شناسهٔ خبر: 41676 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دیدار دانشجویان زبان و ادبیات فارسی رومانی با سفیر ایران / زبان فارسی پل ارتباطی غرب و شرق

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخارست در جمع دانشجویان کرسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بخارست و داوطلبان آزاد و علاقمند گفت: یادگیری زبان فارسی یک سرمایه گذاری ارزشمند است.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ از سفارت ایران در بخارست، حمید معیر روز شنبه در این نشست طی سخنانی ضمن خوشامدگویی به حاضران و اظهار خوشنودی از توجه دانشجویان به زبان فارسی و تحصیل در این رشته گفت زبان فارسی با ادبیات غنی چند هزار ساله خود یکی از دستاوردهای تمدن کهن بشری است و می توان گفت که این زبان به عنوان زبان تمدن بشری به شمار می رود و همانند موقعیت جاده ابریشم، نقش راهبردی و بسزایی در اتصال شرق به غرب داشته است. 
'امروزه جمهوری اسلامی ایران بخاطر همان موقعیت جغرافیایی نقش مهم و حائز اهمیتی در جهان دارد.' 
سفیر کشورمان در بخارست ادامه داد: کتاب قانون و شفای فیلسوف، دانشمند، ریاضی دان و پزشک ایران زمین «ابن سینا» به عنوان مهمترین کتاب آموزش پزشکی کماکان در دانشگاه های جهان تدریس می شود. 
'چندین قرن پرچم افتخارات دوران فروغ علم و بالندگی جهان در شرق و بویژه ایران زمین رقم خورد و به نحو مطلوبی رشد کرد، سپس از قرن هفتم به سمت غرب تغییر مسیر داد.' 
معیر ایران افزود: آثار بسیاری از اندیشمندان و مشاهیر ایرانی همچون سعدی، حافظ، عمر خیام، فردوسی، مولانا به زبان رومانیایی ترجمه و انتشار یافته است که به لحاظ استقبال مردم رومانی بعضا چندین بارمورد تجدید چاپ قرار گرفته است. 
' زبان فارسی از جمله مشخصه های هویت و فرهنگ غنی ایران اسلامی است و بنا براعتقاد ما شناسایی اسلام راستین ازطریق قرآن و روایات اهل بیت رسول الله(ص) میسر است که ایرانیان با ایمان به تشیع مبلغ این مکتب هستند لذا زبان فارسی وسیله ای مناسب برای دستیابی به بسیاری از گنجینه های اسلام حقیقی است بطوریکه اگر کسی زبان فارسی را بداند بیشتر با اسلام واقعی آشنا می شود .' 
معیر اضافه کرد: برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه درگیر جنگ و خونریزی هستند و این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بعنوان امن ترین و با ثبات ترین کشورهای منطقه خاورمیانه به شمار می رود و قدرت های جهانی خواهان نقش آفرینی ایران در برقراری صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه هستند.' 
وی افزود: ایران در مذاکرات با گروه ۱+۵ به یک توافق تاریخی رسید و توانست با اقتدار به حق مسلم هسته ای خود دست پیدا کند. البته بایستی اشاره کرد که ایجاد پرونده هسته ای ایران یک بحران ساختگی بود که در جریان آن غرب، ایران را به مدت ۱۲ سال با تحریم های ناعادلانه تحت فشار قرار داد. 
'این در حالی بود که بارها مقامات ایرانی و بویژه رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بودند که فعالیت هسته ای ما صلح آمیز است و ساخت بمب اتمی از نظر اسلام حرام می باشد.' 
سفیر جمهوری اسلامی در بخشی دیگر از سخنان خود ضمن اشاره به نامه دوم رهبر معظم جمهوری اسلامی خطاب به جوانان اروپا و آمریکا تاکید کرد که امروزه تروریسم درد مشترک جهانیان است. اکنون تروریسم تبدیل به یک تهدید جدی برای امنیت و آرامش جهان شده است. 
' در این نامه از جوانان کشورهای اروپایی و آمریکا خواسته شده با نگرش و رویکرد جدید به دنبال حل مشکلات مبتلا به جوامع خود باشند. امیدوارم با همکاری های صادقانه کشورهای جهان و رویکرد جوانان شاهد برچیده شدن تحرکات و اقدامات تروریستی در دنیا باشیم.' 
وی افزود: همچنین مبارزه با جریان فکری حامی تروریسم و قطع کمک های مالی و تسلیحاتی از جمله راهکارهای اصلی مبارزه با تروریست ها است. 
نامه دوم رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به جوانان اروپا و آمریکا به زبان رومانیایی برای میهمانان حاضر در این نشست بطور کامل قرائت شد. 
در این دیدار دانشجویان ضمن قدردانی از کمک های ایران به آموزش زبان فارسی و از جمله حضور استادان در بخش فارسی دانشگاه بخارست، ابراز امیدواری کردند که جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته با کمک و حمایت خود به حفظ و تقویت بخش فارسی یاری رساند. 
کرسی زبان و ادبیات فارسی در رومانی در سال ۱۹۶۹ در دانشکده زبان های خارجی دانشگاه بخارست افتتاح شد و با تلاش های مجدانه و مستمر این نمایندگی و حمایت مراکز گسترش زبان فارسی کشورمان از سال ۲۰۰۲ میلادی استاد زبان و ادبیات فارسی از وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری به رومانی اعزام گردید. 
با اعزام مستمر اساتید زبان و ادبیات فارسی به دانشگاه بخارست، کرسی زبان و ادبیات فارسی تقویت و نسبت به گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده است. 
در بخش زبان های شرقی دانشگاه بخارست، زبان چینی، ژاپنی، کره ای، هندی، ترکی، عربی و فارسی دایر است و بخش فارسی از پرسابقه ترین گروه های این بخش است. 
شبک **اروپام**۴۳۶**۱۹۱۷

نظر شما