شناسهٔ خبر: 41919 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «سواحل خلیج‌فارس» نقد و بررسی می‌شود

کتاب «سواحل خلیج‌فارس» چهارشنبه (۷ بهمن‌ماه) در سرای اهل قلم نقد و بررسی می‌شود.

 

کتاب «سواحل خلیج‌فارس» نقد و بررسی می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ روابط عمومی مؤسسه خانه کتاب: دکتر عبدالرسول خیراندیش، دکتر محمدباقر وثوقی، دکتر فرج‌الله احمدی و مرتضی هاشمی‌پور به عنوان سخنران در این نشست حضور دارند.
 
کتاب «سواحل خلیج‌فارس» نوشته «جان گوردون لوریمر» با ترجمه عبدالرسول خیراندیش منتشر شده است. این کتاب به معرفی بوشهر، دشتستان، تنگستان، دشتی، لیراوی، حیات داوود، رودحله، انگالی و شیبکوه بر طبق اطلاعات یادداشت‌های نویسنده می‌پردازد.
 
خیراندیش در دیباچه این کتاب نوشته است: «ترجمه قسمتی از مباحث جغرافیایی کتاب Gazetteer of The Persian Gulf درباره سواحل شمالی خلیج‌فارس را در اوایل دهه ۱۳۷۰ هـ.ش انجام دادم؛ اما نظر به این‌که آن را اثری با نواقص بسیار می‌دیدم، اقدام برای چاپ آن را به تأخیر انداختم تا شاید با تکمیل آن به کمک منابع و تحقیقات میدانی، بهتر قابل استفاده همگان گردد. طی سالیان اخیر این کتاب پرحجم و پرمطلب مورد توجه دیگر محققان نیز قرار گرفت و چند ترجمه از آن به چاپ رسید. متأسفانه این ترجمه‌ها بر اساس برگردان عربی کتاب Gazetteer منتشر شده در کشور قطر صورت گرفته است و مترجمان به متن اصلی انگلیسی مراجعه نکرده‌اند.

نظر به اشکالاتی که چنین ترجمه‌هایی دارند و نیز ضرورت ارائه آن به صورتی که بتواند مورد مراجعه فارسی زبانان قرار گیرد، انگیزه‌ام را در چاپ ترجمه‌ای که از زبان انگلیسی (زبان اصلی کتاب) انجام داده بودم بیشتر کرد.»
 
این کتاب در ۲۳۳ صفحه، شمارگان یک هزار نسخه و به بهای ۲۰ هزار تومان از سوی نشر آبادبوم منتشر شده است.

آیین نقد و بررسی کتاب «سواحل خلیج‌فارس» ساعت ۱۷ تا ۱۹ در سرای اهل قلم به نشانی خیابان انقلاب، خیابان برادران مظفرجنوبی، کوچه خواجه‌نصیر، شماره ۲، طبقه همکف برگزار می‌شود.
 

نظر شما