شناسهٔ خبر: 42024 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طنین «امام آمد» در مطبوعات، ۳۷ سال بعد از بازگشت امام به میهن

همزمان با آغاز دهه فجر و در سالروز ورود تاریخی حضرت امام خمینی(ره) به کشور روزنامه‌های رسمی صفحه یک خود را به این مناسبت اختصاص دادند.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در سی و هفتمین سالروز بازگشت امام خمینی (ره) به میهن و آغاز دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی، روزنامه‌های سراسری کشور دست به برخی ابتکارات هنری و ژورنالیستی زدند و حاصل تلاش خود را برای یادآوری این اتفاق بزرگ، امروز روی دکه‌های مطبوعات به منصه ظهور گذاشتند.

در این میان بسامد تیتر معروف «امام آمد» که به نام فریدون صدیقی روزنامه‌نگار باسابقه کشورمان در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ در روزنامه کیهان ثبت شد، بیشتر از هر سخن و عنوان دیگری است. با این حال برخی روزنامه‌ها مانند «همشهری» تنها به چاپ مجدد این تیتر و درج تصویر پائین آمدن رهبر انقلاب اسلامی از پلکان هواپیمای حامل ایشان در فرودگاه مهرآباد، بسنده نکرده‌اند و ابتکارات جالب دیگری هم به کار برده‌اند.

در اینجا نگاهی خواهیم کرد به صفحه اول روزنامه‌های کشور در روز جاری یعنی ۱۲ بهمن ۱۳۹۴:

روزنامه پرتیراژ «همشهری» در اقدامی کم‌سابقه تمام فضای نیم‌تای بالای صفحه نخست خود را به عکسی منحصر به فرد از فوج قشرهای مختلف مردم انقلابی که به استقبال رهبرشان آمده‌اند، اختصاص داده است، البته با این تیتر: «همان مردم». این لحظه را دیوید برنت، عکاس خبری مشهور آمریکایی ثبت کرده است؛ کسی که پرتره کلوزآپ او از رهبر انقلاب اسلامی به عکس برگزیده نشریه تایمز در سال ۱۹۷۹ بدل شد.

همچنین این روزنامه در بخش «همشهری دو» خود که به انضمام روزنامه اصلی توزیع می‌شود، با گرافیکی جالب و خاطره‌انگیز و همچنین عباراتی نوستالژیک، از «پرشکوه‌ترین استقبال تاریخ» سخن گفته است.

روزنامه «کیهان» هم ضمن انتشار تصویر لحظه ورود امام به میهن در ۱۲ بهمن ۱۳۵۸ با انتخاب هدفمند سخنی از امام در جمع مردم در این روز و درج آن به عنوان تیتر یک امروز خود، تلاش کرده اهمیت این سخن را پس از ۳۷ سال دوباره یادآوری کند. تیتر یک کیهان این است: «من آمده‌ام دست اجانب را از این مملکت کوتاه کنم».

روزناممه «اعتماد» نیز با بازچاپ تیتر «امام آمد» و نیز تصویر لحظه پائین آمدن امام خمینی (ره) از پلکان هواپیمای حامل ایشان در فرودگاه مهرآباد، از بهمن به عنوان ماه احیای رفاقت‌ها نام برده و در پرونده‌ای ورود جمهوری اسلامی را به سی و هشتمین سال حیاتش بررسی کرده است.

روزنامه «خراسان» هم با انتشار تصویری از مردم که گرداگرد خودروی حامل امام در مسیر فرودگاه مهرآباد به بهشت زهرا (س) حلقه زده‌اند، مصرعی از یکی از سرودهای حماسی دوران انقلاب را برای مطلبی که در همین رابطه منتشر کرده، انتخاب کرده است؛ «رهبر محبوب خلق از سفر آمد».

روزنامه «قدس» نیز با تیتر «ارمغان روح‌الله» و درج تصویری از امام خمینی (ره) در بهشت زهرا (س) در روز 12 بهمن 1357، به استقبال دهه فجر انقلاب اسلامی رفته است.

«جمهوری اسلامی»، «نسل فردا» و «اصفهان امروز» هم از دیگر روزنامه‌های سراسری کشور هستند که با تیترهایی مانند «امام آمد» و نیز تصاویری از لحظه ورود امام به میهن اسلامی، سی و هفتمین سالگرد دهه فجر انقلاب اسلامی را جشن گرفته‌اند.

نظر شما