شناسهٔ خبر: 41688 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پوستر سی و سومین جایزه کتاب سال رونمایی شد

پوستر سی‌وسومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

 

پوستر جایزه کتاب سال

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ پوستر سی و سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز یکشنبه ۲۷ دی ماه با حضور دبیران علمی و اجرایی این جایزه در سرای اهل قلم در تهران رونمایی شد. این پوستر را ساعد مشکی طراحی کرده و در آن تصویر یک درخت سرو که نمادی از جاودانگی است، لابه‌لای تصویری از چند جلد کتاب که روی هم چیده شده‌اند، تنیده شده است.

در این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی‌راد رئیس هیئت نظارت بر ضوابط نشر و دبیر سی‌ و سومین دوره جایزه کتاب سال در سخنانی گفت: جایزه کتاب سال با یک تحول و نقطه عطفی به صورت پُربار به کار خود ادامه می‌دهد؛ این نقطه عطف حرکت به سوی الکترونیک شدن فرایند جایزه است. کتاب سال یا هر جایزه دیگری برای برآیند تلاش‌ها و قلم‌زدن‌ها و ذهن‌ورزی‌های یک جامعه، مردم و یک کشور نشان‌دهنده فرهیختگی و فرزانگی آن مجموعه است و توجه به آن، توجه به اهمیت کتاب و میراث مکتوب است.

مهدوی راد همچنین طراحی پوستر برای جایزه کتاب سال را نوعی فضاسازی مثبت برای توجه به اهمیت این رویداد که به گفته او حد و حدود کتاب و میراث مکتوب را در کشور مشخص می‌کند، عنوان کرد و یادآور شد:ایران از یک طرف به اندیشه های ناب ثقلین و از سوی دیگر با یک پایگاه فکری، فرهنگی و اندیشگی عمیق چندصد ساله آمیخته شده است.

دبیر جایزه کتاب سال با بیان اینکه در سی‌وسومین دوره این جایزه ۴ هزار و ۹۰۰ عنوان کتاب از سوی ۸۷۲ داور مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است، گفت: ۲۱۸ اثر به مرحله نهایی این جایزه راه یافته که به احتمال بسیار زیاد نهایتا تا ۱۰ روز دیگر کار داوری و انتخاب آثار برگزیده و شایسته تقدیر در این دوره به اتمام خواهد رسید.

در این جلسه همچنین مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب و دبیر اجرایی جایزه کتاب سال با اشاره به شیوه جدیدی که در روند اجرایی و علمی دو جشنواره نقد کتاب و کتاب سال در دوره های اخیر به کار گرفته شده است، استفاده از زیرساخت های الکترونیک برای تحکیم مبانی علمی این جوایز را اتفاقی جدید خواند.

وی با اشاره به برگزاری صددرصد الکترونیک دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب از اعلام فراخوان سیزدهمین دوره این جشنواره در هفته آینده خبر داد و اظهار کرد: به این ترتیب، علاقه مندان شرکت در این جشنواره زمان بیشتری برای ارسال مقالات خود در حوزه های مربوط به جشنواره نقد کتاب دارند.

مدیرعامل خانه کتاب همچنین با بیان اینکه ۵۰ درصد از روند داوری جایزه کتاب سال به صورت الکترونیک برگزار شده است، اظهار امیدواری کرد: دوره سی و چهارم این جایزه به صورت کاملا الکترونیک برگزار شود و از انتشار فراخوان جشنواره آتی بلافاصله بعد از برگزاری آئین اختتامیه جایزه امسال کتاب سال خبر داد.

جلیسه ادامه داد: ما امیدواریم در سال ۹۵ از نفرات بیشتری برای داوری آثار در جایزه کتاب سال استفاده کنیم و حتی از خبرگانی که در خارج از کشور در این حوزه فعالیت می کنند، بهره بگیریم.

به گفته وی، در حال حاضر تمامی شرکت کنندگان در جایزه کتاب سال می توانند به صورت الکترونیک و مستمر در جریان روند داوری آثارشان و همچنین برگزاری جایزه قرار بگیرند و این شفاف‌سازی که در روند داوری ها از ابتدا تا انتها به وجود آمده است، سابق بر این وجود نداشته است.

در این نشست همچنین افشین داورپناه، معاون فرهنگی و پژوهشی خانه کتاب در سخنانی درباره پوستر سی و سومین جایزه کتاب سال که توسط ساعد مشکی طراحی شده است، کسالت را عامل غیبت مشکی در این نشست خواند و با اشاره به استمرار جایزه کتاب سال علی رغم تمامی مشکلات و تنگناها در دوره های مختلف، انتخاب درخت سرو را که نمادی از جاودانگی و استواری است، با عنوان المان اصلی پوستر جایزه کتاب سال، نشان دهنده همین پایداری رویداد فرهنگی جایزه کتاب سال ذکر کرد.

نظر شما