شناسهٔ خبر: 41986 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تولد شاپور جورکش و وضعیت چاپ آثارش

شاپور جورکش که این روزها سالگرد تولدش است، به تازگی کتاب «پست‌مدرنیسم» را به چاپ رسانده است.

 

002-29.jpg

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ شاپور جورکش متولد ۱۰ بهمن‌ماه سال ۱۳۲۹ در شهرستان فسا از توابع استان فارس و اکنون ساکن شیراز است. تحصیلات خود را تا دریافت مدرک فوق لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه شیراز ادامه داده است. «بوطیقای شعر نو»، «زندگی، عشق و مرگ از دیدگاه صادق هدایت»، «هوش سبز»، «دموکراسی و هنر» و «درآمدی تاریخی بر نظریه‌های ادبی از افلاطون تا بارت» از آثار این شاعر، منتقد ادبی و مترجم هستند.

کار او پیش از انقلاب تئاتر بود اما بعد از آن‌که تئاتر در شیراز با موانعی روبه‌رو شد، او کار فردی‌تری را برای بیان و بروز انتخاب کرد، و به سمت شعر رفت. پس از آن، ادبیات عرصه فعالیت شاپور جورکش شده است.

این مترجم درباره کتاب «پست‌مدرنیسم» که به تازگی منتشر شده است گفت: کتاب «پست‌مدرنیسم» بعد از سه سال که در انتظار انتشار بود به تازگی از سوی نشر چشمه منتشر شده است. البته فعلا در این انتشارات به نمایش گذاشته شده و هنوز توزیع رسمی نشده است؛ اما به زودی در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

او درباره شخصیت‌هایی که در این مجموعه مطلب دارند بیان کرد: این کتاب را «استیون کامر» گرد‌آوری و تالیف کرده است و افرادی همچون رابرت ایگلستون، فیلیپ آسلندر، کاترین کانت بل، پال شیهان و فیلیپا بری مطالب تازه‌ای را درباره پست‌مدرنیسم مطرح کرده‌اند.

او نحوه انتشار کتاب «پست‌مدرنیسم» را قابل تقدیر دانست و بیان کرد: در ویراستاری نهایی، کار با دقت و وسواس خاصی انجام می‌شد و کار بازبینی کتاب هم به خوبی انجام شد. اولین‌بار بود که می‌دیدم کار انتشار یک اثر با این وسواس پیگیری می‌شود، و این برای یک انتشارات جای تبریک دارد.

جورکش درباره خصوصیات این کتاب گفت: این کتاب مطالبی درباره فلسفه و ادبیات را به روایت‌هایی نوتر بیان می‌کند و داستان‌های ناگفته درباره‌ مباحثی مانند رابطه پسامدرنیسم و هنر، فناوری، اجرا، فضا و … را تشریح می‌کند.

او همچنین گفت: بعد از گذشت سه سال از ترجمه این کتاب، چیزی از اعتبار آن کم نشده است. البته آن زمان که ترجمه شد، کمی به‌روزتر بود. این کتاب را استیون کامر تالیف کرده و ۱۰ مبحث مربوط به پست‌مدرنیسم را دربر می‌گیرد. مباحث شامل موضوعاتی همچون پست‌مدرنیسم و ادبیات، پست‌مدرنیسم و هنر، پست‌مدرنیسم و اجرا، پست‌مدرنیسم و فضا، پست‌مدرنیسم و تکنولوژی، پست‌مدرنیسم و علم، و پست‌مدرنیسم و پسامذهب می‌شود.

جورکش در ادامه درباره وضعیت سایر آثارش بیان کرد: «دموکراسی و هنر» و «درآمدی تاریخی بر نقد ادبی» تجدید چاپ شده‌اند، اما کتاب هایی همچون «خوفیه‌نگاری خشونت در سرزمین آدم‌لتی‌ها» هنوز وضعیت مشخصی ندارند.

این منتقد ادبی درباره آخرین اثر در دست انتشار خود نیز گفت: دفتر شعر تازه‌ای را آماده انتشار دارم تا به ناشر سپرده شود. در این کتاب با زبان نمادین یک جشن شب شعر ایرانی را در باغی به تصویر می‌کشم. این کتاب یادگار حضور عمران صلاحی و دوستان شاعر دیگری است که حضور آن‌ها را در کنار هم بازسازی می‌کنم. احتمالا نام کتاب را «شب شعر و شوکران» بگذارم، البته هنوز این اثر را برای انتشار به جایی نداده‌ام.

او همچنین اظهار کرد: کتاب «خوفیه‌نگاری خشونت در سرزمین آدم‌لتی‌ها» که درباره جایگاه زن در ادبیات و جنبش‌های ادبی است در چهار روز اول انتشار فروش خوبی داشت. اما همان سال ۸۹ بعد از چهار روز جمع‌آوری و خمیر شد. دلیل این موضوع را هیچ‌وقت نفهمیدیم. شاید حساسیت‌های خاصی بود که نمی‌دانیم هنوز هم وجود دارد یا خیر.

این نویسنده با اشاره به کتاب «زندگی، عشق و مرگ از دیدگاه صادق هدایت» بیان کرد: بازنشر این کتاب که در زمان انتشار دو چاپ خورد در دولت نهم قدغن شد.

این شاعر در پایان گفت: امیدوارم کتاب‌های پیشین و مجموعه اشعارم اجازه تجدید چاپ بگیرد و در کل وضعیت انتشار آثار ادبی بهتر شود.

یک شعر از شاپور جورکش از کتاب «هوش سبز»:

دستت را به من بده

زمان را می‌خواهم

که دو پاره شود

دو نیمه یک گل

در انتهای بافه‌های گیسوانت

کلام ناشنوده انسان

بر کام سنگ

رد پای رویاها

وامانده بر سنگواره لحظات

خیل خوابگردان همیشه خاک

با سنگ‌پاره‌های دل در دست

نظر شما