شناسهٔ خبر: 42007 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«بنیاد خواب و خوابگزاری در شاهنامه» به بازار آمد

کتاب «بنیاد خواب و خوابگزاری در شاهنامه» نوشته مریم آذری از سوی نشر تیرگان منتشر شد.

 

«بنیاد خواب و خوابگزاری در شاهنامه» به بازار آمد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «بنیاد خواب و خوابگزاری در شاهنامه» با رویکرد روان‌شناختی رؤیا، نوشته مریم آذری از سوی نشر تیرگان منتشر شد.
 
خاستگاه شاهنامه، فرهنگ و روح و اندیشه حاکم بر جامعه ایرانی است. یکی از راه‌هایی که ما را با این فرهنگ اصیل آشنا می‌کند، راهیابی به درون شخصیت انسان‌هایی است که سازندگان این فرهنگ هستند.

شاید زیباترین قسمت‌های شاهنامه که ما را با ابعاد روحی و روانی شخصیت‌ها آشنا می‌کند، رؤیاهای آن است. رؤیاها دریچه‌ای به ناهشیاری فردی و جمعی است. نویسنده در این کتاب تلاش کرده است از طریق رویکرد روان‌شناختی رؤیا، بنیاد خواب و خوابگزاری در شاهنامه را در چهار فصل موردبررسی قرار دهد.
 
«ناهشیاری جمعی و رؤیاهای شاهنامه»، «خواب ضحاک» و «تحلیل روانکاوانه خواب کیخسرو» ازجمله موضوعات پرداخته‌شده در این کتاب پژوهشی است.
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «افراسیاب پس از شکست سیاوش و همچنین آن خواب سهمگینی که دیده بود با گرسیوز برادر خود و سایر بزرگان سپاه به مشورت می‌پردازد. او تصمیم خود مبنی بر صلح با سیاوش را مطرح می‌سازد. گرسیوز و بزرگان با نظر او موافقت می‌کنند و راضی می‌شوند با هدایای فروان و پیام صلح به نزد سیاوش بروند. با نزدیک شدنش به جیحون رستم و سیاوش را از آمدن خودآگاه می‌کنند.»
 
کتاب «بنیاد خواب و خوابگزاری در شاهنامه» در ۳۱۶ صفحه به بهای ۲۲ هزار تومان در شمارگان هزار نسخه به‌تازگی از سوی انتشارات تیرگان راهی بازار کتاب شده است. 

نظر شما