شناسهٔ خبر: 41733 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ثبت جهانی کلیات سعدی/ روابط فرهنگی دولت ها با ایران افزایش یافته است

مشاور رئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به افزایش روابط دولت ها در حوزه فرهنگی با کشورمان، از ثبت جهانی کلیات سعدی و مسالک الممالک استخری در سال جاری خبر داد.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ سید رضا صالحی امیری دوشنبه شب در نشست خبری با اهالی رسانه در رشت افزود: این سازمان با ۵۷ کتابخانه ملی و ۵۳ آرشیو ملی در جهان تفاهمنامه، تبادل و تعامل دارد و در فضای کنونی روابط دولت ها در حوزه فرهنگی به شدت افزایش یافته است .
وی توجه به روابط بین الملل را یکی از هشت طرح راهبردی این سازمان بیان کرد و با اشاره به همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی با یونسکو گفت: یکی از برنامه های سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) برای حفظ میراث معنوی و مکتوب، کمیته حافظه جهانی است که در این راستا، در کشور کمیته ای متشکل از ۱۵ نهاد تشکیل شده است. 
صالحی امیری افزود: تاکنون ۴۳ اثر در سطح ملی، پنج اثر در سطح منطقه ای و ۹ اثر در سطح جهانی به ثبت رسیده است.
وی از برپایی نمایشگاه اختصاصی چین در محل کتابخانه ملی خبر داد و بیان کرد: این برنامه به عنوان یکی از برنامه های مقدماتی سفر رئیس جمهوری چین به کشور برگزار می شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شیرینی کام ملت با فرجام نیک برجام، از رونمایی بزرگترین آلبوم تصویری کشور در آینده نزدیک در سازمان اسناد خبر داد.
صالحی امیری ادامه داد: این آلبوم با قریب به نیم میلیون تصویر، در ۱۴ بخش با تصویر صنعتی در سایت این سازمان رونمایی و در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: در مجموع ۲ میلیون نسخه خطی عربی، فارسی متعلق به ایران و اسلام در دنیا وجود دارد که برآورد می شود یک میلیون نسخه در شبه قاره، ۵۰۰ هزار نسخه در آسیای میانه و قفقاز و ۵۰۰ هزار نسخه در داخل کشور وجود داشته باشد.
وی با تاکید بر توجه جدی به نسخه های خطی بیان کرد: نسخه های خطی در منازل حداکثر ۵۰ سال دوام خواهند آورد، حال آنکه با مراقبت مطابق با استانداردهای جهانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی این میزان ماندگاری به ۵۰۰ سال افزایش می یابد.
صالحی امیری بیان کرد: مردم به چهار گونه امانت، فروش، اهدا و وقف می توانند نسخه های خطی در اختیار را به این سازمان بسپارند.
وی برای هرگونه خدمات رسانی و همکاری با کتابخانه های کشور در زمینه پایش، میکروب زدایی، اسکن، استانداردسازی و ...اعلام آمادگی کرد.
وی دیجیتال سازی منابع ، تبدیل سازمان به یک کانون فرهنگی برای حضور مثمر اندیشمندان و نخبگان، توجه جدی به نسخه های خطی، اهتمام به پژوهش های بنیادی و توجه به روابط بین الملل را جزو برنامه های مهم سازمان اسناد و کتابخانه ملی عنوان کرد.
صالحی امیری ادامه داد: آنچه مهم است حوزه سخت افزار ، نرم افزار و منابع مالی است که با حمایت دولت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، این مشکل تا حدودی مرتفع شده است.
وی میزان مصرف فرهنگی در کشور را پایین توصیف و تاکید کرد: می بایست با همکاری و تعامل صاحبان اندیشه و رسانه ، تغییر اساسی در ذائقه فرهنگی مردم سرزمینمان ایجاد شود.
وی سازمان اسناد و کتابخانه ملی را مرجع میراث معنوی و مکتوب کشور بیان و اظهار کرد: دو میلیون و ۸۰۰هزار جلد کتاب ، بیش از پنج میلیون نسخه نشریه - از زمان صنعت چاپ در کشور تاکنون - یک میلیون عکس - فیلم و میکروفیلم، بیش از ۳۸ هزار نسخه خطی نفیس و بعضاً نادر، بیش از ۲۴هزار نسخه سنگی، بیش از ۲۰۰ هزار پایان نامه و بیش از ۲۰۰میلیون اسناد نفیس و بعضاً نادر در تاریخ ۷۰۰ ساله ایران و زیباترین قرآن در جهان اسلام مشهور به قرآن قزوینی بخشی از میراث معنوی و مکتوب کشور است.
رضا صالحی امیری مشاور رئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ، عصر روز (دوشنبه) نیز در جلسه شورای اداری استان گیلان شرکت کرد.

نظر شما