شناسهٔ خبر: 41689 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فراخوان یادداشت علمی در زمینه تحول علوم انسانی

فراخوان یادداشت علمی در زمینه تحول علوم انسانی توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اعلام شد.

 

علوم انسانی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ همان­گونه که می‌دانید یکی از راهکارهای تحول در حوزه علوم انسانی، ایده پردازی و مسئله­ سازی در قلمرو موضوعات نوپدید است.

خلق ایده­ های جدید و مدیریت پژوهشی آن­ها می­تواند «مسئله پژوهی» را در حوزه­های گونا­گون علوم انسانی به ما نشان دهد و با طرح مسائل پژوهشی ضروری جامعه اسلامی و هر آینه جامعه علمی، امکان خلاقیت فکری و متعاقبا فضای نقد و ترویج بستر نظریه ­سازی و نظریه پردازی فراهم خواهد شد.

بدین­سان فهم، کشف و گاه ابداع «یک مسئله علمی»، یکی از مهم­ترین مولفه­ های پژوهش در گستره علوم انسانی است؛ به ویژه تحول در علوم انسانی و بنیاد بنیان نوینی را نیز در ساختار پیچیده و گسترده این علوم دنبال کنیم.

با این حساب، «مسئله پژوهی» را بایستی یکی از دغدغه ­های اصلی صاحب نظران و محققین امروز علوم انسانی کشور دانست. در این زمینه مطالب مورد نظری که در خصوص یکی از پرسش‌های موجود در این رابطه است را در قالب یادداشت کوتاه علمی تنظیم کنید.

پرسش‌های که در این زمینه وجود دارد به این شرح است: فرهنگ چیست؟، نسبت فرهنگ با دین چگونه است؟ و نشانه های یک جامعه فرهنگی را در چه می دانید؟

ویژگی هایی که یادداشت علمی باید داشته باشد؛ یادداشت علمی مسئله محور باشد، هر یادداشت علمی به یک پرسش علمی و پژوهشی پاسخ دهد، هر یادداشت علمی حاوی نکته بدیعی در حوزه پرسش مطرح بوده و خواننده را با ایده و نگاه جدیدی رو به رو می سازد، یادداشت علمی درون متناقض نبوده و خواننده را از حیث ساختاری دارای نظم منطقی و هماهنگی صدر و ساقه است، هر یادداشت علمی می تواند به نقد یک تفکر یا نظر خاص بپردازد، یادداشت علمی به جای انعکاس مستقیم افکار و نظرات دیگران نمود بینش و تفکر آزاد نویسنده آن است، در یادداشت علمی در صورت نیاز می توان به منابعی به صورت آزاد استناد کند.

علاقه مندان  یادداشت های علمی خود در خصوص تحول علوم انسانی را به دبیرخانه شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ارسال کنند.

نظر شما