شناسهٔ خبر: 41754 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

افزایش درآمد نویسندگان آثار پرفروش و شکاف عمیق ثروت در صنعت کتاب

مطالعات جدید نشان می‌دهد که با وجود افزایش درآمد نویسندگان آثار پرفروش انگلستان شکاف ثروت در صنعت نشر و کتاب این کشور عمیق‌تر شده است.

 

افزایش درآمد نویسندگان آثار پرفروش و شکاف عمیق ثروت در صنعت کتاب

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مطالعات جدید انجام گرفته در باره درآمد نویسندگان در انگلستان نشان می‌دهد که «جولیا دونالدسون»، نویسنده داستان‌های کودکان و نوجوانان، «دیوید ویلیامز» و «جی‌کی رولینگ» (هری پاتر) جز یک درصد از نویسندگانی هستند که به طور تقریبی یک سوم فروش بازار کتاب در این کشور را از آن خود می‌کنند.

 
هم‌چنین بنابراین تحقیقات شکاف میان دارا و ندار در دنیای نشر کتاب هم‌چنان در حال عمیق‌تر شدن است؛ بنابر آمار مرکز تحقیقات کتاب «نیلسون»، درآمد 50 نویسنده برتر بیش از 13 درصد فروش بازار کتاب را در اختیار دارند.
 
این تحقیقات می‌گوید که نویسندگان کودک و نوجوان در بالاترین سطح فهرست 5 نویسنده پرفروش کتاب‌های چاپی را اختیار دارند؛ «جولیا دونالدسون» با فروش معادل 14 میلیون پوند در جایگاه نخست، «دیوید ویلیامز» با 11 میلیون پوند در رتبه دوم و «جی‌کی رولینگ» با 8 میلیون پوند سه نویسنده نخست فهرست نویسندگان پردرآمد قرار دارند. در رتبه‌های بعدی به‌ترتیب نام‌هایی چون «جوئل موریس» و «جیسون هیزلی»، نویسندگان مجموعه طنز تقلیدی «کفش‌دوزک» (7.4 میلیون پوند) و «جمی اولیور» با کتاب آشپزی «غذای شام هر روزه» (7.3 میلیون پوند) به‌چشم می‌خورد.
 
با وجود این، در حالی که درآمدهای اسامی راس فهرست قابل توجه هستند اما هنگامی که به اسامی پایین‌تر این فهرست نگاه کنیم تفاوت‌ها بیشتر نمایان می‌شوند. برآوردهای فروش کتاب در فروش کتاب‌های چاپی انجام شده توسط موسسه «نیلسون» از 55 هزار نویسنده نشان می‌دهد که درحالی 50 نویسنده راس فهرست 1.49 میلیارد پوند و 13 درصد فروش بازار کتاب را در اختیار داشته‌اند، اما تعداد تنها 0.1 درصد از نویسندگان را دربرمی‌گیرد. 500 نویسنده نخست، یعنی یک درصد نویسندگان انگلستان 32.8 درصد بازار را دراختیار داشته‌اند در حالی که 10 درصد نویسندگان 57 درصد فروش بازار را تصاحب کرده‌اند. این شکاف در نتایج بعدی حتی عمیق‌تر هم می‌شود: بنابر اعلام موسسه «بوک‌سلر»، با 199 میلیون پوند درآمد خالص 50 نویسنده نخست در سال 2014 در آمد آن‌ها افزایش 21 درصدی را نشان می‌دهد؛ درحالی که بازار فروش آثار تمامی نویسندگان فقط 6.6 درصد افزایش داشته است.
 
این آمار پس از آن اعلام شد که «فیلیپ پولمن»، رمان‌نویس انگلیسی نسبت به بی‌توجهی جشنواره ادبی آکسفورد نسبت به پرداخت حق‌الزحمه نویسندگانی که در این جشنواره حضور پیدا می‌کنند اعتراض کرد؛ اعتراضی که مورد حمایت دیگر نویسندگان قرار گرفته و در نهایت خواستار تحریم جشنواره‌های ادبی شدند که به نویسندگان شرکت‌کننده دستمزدی پرداخت نمی‌کنند.
 
بنا به گفته «نیکولا سالومون»، مدیر اجرایی انجمن نویسندگان انگلستان مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری از نویسندگان این کشور گذران زندگی از راه نوشتن برایشان به چالشی بزرگ تبدیل شده است. وی اظهار کرد: «نمی‌خواهیم غرغر کنیم اما واقعا کاهش درآمد نویسندگان و تنگ شدن حلقه نام‌های بزرگی که پول را به سوی خود می‌کشند برای صنعت نشر انگلستان و حتی برای جامعه در کل بسیار ناگوار است.»
 
«سالومون» ادامه می‌دهد، مشکل آن‌جایی بیشتر می‌شود که این وضعیت صنعت کتاب را به سوی فرهنگ ستاره‌گزینی و نیازهای ناشران به عنوان یک تجارت سوق می‌دهد؛ تجارتی که تنها به خواست مخاطب فکر می‌کند. در این حالت فروشگاه‌های کتاب به سختی می‌افتند و فروشندگان آن‌لاین تنها تمرکز خود را روی عناوین پرفروش‌ قرار می‌دهند که در این حالت مردم نمی‌توانند گستره وسیعی از عناوین را دیده و در اختیار داشته باشند.
 
مدیر اجرایی انجمن نویسندگان انگلستان «افزایش سودجویی» ناشران را به باد انتقاد می‌گیرد و می‌افزاید: «ناشران لازم است تا با تغییر تمرکز بر نویسندگان و عناوین کتاب‌ها بیشتر خطر و باید بیش‌ازبیش از اسامی نویسندگان میانه و نزدیک به انتهای فهرست حمایت کنند.»
 
وی ادامه می‌دهد: «کتاب‌فروشی‌ها، منتقدان و جشنواره‌ها باید به نویسندگان خارج از پرفروش‌ها فرصت و بهای بیشتری بدهند. به‌عنوان مثال، برگزارکنندگان جشنواره‌های ادبی لازم است تا هر هنگان که نویسنده‌ای بزرگ را دعوت می‌کنند در کنار آن‌ها نویسندگان کمتر شناخته شده را نیز بپذیرند.»
 
«سالومون» می‌گوید خوانندگان نیز با افزودن گستره عناوین مورد مطالعه بدون درنظر گرفتن پیشینه خالقان آثار می‌توانند به بهبود وضعیت کمک کنند.

نظر شما