بین رفتن خلافت اسلامی و به دنبال آن هجوم گسترده و همه جانبه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قدرت‌های استعماری را عامل از بین رفتن هویت اسلامی اهل سنت، تاراج سرمایه‌های مادی و معنوی کشورهای اسلامی و از بین رفتن عزت و عظمت مسلمانان بیان می‌کند که در نتیجه، رشد و گسترش فقر، تهاجم فرهنگی غرب و عقب ماندگی مسلمانان را در پی داشت. متفکران و اندیشمندان کشورهای اسلامی در راستای برون رفت از وضعیت خفتباری که بر کشورهای اسلامی و مسلمانان حاکم شده بود، نظریه‌ها و راهکارهای متفاوتی ارائه کردند

.

برخی از سیاستمداران اسلامی غربگرا، نظریه فراگیری فرهنگ و تمدن غرب را مطرح کردند، برخی نظریه هضم در فرهنگ غرب و سرتاپا غربی شدن و عده‌ای دیگر از اندیشمندان و متفکران مذهبی اهل سنت با یادآوری دوران طلایی صدر اسلام و مقایسه آن با وضعیت فلاکتبار کنونی مسلمانان، شعار بازگشت و احیای دوران سلف را مطرح ساختند و تنها راه برون رفت از وضعیت کنونی و رسیدن به عزت و عظمت دیرینه را بازگشت به دوران سلف صالح اعلام کردند. نظریه بازگشت به دوران سلف، به سرعت مورد استقبال عده‌ای از جوانان پرشور و انقلابی کشورهای اسلامی واقع شد و به دنبال آن ده‌ها جنبش، سازمان و گروه سلفی در کشورهای مختلف شکل گرفت.

مؤسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی، این کتاب را در قطع رقعی و در ۲۰۰ صفحه، بصورت مصور و با قیمت ۱۶۰۰۰ تومان، منتشر کرده است.

نظر شما