شناسهٔ خبر: 41735 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زبان پارسی از ظرفیت جهانی شدن برخوردار است

عضو هیئت مدیره خانه ادبیات افغانستان گفت: اگر سه کشور پارسی زبان جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و تاجیکستان دست به دست یکدیگر دهند می توانند زبان پارسی را جهانی کنند چراکه این زبان از ظرفیت جهانی شدن برخوردار است.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ محمدسرور رجایی عصر دوشنبه در دومین محفل شعرخوانی دهمین جشنواره بین المللی شعر فجر گفت: سه کشور بزرگ همدل و پارسی زبان ایران، تاجیکستان و افغانستان بایستی زبان پارسی را به جایگاه اصلی خود برسانند.
وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از مسوولان سیاسی این کشورها برای پیشرفت زبان فارسی کارشکنی می کنند و این وظیفه فرهنگیان، هنرمندان و شاعران است که همت گمارده و زبان فارسی را به جایگاه تمدنی خود بازگردانند و شهره جهانیان سازند.
این شاعر و روزنامه نگار افغان اقدام ایران در سپردن برگزاری محفل شعرخوانی دهمین جشنواره بین المللی شعر فجر به اهالی فرهنگ افغانستان را کاری ارزشمند دانست و گفت: برگزاری چنین برنامه هایی از سوی مسئولان جمهوری اسلامی در سایر عرصه های هنری از جمله سینما، گرافیک و نقاشی می تواند نیازهای هنرمندان افغانستان را برطرف کند.
وی با بیان اینکه، ما در طول این سال ها شاهد رویکرد بسیار خوب فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران با ملت افغانستان بوده ایم، گفت: افغانستان سرزمین گل و باران تبسم است و زمانی خواهد آمد که باردیگر هنرمندان، شاعران و فرهنگیان در افغانستان دست به دست یکدیگر دهند.
رجایی افزود: افغانستان با تمام ناامنی ها، سختی ها و مشکلات وطن و کشورماست و شایسته ناامنی و ترور نیست که هروز خبرهای آن به جهانیان مخابره شود.
دومین محفل شعرخوانی دهمین جشنواره شعر فجر شامگاه دوشنبه با حضورسید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدافسر رهبین شاعر و رایزن فرهنگی افغانستان در ایران و جمعی از ادبا و شعرای افغان در کتابخانه ۱۳ آبان شهر ری برگزار شد.
نخستین محفل شعرخوانی دهمین جشنواره بین المللی شعر فجر، نیز شنبه گذشته در شهر قم برگزار شد و سومین محفل نیز ابتدای هفته آینده در ایلام برپا خواهد شد.
محفل شعرخوانی دهمین جشنواره بین المللی شعر فجر همچنین پنج محفل خارجی در کشورهای افغانستان، تاجیکستان و لبنان برگزار می کند.
آیین اختتامیه این جشنواره با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بهمن ماه امسال در تهران برگزار می شود و در دو بخش شاعران ملی و شاعران بین المللی، از برگزیدگان این جشنواره قدردانی می شود.

 

نظر شما