شناسهٔ خبر: 41808 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جلد دوم «تاریخ اندیشه‌های دینی» منتشر شد

جلد دوم از سه‌گانه «تاریخ اندیشه‌های دینی» اثر میرچا الیاده با نام «از گوتمه بودا تا پیروزی مسیحیت» با ترجمه بهزاد سالکی منتشر شد.

 

تاریخ اندیشه‌های دینی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ اثر سه جلدی «تاریخ اندیشه‌های دینی» میرچا الیاده را باید از معدود آثاری به حساب آورد که افقی نو بر شناخت عقاید دینی می‌گشاید. درحقیقت الیاده در این کتاب که آخرین اثر او بوده، با هوشمندی تا آنجا که ممکن بوده، نقشه آفریدگار را از طرح دینی هستی انسان رمزگشایی کرده است؛ اینکه انسان در مواجهه با راز خلقت و آن واحد متعال، به‌واسطه تجلیات بسیار گونه‌گونش، تاملاتش را به نحوی روایت کرده که بتواند وجود خود را معنادار ببیند و همین معنایابی، عامل پدیدآورنده اساطیر و ادیان مختلف شده است.

این کتاب را میراث بزرگ میرچا الیاده - اسطوره شناس و دین‌پژوه رومانیایی - و منبعی ضروری برای نسل‌های آینده می‌دانند؛ میراث و منبعی برای تجدیدنظر مستمر در رابطه ما با امر مقدس. این اثر سه جلدی گویای عشق او به دانش و اشراف عمیق او به بعد دینی تاریخ انسان است.

الیاده در جلد اول از سه گانه «تاریخ اندیشه‌های دینی» با عنوان «از عصر حجر تا اسرار الئوسیس» همه ادیان را در دوره اساطیر روایی بررسی کرده که شامل کیهان‌زایی‌ها، آفرینش انسان و جهان جانوری و گیاهی مبتنی بر الگوهای حیات و شیوه معیشت اوست. نویسنده در جلد دوم با عنوان «از گوتمه بودا تا پیروزی مسیحیت» به قواعد دینی، تحویل فزاینده الهیات و فلسفه آنها پرداخته است؛ و اینکه چگونه بعد از پیامبران و در جریان تحولات تاریخی، اصول دینی نیز دچار تغییرات – گاه بنیادی – شدند.

جلد دوم متشکل از ۱۵ فصل به انضمام کتاب‌شناسی، واژه‌نامه و نمایه است که در ۶۸۰ صفحه (جلد گالینگور) با ترجمه دکتر بهزاد سالکی و با قیمت ۵۵ هزار تومان از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است. جلد سوم کتاب در دست انتشار است.

بهزاد سالکی دارای دکترای ادیان و عرفان از دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه است. او پیشتر نیز کتاب‌هایی را از میرچا الیاده و آثاری در زمینه عرفان مسیحی و بودایی، دین شناسی تطبیقی و فلسفه دین ترجمه کرده است.

نظر شما