شناسهٔ خبر: 41726 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بجنوردی: دغدغه ایران‌دوستی باعث تالیف این اثر شد

سیدمحمدکاظم بجنوردی، رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی به تازگی کتاب «ایران پس از برجام» را روانه بازار کتاب کرد. وی می‌گوید: اگرچه شخصیتی سیاسی نیستم و به حوزه فرهنگ تعلق دارم اما پیش‌بینی من این است که دولتمردان هیچ‌گونه نگاه دلسوزانه و مفید در این حیطه را نادیده نخواهند گرفت.

 

بجنوردی کتاب «ایران پس از برجام» را روانه بازار کتاب کرد/ دغدغه ایران‌دوستی باعث تالیف این اثر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سیدمحمدکاظم بجنوردی، رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی به تازگی کتاب «ایران پس از برجام» را منتشر کرده است. وی درباره مدت زمانی که صرف نوشتن کتاب «ایران پس از برجام» کرده به خبرنگار ایبنا گفت: این اثر را طی چند ماه گذشته نوشتم. انگیزه‌ام از تالیف کتاب علاقه‌ای است که به ایران اسلامی دارم، از طرفی دغدغه‌هایم در حوزه توسعه با توجه به شرایطی که کشور پس از برجام با آن روبه‌رو است، باعث شد سراغ تالیف چنین کتابی بروم و به نوعی بگویم که اکنون بهترین فرصت برای ایران است.
وی افزود: در حال حاضر اقبال عمومی به جمهوری اسلامی ایران رو کرده و نظام بین‌الملل کشور را با همین ساختار به رسمیت شناخته و پس از برجام شاهد اقبال کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری در آن خواهیم بود، این اقبال برای کشور ما با توجه به کاهش قیمت نفت و نیازی که به توسعه دارد، ضرورت سرمایه‌گذاری خارجی را پیش از پیش آشکار می‌کند. بنابراین برای تشویق سرمایه‌گذاران خارجی، این بهترین زمانی است که دنیا درهای خود را به روی ما باز کرده است.
 بجنوردی در پاسخ به این پرسش که برای نوشتن این کتاب با چه کسانی گفت‌وگو کرده‌اید، اظهار کرد: من با وجود اینکه در حوزه فرهنگ فعالیت می‌کنم اما با اهل اقتصاد در اتاق فکر کوچکی که در مرکز دایره‌المعارف ایجاد شده به تبادل نظر می‌پردازم. همچنین در این مرکز هیات علمی توانمندی در رشته‌های گوناگون، استادان و پژوهشگران برجسته‌ای از رشته‌های مختلف مانند تاریخ، سیاست، جغرافیا، تاریخ، حقوق و دین حضور دارند که بنده با آنها در تعامل هستم.
وی ادامه داد: از طرفی دیگر به دلیل مطالعاتی که در حوزه اقتصاد داشتم با این حوزه آشنایی غیرقابل انکاری دارم و می‌توانم توصیه‌هایی داشته باشم که مرور آنها در این شرایط مفید خواهد بود. ضمن این که نیاز است در این برهه همه به نوعی دغدغه‌های خود را درباره استفاده از فرصت به وجود آمده پس از برجام بیان کنند تا کشور با وجود همبستگی که ایجاد خواهد شد با مشورت کارشناسان این حوزه به برنامه‌ریزی و رفع خرابی‌های گذشته و استفاده بهینه از فرصت‌ها بپردازد.
رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی همچنین در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید سیاستمداران و تصمیم‌گیران به کتاب شما توجه خواهند کرد، گفت: با توجه به سوابقی که دارم اگرچه شخصیتی سیاسی نیستم و به حوزه فرهنگ تعلق دارم اما پیش‌بینی من این است که دولتمردان هیچ‌گونه نگاه دلسوزانه و مفید در این حیطه را نادیده نخواهند گرفت.
 بجنوردی به سرفصل‌های کتاب نیز اشاره کرد و افزود: فصل نخست به اهمیت برجام و افق‌هایی که پس از آن گشوده شده، اشاره کرده و افق‌های مدنظر ذکر شده است که می‌تواند بهترین فرصت برای دستیابی به توسعه باشد. در فصل دوم به مذکرات هسته‌ای و اهمیت آن در سطح داخلی و بین‌المللی اختصاص دارد. در ادامه فصل سوم مدیریت هسته‌ای الگویی در روابط سیاسی عنوان شده که می‌تواند در سطح ملی و بین‌المللی مورد توجه واقع شود. فصل چهارم به مرور دولت احمدی‌نژاد طی هشت سال گذشته می‌پردازد که در آن مسائل مهم کشور و به ویژه تخریب‌های آن مدنظر قرار گرفته است. در فصل پنجم نظرات پیشنهادی بیان شده که می‌تواند برخی نابسامانی‌های دولت گذشته را اصلاح و ترمیم کند.
 کتاب «ایران پس از برجام» تالیف سید محمدکاظم بجنوردی در ۹۱ صفحه، ۵۵۰ نسخه از سوی انتشارات مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی منتشر شده است. 

نظر شما