شناسهٔ خبر: 41630 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار دومین چاپ «زیبایی‌شناسی و جامعه‌شناسی هنر» جنت ولف

دومین چاپ کتاب «زیبایی‌شناسی و جامعه‌شناسی هنر» نوشته جنت ولف و ترجمه بابک محقق از سوی موسسه متن فرهنگستان هنر روانه کتابفروشی‌ها شد.

 

 

انتشار دومین چاپ «زیبایی‌شناسی و جامعه‌شناسی هنر» جنت ولف

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دومین چاپ کتاب «زیبایی شناسی و جامعه‌شناسی هنر» نوشته جنت ولف، استاد تاریخ هنر، مطالعات بصری و فرهنگی در دانشگاه روچستر آمریکا، با ترجمه بابک محقق منتشر کرد. نخستین چاپ این کتاب در بهار 1389 منتشر شده بود.

کتاب شامل 6 فصل است که عناوین آن به ترتیب عبارت‌اند از «نقد جامعه‌شناسی زیبایی‌شناسی»، «جامعه‌شناسی در مقابل زیبایی‌شناسی»، «ارزش سیاسی و زیبایی‌شناختی»، «ماهیت امر زیبا»، «خاص بودن هنر» و «به سوی زیبایی شناسی جامعه‌شناختی».

مقدمه نویسنده بر ویراست دوم این کتاب در زبان اصلی، با عنوان «زیبایی‌شناسی در دوران پسامدرن» افتتاحیه مباحث کتاب را تشکیل می‌دهد.

مترجم در بخشی از پیشگفتار خود بر این کتاب نوشته است: «چه چیزی هنر به شمار می‌رود؟ چگونه دست به قضاوت‌های زیبایی‌شناختی می‌زنیم؟ جنت ولف در کتاب «زیبایی‌شناسی و جامعه‌شناسی هنر» معتقد است که چنین پرسش‌هایی را باید در بافت جامعه شناختی و تاریخی پاسخ گفت. ولف خود را در کوران بحث و جدل‌هایی قرار می‌دهد که میان دو گروه جریان دارد؛ از یک سو مورخان هنر که در جست‌وجوی معیارهای عام و جهان‌شمول برای ارزش‌گذاری هنر هستند و از سوی دیگر جامعه‌شناسان که مدعی‌اند هنر محصول گرایش‌های ایدئولوژیک و طبقاتی است.»

قسمت دیگری از این پیش‌گفتار به این شرح است: «ولف با زیر ذره‌بین قرار دادن آثار نظری و مهم کانت، آلتوسر، لوکاچ، مارکوزه، بوردیو و دیگران در نهایت رأی به نقض ذات‌گرایی مورخان و تقلیل‌گرایی جامعه‌شناسان می‌دهد. وی معتقد است که مفهوم امر زیبا به همان اندازه نیازمند رهایی از دست کسانی است که ارزش هنری را با ارزش سیاسی برابر می‌گیرند، که باید از چنگ نسبیت‌باوران زیبایی‌شناختی خلاصی یابد که در کار قضاوت درباره ارزش هنری ناتوان نشان داده‌اند.»

«آلمان نازی» مایکل لینچ، «عکاسی و بازنمایی» راجر اسکروتون، «ساختارگرایی و پساساختارگرایی» استوارت سیم و «هنر ژاپن: نگاهی به جزییات» جان ریو، نام شماری دیگر از ترجمه‌های منتشرشده بابک محقق است.

موسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر دومین چاپ کتاب «زیبایی‌شناسی و جامعه شناسی هنر» نوشته جنت ولف و ترجمه بابک محقق را با شمارگان هزار و 500 نسخه، 176 صفحه در قطع رقعی و بهای 9 هزار و 500 تومان روانه کتابفروشی‌ها کرده است.

نظر شما