شناسهٔ خبر: 41819 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جمشیدی: ادبیات پایداری جریان مقابل ادبیات نهیلیستی است/ رشد ۵۰ درصدی آثار جشنواره

مصطفی جمشیدی، دبیر علمی جشنواره داستان انقلاب از رشد ۵۰ درصدی آثار رسیده به هشتمین جشنواره داستان انقلاب خبر داد و گفت: در جشنواره بعدی رویکرد بین‌المللی شدن را دنبال می‌کنیم زیرا چراغ ادبیات پایداری خاموش‌نشدنی و ادبیات پایداری جریان مقابل ادبیات نهیلیستی است.

 

جمشیدی: ادبیات پایداری جریان مقابل ادبیات نهیلیستی است/ رشد 50 درصدی آثار جشنواره

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست رسانه‌ای هشتمین دوره جشنواره داستان انقلاب صبح امروز، سوم بهمن ۱۳۹۴ با حضور مصطفی جمشیدی، دبیر علمی جشنواره داستان انقلاب و محمد زرویی، دبیر اجرایی هشتمین جشنواره در تالار اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.
جمشیدی با بیان این‌که در دوره اخیر جشنواره، تصمیم بر بهینه‌سازی بود، به تعریف از مفهوم داستان انقلاب پرداخت و گفت: مفهوم داستان انقلاب، از نظر من همان داستان پایداری و نیز مقاومت مردم در جنگ تحمیلی است که هشت سال برای آن هزینه پرداختیم. تمام این مفاهیم در داستان انقلاب می‌گنجد. البته این جشنواره به داستان‌هایی هم توجه دارد که بر مبنای چهره‌های مبارز علیه رژیم ستم‌شاهی و سه سال پایانی منتهی به انقلاب اسلامی نوشته می‌شوند.
دبیر علمی جشنواره داستان انقلاب از رشد ۵۰ درصدی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره و داوری‌های آن خبر داد و افزود: این رشد در رمان انقلاب بسیار مشهود‌تر بود که نشان‌گر نوجویی نسل جوان است. در هشتمین دوره، داوران سخت‌گیری ویژه‌ای داشتند و بر پرهیز آثار رسیده به ویژه رمان‌ها از کلیشه‌ها تاکید داشتند.
وی با تاکید بر این‌که چراغ ادبیات پایداری خاموش‌نشدنی است، گفت: از نظر زیبایی‌شناسی در هنر انقلاب فقط به «پیام» احتیاج نداریم. هنر خوب‌ نوشتن هم اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا می‌تواند آن پیام را به ویژه برای جوانان که اصلی‌ترین هدف رمان هستند، ماندگار کند.
جمشیدی ادبیات پایداری را جریان مقابل ادبیات نهیلیستی دانست و ابراز امیدواری کرد: ایستادگی و حق‌خواهی باید برای ملت‌های جهان سوم الگو باشد. از این رو، ترجمه آثار برتر جشنواره داستان انقلاب مورد تاکید ماست. همچنین، توجه به داستان‌هایی که مبنای اقتباس سینمایی قرار گیرند، اهمیت دارد. از این رو، در این دوره داوران توجه ویژه‌ای به داستان‌ها با این رویکرد داشته‌اند.



رونمایی سه اثر برگزیده در آیین پایانی
 جشنواره
محمد زرویی، دبیر اجرایی هشتمین جشنواره داستان انقلاب نیز در این نشست بر ضرورت انتشار آثار برتر جشنواره‌ داستان انقلاب تاکید کرد و افزود: بر این اساس، آثار برتر پنجمین و ششمین دوره جشنواره با نام‌های «گوسفندی برای شاه»، «عطسه با طعم باروت» و «رویای یک ویلای فرعونی» منتشر شده‌اند که در آیین پایانی جشنواره رونمایی می‌شوند.
وی یادآور شد: ما آثاری را به عنوان داستان انقلاب می‌شناسیم که روح انقلاب در آن جاری باشد. بر این مبنا، آثار برتر را با همکاری مرکز ترجمه حوزه هنری ترجمه می‌کنیم تا این تجربه ادبی را به سایر کشور‌های منطقه نیز منتقل کرده باشیم. هشتمین جشنواره داستان انقلاب، از ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه دوشنبه، پنجم بهمن‌ماه در تالار سوره حوزه هنری به کار خود پایان خواهد داد.
دبیر اجرایی هشتمین جشنواره داستان انقلاب درباره آمار آثار رسیده به جشنواره توضیح داد: در مجموع، ۳۳۰ اثر از ۲۱۷ نویسنده به دبیرخانه جشنواره رسید که در گروه داستان کوتاه نوجوان ۱۳ اثر، رمان نوجوان ۱۳ اثر، داستان کوتاه بزرگسال ۲۱ اثر و رمان بزرگسال ۹ اثر به مرحله نهایی راه یافته‌اند.
وی همچنین درباره تصمیم تازه جشنواره داستان انقلاب گفت: قرار است این جشنواره از سال آینده به شیوه بین‌المللی برگزار شود و در مرحله نخست، کشور‌های فارسی‌زبان منطقه را مورد توجه قرار داده‌ایم. کشور‌های عرب زبان منطقه هدف‌گذاری بعدی ما هستند.

نظر شما