شناسهٔ خبر: 41996 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جمعیت دانشجویی کشور پنج برابر بیشتر از میانگین جهانی

معاون آموزشی وزارت علوم جمعیت دانشجویی را پنج برابر بیشتر از میانگین رشد جهانی دانست و گفت: اگرچه بسیاری از مراکز دانشگاهی به دنبال دوره‌های دکترا و فوق لیسانس هستند اما تلاش‌هایی که انجام می‌دهند بدون توجه به نیاز بازار است.

 

1436102987262_hamidreza dastjerdi -4.JPG

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ مجتبی شریعتی نیاسر در بازدید از مرکز آموزش عالی کاشمر با اظهار تاسف از اینکه این افزایش ظرفیت بدون هیچ هدف بلندمدتی صورت گرفته است، بیان کرد: در سال 84 دو میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دانشجویی داشته‌ایم که در حال حاضر این رقم به 4 میلیون و 800 هزار نفر افزایش یافته است.

شریعتی همچنین در خصوص تعداد مراکز دانشگاهی گفت: در آن زمان تعداد مراکز دولتی بین 50 تا 60 دانشگاه بود که هم‌اکنون به 143 دانشگاه رسیده است؛ هم‌چنین دانشگاه‌های غیر دولتی از 70 دانشگاه به 355 مورد رسیده است.

وی با بیان اینکه شاید این افزایش دانشگاه‌ها و دانشجویان توفیقی باشد اما اگر توجهی نداشته باشیم همچنان به عنوان یک تهدید باقی خواهد ماند، افزود: نباید حوزه مدیریتی را به هر قیمتی توسعه داد.

شریعتی با بیان اینکه در پیش روی هر عمران و آبادانی موانع زیادی وجود دارد و زمان بسیاری هم نیاز است، شرط اول راه‌اندازی مرکز آموزش عالی در هر شهرستان را بعد از منابع انسانی، امکانات و فضاهای مورد نیاز دانست.

وی با بیان اینکه اگر قرار باشد مجوز رشته جدیدی را به مرکز آموزش عالی یک شهر بدهیم باید ابتدا ببینیم چقدر برای منطقه کاربرد دارد، گفت: در بسیاری از مراکز دانشگاهی رابطه هدفمندی بین اشتغال و تحصیل دیده نمی‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم با اظهار تاسف از اینکه برخی مراکز دانشگاهی مأموریت خود را به خوبی انجام نمی‌دهند به طوری که در حال حاضر 4 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دانشجویی کشور در 2800 مرکز دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند، عنوان کرد: در حال حاضر جمعیت دانشجویی بسیار فراتر از نیاز بازار است.

نظر شما