شناسهٔ خبر: 41661 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتخاب ۲۸ دی به‌عنوان روز کتاب تهران و آغاز جشنواره یادیارمهربان

مدیر عامل موسسه نشر شهر با اعلام آغاز نخستین جشنواره کتاب یادیارمهربان با حضور ۲۰۰ هزار دانش‌آموز و ۲ هزار معلم تهرانی گفت: ۲۸ دی ماه به عنوان روز کتاب تهران و کتاب و شهر انتخاب شده است.

 

افتتاح دوازدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ با تصمیم سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نمایشگاه کتاب یاد یارمهربان که هرساله با موضوع تجهیز کتابخانه مدارس و حوزه های علمیه شهر تهران برگزار می‌شد، جای خود را به جشنواره یادیار مهربان داده و قالب برگزاری خود را از نمایشگاه به یک پویش کتابخوانی تغییر داده است.

سید مجید حسینی مدیر عامل موسسه نشر شهر که متولی برگزاری این جشنواره است در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: جشنواره یاد یار مهربان امسال و در نخستین دوره از برگزاری، به صورت مقطع بندی در تهران برگزار می‌شود و امسال نیز بنا بر تصمیم ما برای مقطع متوسطه اول برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در ساختار تازه برگزاری این رویداد که از این پس جشنواره‌ای خواهد بود، ما  ۲۰۰۰ کتاب از میان ۲۱۰۰۰ عنوان کتاب معرفی شده از سوی ناشران کشور را با همکاری وزارت آموزش و پرورش انتخاب کرده‌ایم. این کتاب‌ها روز ۲۸ دی روی سایت جشنواره  معرفی می‌شود و دانش‌آموزان می‌توان دو تا سه کتاب را تا سقف ۱۸ هزار تومان از میان آنها انتخاب کنند. همزمان با این انتخاب فرآیند بازی‌سازی و ارتباط با کتاب که منجر ب جمع‌آوری امتیاز شرکت در جشنواره برای دانش‌آموزان می‌شود، در مدارس نیز آغاز می‌شود.

حسینی افزود: روز ۲۸ دی ماه روز کتاب تهران و  کتاب و شهر تعریف شده است. در این روز همزمان با افتتاح جشنواره با حضور ۲۴۰۰ معلم مدرسه، شهردار تهران و مدیران شهری از کتابفروشی‌های تهران و مدارس بازدید می‌کنند همچنین با هماهنگی به عمل آمده با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، در این روز کتابفروشی‌های تهران با ۱۰ درصد تخقیق آثار خود را عرضه می‌کنند. همزمان با این اتفاق در کتابخانه‌های مدارس تهران نیز فرآیند جمع آوری امتیاز دانش‌آموزان حاضر در جشنواره نیز آغاز می‌شود.

مدیر عامل موسسه نشر شهر ادامه داد: دانش‌آموززان طی چهار ماه فرصت دارند از مطالعه کتاب و برنامه‌هایی در حاشیه آن اعم از مطالعه، خلاصه نویسی، هدیه کردن آن به مدرسه و سایر مواردی که در قالب یک جزوه ۱۲۰ صفحه‌ای تدوین شده و می‌تواند برای دانش‌آموزان به جمع ‌آوری امتیاز در این طرح بیانجامد، بهره ببرند. این جوزه با همکاری موسسه همشهری منتشر شده و همزمان با آغاز جشنواره در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

وی افزود: دانش‌آموزان در خرداد ماه سال آینده فرآیند اعلام برندگان را اجرایی می‌کنیم. ۱۰ نفر برگزیده این جشنواره هدیه خود را از شهردار تهران دریافت می‌کنند. قرار بر این بود که ۱۰۰ نفر بعدی مسابقه نیز در قالب گروه‌های ۱۰ نفره هدیه خود را از معاونان شهردار تهران دریافت کنند که با هماهنگی و موافقت معاونان محترم، هر کدام در قالب گروه‌های ۱۰۰ نفره پرداخت هدیه به برگزیدگان جشنواره را متقبل شده‌اند. و در نهایت ما حدود ۱۰۰۰ نفر را به این شکل تجلیل می‌کنیم و ۱۰۰ هزار نفر دیگر  قالب دیگری در این جشنواره تجلیل می‌شوند و در نهایت از هر دو شرکت کننده در جشنواره یک نفر موفق به ردیافت هدیه خواهد شد .

به گفته حسینی  ۱۱۸۰ مدرسه و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در این جشنواره شرکت خواهند داشت.

حسینی همچنین با اشاره به جلسات هماهنگی برگزار شده با وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری این جشنواره گفت: امسال تمامی ۲هزار معلم حاضر در این جشنواره از ما هدیه دریافت خواهند کرد. بعد از اختتامیه جشنواره نیز در خرداد ماه سال آینده در هر مدرسه یک شورای کتاب شکل خواهد گرفت که مسئولیت برگزاری جشنواره در سال بعد را به عهده می‌گیرد. ما اردویی را نیز برای ۵۰۰ دانش آموز دختر و ۵۰۰ دانش‌آموز دختر تدارک دیده‌ایم که در تیر ماه سال آینده در اردوگاه شهید باهنر برگزار می‌‌شود و در آن برگزیدگان جشنواره فرآیند چگونگی برپایی جشنواره در مدرسه خود را خواهند آموخت.

وی در پایان تصریح کرد: من از دستگاه‌هایی مثل ارشاد و بنیاد مستضعفان و سایر دستگاه‌هایی که با آنها نامه نگاری داشته ایم خواهش دارم که هر کدام با تخصیص بودجه یک کتاب به کتاب‌های حاضر در جشنواره ما بیافزایند. مقطع سنی این جشنواره با محاسبات روانشناسی ویژه‌ای انتخاب شده و حضور سایر دستگاه‌ها در این جشنواره می‌تواند به پربارتر شدن برگزاری آن کمک کند.

نظر شما