شناسهٔ خبر: 41931 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران با «سعدی»

«ارتباط بنیاد سعدی با فعالان گردشگری را در قالب آموزش زبان فارسی به عنوان یکی از خدمات تبلیغاتی ویژه که می‌تواند در ارتقای سطح کیفی خدمات حوزه گردشگری به مخاطبان خارجی ارائه شود، معرفی می‌کنیم.»

 

1453809512435_13940516-102-070.jpg

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ زینب کوشکی، کارشناس بخش بین‌الملل «بنیاد سعدی» در گفت‌وگویی «بنیاد سعدی» را متولی آموزش زبان فارسی در خارج از کشور معرفی کرد و افزود:‌ با ادغام فعالیت‌های نهادهایی چون «مرکز گسترش زبان فارسی» و «شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی»، از دو سال پیش تاکنون، بنیاد سعدی به عنوان متولی اصلی آموزش زبان فارسی در خارج از کشور در حال فعالیت است.

این دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی تاکید کرد: این بنیاد در کنار فعالیت‌های آموزشی در جهت گسترش زبان فارسی در خارج از کشور، به منظور افزایش سرعت و تقویت آموزش فارسی‌آموزان، دوره‌های دانش‌افزایی در داخل کشور به صورت کوتاه مدت یک تا دو هفته‌ای و بلندمدت یک ماهه در ایران برگزار می‌کند. این فارسی‌آموزان که از سراسر جهان به ایران سفر می‌کنند در کنار کلاس‌های آموزشی که صبح تا ظهر برگزار می‌شود، بعدازظهرها از آثار تاریخی و گردشگری شهر تهران و اطراف آن بهره‌مند می‌شوند تا ضمن ارتباط بیشتر با مردم و تقویت گفتاری و شنیداری، از نزدیک با پایتخت ایران آشنا شوند.

کوشکی افزود: دانشجویان یا دانش‌آموختگان رشته‌هایی چون زبان و ادبیات فارسی و رشته‌های ایران‌شناسی، شرق‌شناسی، خاورمیانه و روابط بین‌الملل که زبان و ادبیات فارسی را تا حدی شناخته‌اند و نیز استادان خارجی علاقه‌مند، می‌توانند با هدف ارتقای دانش زبانی در این دوره‌ها شرکت کرده و به ایران بیایند.

وی با بیان این‌که رایزنان فرهنگی ایران و در کشورهایی که رایزنی فرهنگی ایران حضور ندارد، سفرا و کنسولگری‌ها، نماینده «بنیاد سعدی» محسوب می‌شوند، ادامه داد: نمایندگی‌های بنیاد در خارج از کشور پس از اطلاع‌رسانی، با مخاطب‌سنجی و معرفی افراد داوطلب به بنیاد، زمینه را برای ارزیابی، گزینش و سنجش توانایی داوطلبان جهت شرکت در دوره دانش افزایی زبان فارسی، فراهم می‌کنند.

وی افزود: بخشی از دوره‌های دانش‌افزایی که از ۱۰ روز تا یک ماه را شامل می‌شود، به آموزش زبان فارسی و بخشی نیز به بحث گردشگری می‌پردازد و تاکنون تقاضای بازدید از دو شهر اصفهان و شیراز بیشترین داوطلب را داشته است، هرچند تقاضا برای دیدن دیگر شهرها همچون مشهد، یزد، تبریز، کیش و شهرهای شمالی نیز وجود دارد.

کارشناس بخش بین‌الملل بنیاد سعدی خاطرنشان کرد: تاکنون ۸۲ دوره دانش‌افزایی زبان فارسی در ایران برگزار شده است که از دوره هشتادم به بعد در هر دوره بیش از ۲۰۰ نفر از استادان و دانشجویان در رشته‌های زبان و ادبیات فارسی، شرق‌شناسی، ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی از حدود ۴۰ کشور جهان به مدت یک ماه، برای ارتقای دانش زبان فارسی خود به ایران آمده‌اند.

کوشکی در ادامه حضور این بنیاد در برخی از نمایشگاه‌های وابسته به مباحثی مانند گردشگری را تلاش برای برقراری ارتباط با فعالان حوزه گردشگری دانست و افزود: با این اقدام آموزش زبان فارسی را به عنوان یکی از خدمات تبلیغاتی ویژه‌ای که می‌تواند در ارتقای سطح کیفی حوزه گردشگری به مخاطبان خارجی ارائه شود، معرفی کنیم.

او تاکید کرد: این امکان وجود دارد که در قالب خدمات تبلیغاتی، بسته‌های آموزشی زبان فارسی به مخاطبان و گردشگران خارجی ارائه ‌شود. این بسته‌ها می‌تواند شامل منابع آموزشیِ مختصر از جمله کتابچه‌های «فارسی در سفر» یا وسایل کمک آموزشی موجز و مختصر و حتی ارائه خدمات آموزش کلاسی در محیط باشد.

وی افزود: ارائه بسته‌های آموزش زبان فارسی به گردشگران خارجی منجر به تسهیل برقراری ارتباط آنها با محیط خواهد شد و در نتیجه انگیزه‌ی آن‌ها را برای ایجاد ارتباط بیشتر با مردم ایران و درک فرهنگ مردم و حتی انگیزه ای برای سفرهای بعدی پس از بازگشت به کشور خودشان خواهد بود.

نظر شما