شناسهٔ خبر: 41950 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بافت تاریخی شهر یزد آماده ثبت جهانی

پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی دومین شهر تاریخ و نخستین شهر خشتی جهان بعد از مدتها تلاش و همت مدیران ستادی و استانی میراث فرهنگی تکمیل و همراه با مستندات به یونسکو ارسال شد .

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ امروز گردشگری یکی از زمینه های ایجاد توسعه در اقتصاد است و با توجه به فضای امروز کشور و به نتیجه رسیدن برجام و در کنار آن تمایل گردشگران وسرمایه گذاران به این صنعت بزرگ در ایران امید می رود سرمایه گذاری در زمینه گردشگری یزد افزایش یابد.
برای ایجاد انگیزه و رغبت در سرمایه گذاران یکسری مقدمات و جذابیت هایی نیاز است که از آن جمله می توان به ثبت آثار در حوزه های ملی و منطقه ای و جهانی اشاره کرد.
یکی از مراکزی که در این حوزه و معرفی جاذبه های علمی ، فرهنگیو تاریخی کشورها شناخته شده و مورد اقبال کشورها واقع شده یونسکو است.
یونسکو، بازوی علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۲، تشکیل کنوانسیونی برای شناسایی، حفاظت و معرفی میراث فرهنگی و طبیعی بشر در گوشه و کنار جهان را تصویب کرد.
نقش یونسکو در امور گردشگری به تدریج و از زمان عهده داری وظیفه مهم حمایت از توسعه فرهنگی در مرکز وظایف آن قرار گرفت.
تا کنون ۱۸۰ کشور دنیا کنوانسیون میراث جهانی را امضا کرده اند و نزدیک به ۸۰۰محوطه فرهنگی و طبیعی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
ایران سه سال پس از تصویب کنفرانس عمومی یونسکو در تاریخ چهارشنبه ،۲۶ فوریه سال ۱۹۷۵ به کنوانسیون میراث جهانی یونسکو پیوست. 
برپایه این کنوانسیون کشورهای عضو یونسکو، می توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به عنوان میراث جهانی کنند. 
حفاظت از این آثار پس از ثبت در عین باقی ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوطه، به عهده تمام کشورهای عضو خواهد بود.
ایران با تاریخ عظیم و پشتوانه غنی فرهنگی که دارد ۱۹ اثر را در فهرست یونسکو برای جهانیان ثبت کرده است. از جمله این آثار می توان به : چغازنبیل، تخت جمشید ، میدان نقش جهان، تخت سلیمان، پاسارگاد، گنبد سلطانیه، ارگ بم و منظر فرهنگی آن، سنگ نوشته بیستون (کتیبه بیستون)، مجموعه کلیساهای تاریخی قره کلیسا، سازه های آبی شوشتر، بازار تاریخی تبریز، خانقاه و بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و باغ های ایرانی ، شهر سوخته .
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران می گوید: ۴۹ اثر ایران در نوبت ثبت جهانی در یونسکو قرار دارد.
مسعود سلطانی فر معتقد است ایران تا ۲۰۰۰ اثر بنایی، ظرفیت ثبت جهانی دارد .
بعد از گذشت ۴۱ سال از پیوستن ایرانبه یونسکو اتفاقی نادر در کشور در حال وقوع است و آن ثبت جهانی یک شهر زنده و بافت تاریخی یزد که به نوبه خود شاهکاری تاریخی و الگویی برای جهان محسوب می شود.
در دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به این موضوع شد و قدمهای بسیار خوبی برای ثبت جهانی شهر یزد به عنوان وسیع ترین بافت خشتی زنده و پویای جهان همچون بازسازی بافت تاریخی و قدیمی، احیای صنایع دستی فراموش شده ، معرفی باغها و قنات های شاخص استان و جلسات متعدد همراه با مستندسازی انجام شده و بالاخره بعد از تکمیل در چند روز گذشته به یونسکو ارسال شد.
محدوده بافت تاریحی شهر یزد با ۷۴۳ هکتار وسعت به عنوان نخستن طرح شهر زنده برای ثبت جهانی در سال ۲۰۱۶ به یونسکو معرفی و از سوی سازمان میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی استان یزد مقدمات این ثبت فراهم شده است. 
** امیدواری برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در سال ۲۰۱۷
در خصوص تکمیل این پرونده به یونسکو مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از ارسال پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد به یونسکو در روز پنجم بهمن خبر داد.
محمدمهدی شرافت در گفت و گو با ایرنا گفت: ثبت بافت تاریخی شهر یزد در فهرست آثار جهانی یونسکو از هر لحاظ دارای ارزش و اهمیت وصف ناپذیری بوده و ثبت این بافت تاریخی منسجم و زنده که به نوبه خود شاهکاری تاریخی است، می تواند به عنوان الگو و نمونه ای شایسته در سطح جهانی مطرح شود.
وی افزود: افتخاری که ما مردم یزد امروز داریم در پی سخت کوشی و تلاش منحصر به فرد مردمی مومن، با فرهنگ، با اصالت، هنرمند و در عین حال ساده زیست یزد بوده که توانسته اند این آثار و ابنیه کم نظیر را خلق کنند و مهمتر از آن اینکه توانسته اند با مشارکت جمعی و هم دلی با دوستداران فرهنگ و تمدن، این بافت پر از رمز و راز را برای نسل فردای خود بجای گذارند. 
مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به اینکه بافت تاریخی شهر یزد به عنوان یک اثر تاریخی از ایران در سال ۲۰۱۶ برای ثبت جهانی به سازمان یونسکو معرفی شده است، یادآور شد: این طرح نخستین تجربه شهر زنده در ایران است که قرار شده از سوی یونسکو ثبت جهانی شود و با وجود سنگین بودن کار ، بخشی از آن در یزد و بخشی نیز در تهران انجام شد.
شرافت درباره مراحل بعدی کار نیز گفت: از اینجا به بعد یکسری تعهداتی داریم که باید انجام شود ضمن آنکه تابستان سال آینده ارزیاب های یونسکو برای بررسی به یزد خواهند آمد.
وی اضافه کرد: خوشبختانه بخشی از کارها انجام شده و امیدواریم پرونده بافت تاریخی شهر یزد در سال ۲۰۱۷ میلادی در یونسکو مورد تایید قرار گرفته و ثبت جهانی شد.
این مسئول در ادامه خواستار همکاری جدی همه دستگاهها بخصوص شهرداری و شورای شهر یزد شد و گفت: تمام تلاش ها باید در مسیر ارتقاء کیفیت و منسجم تر و فوق العاده کردن زندگی در این بافت باشد تا حیات همراه با نشاط در این محدوده همچنان ادامه یابد.
وی یادآور شد: کار تکمیل این پرونده از سوی پایگاه پژوهش میراث فرهنگی که مستقیم زیرنظر تهران بود و در واقع مسئولیت اصلی این طرح بر عهده دکتر طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی بود.
** تقدیر معاون استاندار از دست اندرکاران تمکیل و ارسال پرونده ثبت یزد به یونسکو
در این خصوص معاون امور عمرانی استاندار یزد نیز در گفت و گو با ایرنا با تقدیر از مدیرکل میراث فرهنگی استان و معاونان ، مدیر پایگاه پژوهشی و کارشناسان آن ، شهرداری و شورای شهر یزد به دلیل تلاش شبانه روزی برای تکمیل این پرونده گفت: تمام این عزیزان سهم بسزایی در آینده روشن یزد دارند و کاری کرده اند کارستان که باید از همه آنها تقدیر کرد.
سیدمحمدرضا سیدحسینی افزود: ثبت این بافت تاریخی منسجم و زنده که به نوبه خود شاهکاری تاریخی است، می تواند به عنوان الگو و نمونه ای شایسته در سطح جهانی مطرح شود.
وی با اشاره به اینکه این طرح نخستین تجربه شهر زنده در ایران است که قرار شده از سوی یونسکو ثبت جهانی شود ، تصریح کرد: تکمیل این پرونده وارسال آن به یونسکو میسر نشد مگر به همت همه دلسوزان میراث فرهنگی ، مسیر سختی بود وعزمی جدی می طلبید.
از ایران تاکنون ۱۹ اثر از جمله شهر سوخته و میدان نقش جهان اصفهان ثبت جهانی شده است.
استان یزد یکهزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و ۶۰۰ بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است. 
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.

نظر شما