شناسهٔ خبر: 41698 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقد فرقه حلقه در مجله الکترونیکی «پاسخ»

دومین شماره مجله الکترونیکی «پاسخ» با پرونده ویژه‌ای در نقد فرقه حلقه و شبهات مطرح شده توسط رئیس این فرقه منتشر شد.

 

خبرگزاری فارس: نقد فرقه حلقه در مجله الکترونیکی «پاسخ»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ دومین شماره مجله الکترونیکی پاسخ مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم با موضوع «عرفان کیهانی» منتشر شد، در این مجله الکترونیکی مطالبی نظیر «خداشناسی در عرفان حلقه» اثری از محمودرضا قاسمی، «بازخوانی انتقادی اساسنامه عرفان کیهانی» نوشته وحیدرضا ملکی، گفت‌وگو با علی نام‌آور رئیس دانشکده علمی تحقیقاتی طب سنتی و مکمل در کشور ارمنستان، گفت‌‌وگو با رضا اللهیاری عضو سابق فرقه ضاله حلقه و از فعالان نجات از حلقه و رهیافتی به منظومه فکری رهبر انقلاب در حوزه‌ پاسخ­گویی به سؤالات و شبهات مطرح شده است.

در بخشی از این مجله می‌خوانیم: عرفان کیهانی نام فرقه‌ای است که مدعی ارتباط با «آگاهی کیهانی» و درمان همه بیماری‌ها به واسطه اتصال با روح القدس است. آغاز فعالیت‌های این فرقه به دهه هفتاد و به ترویج تفکرات فردی با نام  محمدعلی طاهری باز می‌گردد. وی مدعی است که با شعور کیهانی که همان روح‌القدس است ارتباط دارد و این توانمندی را داراست که سایر افراد را نیز با چنین شعوری ارتباط داده و بیماری‌های جسمی و روحی آنان را درمان کند. روند فعالیت‌های این فرقه ابتدا در پوشش درمانگری و از تهران شروع و به تدریج و به موازات اتخاذ شگرد شاگردسازی، در سایر شهرها نیز گسترش یافت. چاپ کتاب «عرفان کیهانی» به قلم مبدع آن، اولین نمود بیرونی تغییر رویکرد این فرقه از درمانگری به ترویج دیدگاه‌های به ظاهر عرفانی بود که با مقدمه اسماعیل منصوری لاریجانی مورد کنکاش و تأمل محافل دینی و علمی قرار گرفت.

بر این اساس، ادعاها و شبهات مطرح شده از سوی محمدعلی طاهری رئیس فرقه ضاله حلقه مانند: ارتباط با روح القدس، درمان همه بیماری‌ها، عرفان آسان و ساده، عرفان ایرانی، رسیدن به خدا با اولین اتصال و وحدت با هستی سبب شد تا گروهی از دغدغه‌مندان و پژوهشگران در حوزه‌های علمیه و مراکز پژوهشی، نسبت به آن واکنش نشان داده و در صدد پاسخگویی برآیند. شماره دوم فصلنامه الکترونیکی پاسخ در همین راستا تدوین و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

نظر شما