شناسهٔ خبر: 41844 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعلان تاریخی امیرکبیر برای اکسپو و حضور ایران در ۱۶۴ سال نمایشگاه‌های جهانی

محمد سعادتی‌پور نویسنده کتاب ˝پدیدار شناسی نمایشگاه‌های جهانی(اکسپو)˝ از ثبت تاریخ تصویری حضور ایران در سابقه ۱۶۴ سال برگزاری نمایشگاه‌های جهانی برای اولین بار خبر داد.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ محمد سعادتی‌پور در مورد حضور ایران در اکسپوهای جهانی و جمع‌آوری و انتشار اطلاعات تاریخی آن در قالب یک کتاب گفت: نمایشگاه‌های جهانی یا اکسپوها دارای سابقه‌ای ۱۶۴ ساله هستند كه در آنها آخرین دستاوردها و آفرینش‌های علمی، فرهنگی و صنعتی به نمایش گذاشته می‌شود. کشور ما برای نخستین بار در زمان امیرکبیر در اکسپوی لندن که در سال ۱۸۵۱ میلادی برگزار شد شرکت کرد. از آنجا که امیر کبیر به توسعه صادرات ایران و رشد صنایع علاقه فراوانی داشت بر طبق اعلانی که در روزنامه وقایع اتفاقیه منتشر کرد از صاحبان صنایع دعوت کرد تا کالاهای خود را به نمایش بگذارند.

سعادتی‌پور ادامه داد: بعد از آن هم کشور ما در اکسپوی ۱۸۶۷ پاریس، اکسپوی ۱۸۷۳ وین، اکسپوی ۱۹۰۰ پاریس، اکسپوی ۱۹۶۷ مونترال، اکسپوی ۱۹۹۳ تائجون، اکسپوی ۱۹۹۸ لیسبون، اکسپوی ۲۰۰۰ هانوفر، اکسپوی ۲۰۰۵ آیچی، اکسپوی ۲۰۱۰ شانگهای و اکسپوی ۲۰۱۵ میلان حضور فعال داشت.

نویسنده کتاب‌های "نقش تبلیغات در صنعت نمایشگاهی" و کتاب مصور "ایران در تصاویر" با اشاره به اینکه جای خالی کتابی در مورد تاریخچه شکل‌گیری نمایشگاه‌های جهانی یا همان اکسپوها در کشور احساس می‌شد، افزود: با توجه به اینکه چنین کتابی با این محتوا برای اولین بار در جهان به چاپ رسید کمبود منابع فارسی و کمبود عکس‌های مربوط به اکسپوهایی که در سال‌های دورتر برگزار شده بود، از عمده مشکلات نگارش کتاب پدیدار شناسی نمایشگاه‌های جهانی(اکسپو) بود.

عضو کمیته تبلیغات و مدیر پاویون ایران در اکسپوی ۲۰۱۰ شانگهای و اکسپوی ۲۰۱۵ میلان ادامه داد: به دلیل اینکه من در اکسپوهای ۲۰۰۰ هانوفر، ۲۰۰۵ آیچی، ۲۰۱۰ شانگهای و ۲۰۱۵ میلان حضور داشتم در واقع اندوخته‌هایم در این اکسپوها تا حدود زیادی چراغ راه نگارش این کتاب بود و همچنین تمامی عکس‌های مربوط به این اکسپوها برای اطلاعات بیشتر مخاطب توسط اینجانب گرفته و در این کتاب از آن استفاده شد. همچنین بعد از چاپ این کتاب، نسخه‌هایی از آن برای دبیر کل دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها (BIE) – آقای ویسنت گنزالس لوسرتالس– و همچنین برخی از کمیسر ژنرال‌های حاضر در اکسپو برای آگاهی از چاپ چنین کتابی در ایران، برای اولین بار، فرستاده شد و از آنها خواسته شد تا نظرات و پیشنهادات خود را جهت درج در چاپ دوم این کتاب برای ما ارسال کنند.

سعادتی‌پور با اشاره به اینکه این کتاب به صورت مصور بوده و دو سال و نیم تالیف آن زمان برده است، گفت: در این کتاب به وضعیت برگزاری هر دوره از اکسپو، موقعیت کشور میزبان و آمار دسته‌بندی شده کشورهای برگزار کننده و شعار هر دوره اکسپو پرداخته شده که به همراه عکس‌هایی از هر دوره این نمایشگاه‌ها مصور شده است. این کتاب در جهان نیز برای اولین بار منتشر می‌شود چرا که کشورهای دیگر اگرچه هر کدام کتاب‌هایی در ارتباط با حضور خود در اکسپو منتشر کرده‌اند ولی کتابی به این جامعیت که به تمامی اکسپوها پرداخته باشد به زبان لاتین وجود نداشت.

او در ارتباط با سابقه تاریخی حضور ایران در اکسپوهای جهانی اظهار کرد: حضور ایران در این رویداد مهم جهانی در دوره‌هایی بسیار چشمگیر بود به طور نمونه غرفه ایران در اکسپو جهانی فرانسه در سال ۱۹۶۷با طراحی داخلی انجام شد که در زمان خود بی‌نظیر بود و بسیار مورد توجه قرار گرفت. همچنین در اکسپو کانادا نیز غرفه ایران بسیار مورد توجه بود. در سال جاری نیز برای اولین بار بود که از ابتدا تا انتها طراحی و اجرای غرفه‌مان داخلی بود. به طور نمونه تلویزیون LED به طول ۱۶۵ متر برای اولین بار در جهان در پاویون ایران در اکسپو میلان نصب شد و کسب مدال نقره برای اولین بار برای ایران در تاریخ حضور در اکسپوهای جهانی نیز برای ایران در میلان رقم خورد.

او در مورد منابع تصویری کتاب پدیدار شناسی نمایشگاه‌های جهانی(اکسپو) تصریح کرد: از سال ۱۸۷۳ که دوربین عکاسی در دنیا مورد استفاده قرار گرفت تصاویر این اکسپوها ثبت شد و در این کتاب استفاده شده است ولی تصاویر دوره‌های پیش‌تر اکسپوها به صورت نقاشی بوده که در کتاب فوق نیز منتشر شده و بسیار جالب است. تصاویر اکسپوهای سال‌های اخیر نیز توسط خودم به ثبت رسیده است.

نظر شما