شناسهٔ خبر: 41790 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

 توسعه روابط ایران و چین با خواهرخواندگی رسانه‌ای

وزیر ارشاد گفت: اگر روابط دو به دو بین رسانه های ایران و چین شکل گیرد و به اقدامات هم افزا و خواهرخوانندگی رسانه ای منجر شود ، نخبگان دو کشور حتی سریعتر از دیپلماسی رسمی، به توسعه راهبردی روابط دو کشور همت می گمارند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در گردهمایی مسوولان رسانه ای ایران و جمهوری خلق چین با بیان این مطلب گفت: ایران و چین دو کشور کهن در گاهواره تمدنی بشر و دارای فرهنگ پرباری هستند که نقش موثری در شکل گیری تمدن و تاریخ جهان داشته اند. 

جنتی افزود: دو کشور همواره در طول تاریخ به ویژه از طریق راه ابریشم، مبادلات اقتصادی و فرهنگی داشته و اشتراکات فراوانی در حوزه ارزش های اخلاقی و اجتماعی دارند. 

وی گفت: باورمندی به اخلاق، توجه به نهاد خانواده، احترام به بزرگان و پایبندی به سبک زندگی شرقی از جمله این اشتراکات به شمار می آید.

جنتی افزود: فرهنگ بومی و حفظ آن در مقابل هجوم سبک زندگی و ارزش های غیربومی، از موضوع های مهم و اساسی مورد توجه و اهتمام هر دو کشور است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هر دو کشور درصدد گسترش مراودات و روابط فرهنگی با یکدیگر و دیگر کشورهای جهان هستند، گفت: دو کشور در ایجاد بخش های فرهنگی تجربه های زیادی دارند و نشست امروز، جلوه ای از این اراده در توسعه روابط رسانه ای به شمار می آید.

وی افزود: متاسفانه الگوی رسانه ای جهان هنوز از قالب شمال-جنوب خارج نشده است و جریان غالب رسانه ای بر فرایندهای تولید، توزیع و مصرف خبرها در جهان تسلط دارد.

جنتی افزود: آنها خودخواهانه همه پدیده های جهان را در چهار چوب اندیشه ها و ارزش های خود ارزیابی کنند و درصدد تحقیر دیگران هستند.آنها زمین بازی را در قالب بندی خود شکل می دهند و ضعف های دیگران را برجسته می سازند اما ضعف های خود را نادیده می گیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جریان خبری در دنیای امروز جریانی عمودی از شمال به جنوب است، افزود: رسانه های غربی، ارزش ها و باورهای خاصی را اشاعه می دهند که ارزش های فرهنگی و سنتی تمدن های کهن و حتی دیگران را تهدید می کند. 

عضو کابینه دولت یازدهم افزود: همین یکجانبه گرایی رسانه اي و یکسونگری، دلیل روشنی بر ضرورت همسویی، اتحاد و ائتلاف رسانه ای علیه جریان غالب است.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با بیان اینکه رسانه‌های غربی ارزش‌ها و باورهای خود را به دیگران ارائه می‌دهند، گفت: همکاری رسانه‌ای میان ایران و چین می‌تواند ظرفیت مقابله با جریان رسانه‌ای غرب را افزایش دهد.

جنتی در ادامه با اشاره به همکاری دو کشور در برگزاری دوره های آموزشی برای خبرنگاران ادامه داد: این دوره های آموزشی، زمینه آشنایی خبرنگاران را با فرهنگ کشور میزبان فراهم می کند و می تواند گامی مهم در تسهیل فعالیت خبرنگاران و تبادل مبادلات فرهنگی باشد.

وی افزود: همچنین این همکاری می تواند در زمینه برگزاری نشست های مشترک خبرنگاران خبره دو کشور در زمینه هایی که منافع مشترک دارند و همچنین تبادل استاد و دانشجو در حوزه های مطبوعاتی برای استفاده از تجارب طرفین انجام شود.

جنتی در ادامه با بیان اینکه اکنون بیش از ٧٥٠٠ عنوان نشریه اعم از مکتوب و الکترونیک در ایران امکان انتشار دارند ، گفت: این تعداد شامل رسانه هایی با گستره توزیع بین المللی ، سراسری و محلی است؛ رسانه هایی با ترتیب انتشار روزنامه ، هفته نامه ، ماهنامه و... رسانه های عمومی یا تخصصی یا تک زمینه ای ، رسانه هایی با مخاطبان عمومی یا ویژه ، رسانه هایی با زبان فارسی یا غیرفارسی . 

وی افزود: از زمان استقرار دولت یازدهم، امکان انتشار رسانه ها افزایش یافته است. بیش از ٤٠ درصد متعلق به دوره دولت یازدهم است، زیرا دولت به استقبال و حمایت از عرضه دیدگاه های متنوع، باور دارد و آن را لازمه پیشرفت همه جانبه کشور و منطقه می داند؛ ضمن آنکه تاکید همزمان در اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را مکمل این نگاه و اراده می داند.

جنتی ادامه داد: یکی از سیاست های رسانه ای دولت، توسعه دیپلماسی رسانه ای است، براین مبنا از حضور و استقرار دفاتر نمایندگی رسانه های خارجی در تهران استقبال می شود.

عضو شورای کابینه دولت یازدهم بیان داشت: آغاز به کار حدود ٣٠ دفتر از ٤٤ دفتر رسانه ای خارجی و افزایش جدی سفرهای حرفه ای روزنامه نگاران برای تهیه گزارش در حوزه های مختلف سیاسی ، اجتماعی ، آموزشی و گردشگری و سایر بخش ها، محصول این نگرش است. 

وی ادامه داد: روند امروز جهانی هر روز سهم دیپلماسی عمومی را بیشتر می کند، به نحوی که می توان گفت دیپلماسی رسمی بدون دیپلماسی عمومی ضعیف و ناکارآمد است.

جنتی گفت: در دیپلماسی عمومی، سهم رسانه ها و رسانه گران غیرقابل انکار است؛ رسانه ها با نقشی که در نمایندگی و همچنین شکل دهی افکار عمومی دارند می توانند روابط دو دولت و دو ملت را عمق ببخشند و آنان را به متحدانی استراتژیک تبدیل کنند؛ متقابلا نیز می توانند با طرح مسائل اخلاقی، زمینه افتراق را فراهم آورند و حتی بذر کینه را بپاشند و خوشه های خشم را شعله ور سازند. هرچه جلوه های نرم نظیر دانشگاه ، توریسم ، فرهنگ و هنر و رسانه ، تبادلات طرفینی را شکل دهند و به کانون های ارتباطی نزدیک شوند، پیوند میان دو کشور استحکام بیشتری می یابد.

وی افزود: برهمین مبنا هرچه این پیوندها بدون دخالت دولت ها اما با حمایت آنها باشد، جلوه های نرم آن فزونی و در سطوح فرهنگی اجتماعی گسترش پیدا می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رسانه ها می توانند با معرفی جذابیت ها و زمینه های تعمیق روابط و تمرکز بر کانون های همدلی و هم افزایی، سطح همبستگی های دوجانبه منطقه ای و فرامنطقه ای را افزایش دهند.

جنتی بیان کرد: جمع حاضر می تواند نمونه ای از این اندیشه و مقدمه ای برای تبادلات جدی رسانه ای بین دو کشور باشد.

نظر شما