شناسهٔ خبر: 41779 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بنیاد سعدی به دنبال تثبیت یادگیری زبان فارسی در بلگراد است

رایزن فرهنگی ایران در صربستان گفت: بنیاد سعدی که متولی اصلی آموزش زبان فارسی در خارج از ایران است، با توسعه دوره‌های آموزشی خود در مراکز رسمی آموزشی از جمله دانشگاه‌ها و مدارس صربستان، تلاش دارد تا یادگیری فارسی در این کشور تثبیت شود.

 

خط و زبان فارسی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان، ضمن بازدید از کلاس درس و آزمون دانشجویان زبان فارسی دانشگاه بلگراد، با رئیس پارلمان دانشجویی دانشکده فیلولوژی بلگراد نیز ملاقات کرد.

محمود شالویی، نماینده بنیاد سعدی در صربستان، ضمن حضور در کلاس درس زبان فارسی در دانشگاه بلگراد با اظهار خرسندی از تعداد زیاد دانشجویانی که درس زبان فارسی را به صورت اختیاری و به عنوان زبان دوم انتخاب کرده‌اند، علاقه‌مندی دانشجویان صرب به یادگیری زبان فارسی را تحسین کرد.

وی ادامه داد: یادگیری زبان فارسی به عنوان یکی از کهن‌ترین زبان‌های جهان، که پیشینه ادبی بیش از پنج هزار سال دارد، نخستین و مهمترین گام برای آشنایی با فرهنگ، تمدن، ادبیات و هنر ایران است.

شالویی در ادامه به معرفی برخی از آثار ادبی و شاعران برجسته ایرانی که در زمره میراث بزرگ معنوی بشری قرار دارند، پرداخت و تاکید کرد: یادگیری کامل زبان فارسی نه تنها دسترسی به این گنجینه بزرگ را هموار می‌سازد، بلکه به شناخت بهتر از ایران، ادبیات معاصر و آشنایی با چهره واقعی ایران نیز خواهد انجامید.

نماینده بنیاد سعدی در صربستان افزود: بنیاد سعدی که متولی اصلی آموزش زبان فارسی در خارج از ایران است، با توسعه دوره‌های آموزشی خود در مراکز رسمی آموزشی از جمله دانشگاه‌ها و مدارس صربستان، تلاش دارد تا یادگیری فارسی در این کشور تثبیت شود و هم‌اکنون علاوه بر دانشگاه بلگراد، در سه مرکز دانشگاهی، چند مرکز فرهنگی و سه شهر صربستان کلاس‌های آموزش فارسی برگزار می شود.

وی در پایان از دانشجویان دعوت کرد تا ضمن حضور در رایزنی فرهنگی ایران و شرکت در برنامه‌های فرهنگی که به مناسبت‌های مختلف از جمله مراسم ترجمه دیوان حافظ به زبان صربی، حضور داشته و از این رهگذر، با فرهنگ ایران آشنایی بیشتری حاصل کنند.

رایزن فرهنگی کشورمان و نماینده بنیاد سعدی در صربستان، در ادامه این دیدار با خانم «یلنا ویدوویچ»، رئیس پارلمان دانشجویی دانشکده فیلولوژی بلگراد، که از فارسی‌آموزان کلاس‌های دانشگاه بلگراد است، نیز دیدار کرد و ضمن ابراز خرسندی از اینکه رئیس پارلمان دانشجویان، از علاقمندان به یادگیری زبان فارسی است، زمینه‌های همکاری پارلمان دانشجویان با رایزنی فرهنگی و نیز ارتباط با مراکز علمی و آموزشی ایران را مورد بحث و بررسی قرار داد. 

یلنا ویدوویچ، نیز در این دیدار با ابزار خرسندی از یادگیری زبان فارسی و شیوه آموزش که موجب افزایش علاقه‌مندی دانشجویان به این زبان و آشنایی با فرهنگ ایران شده، گفت: پارلمان دانشجویان، به عنوان نماینده مستقیم دانشجویان و بازوی مهم تشکیلاتی در روند تصمیم‌سازی مقامات دانشگاه، علاقمند به همکاری در زمینه های آموزشی، فرهنگی و هنری با رایزنی فرهنگی ایران است.

شالویی در این دیدار  از هیات رئیسه پارلمان دانشجویان دعوت کرد تا با حضور در رایزنی فرهنگی کشورمان، ضمن آشنایی با فعالیت‌های رایزنی، قابلیت‌ها و فرصت‌های همکاری این نهاد مهم دانشگاهی در حوزه های مختلف آموزشی و فرهنگی مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

در این دیدار، سعید صفری، مدرس زبان فارسی اعزامی از سوی بنیاد سعدی به صربستان نیز با بیان مطالبی از وضعیت آموزشی در دانشگاه بلگراد و علاقه‌مندی دانشجویان به انتخاب درس زبان فارسی، اظهار داشت: خوشبختانه در سال تحصیلی جاری، کتاب آموزشی «سلام فارسی» ویژه دانشجویان دانشگاه بلگراد از سوی بنیاد سعدی و با همکاری این دانشگاه منتشر و در اختیار دانشجویان قرار گرفت که نقش مهمی در جلب بیشتر علاقه‌مندی دانشجویان به این زبان و تشویق به یادگیری هدفمند زبان فارسی داشته است.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به روند رو به رشد علاقه‌مندی دانشجویان به زبان فارسی و نیز با تأمین محتوا و مقدمات آموزشی لازم، زمینه برای تأسیس کرسی زبان فارسی و ایران‌شناسی در دانشگاه بلگراد فراهم آید.

درس فارسی به عنوان زبان اختیاری در دانشگاه بلگراد تدریس می‏ شود که دانشجویان می‌توانند از میان ۳۴ زبان مختلف، این زبان را انتخاب کنند و فراگیرند.

نظر شما