شناسهٔ خبر: 42030 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدیر برلیناله: ایرانیان حق دارند به سینمای خود ببالند

«دیتر کاسلیک» مدیر جشنواره فیلم برلین موسوم به «برلیناله» می گوید، مردم و مسوولان ایرانی به تاریخچه فیلم کشورشان می بالند و باید بگویم آنها بحق می توانند به این سینما افتخار کنند و حضور پررنگ و موفقیت آمیز فیلم های ایرانی در برلیناله نیز موید این موضوع است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ رئیس جشنواره فیلم برلین روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران عضو انجمن مطبوعات خارجی در آلمان (VAP) در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در باره ارزیابی وی از سینمای ایران، همچنین افزود، همیشه چنین احساسی داشته و اکتبر (مهر) گذشته که به عنوان عضوی از هیات همراه وزیر امور خارجه آلمان سفری به ایران کرده، از مشاهداتش به این نتیجه رسیده که افتخار ایرانیان به سینمایشان بحق است.
وی در باره حضور فیلم «اژدها وارد می شود» ساخته مانی حقیقی به شصت و ششمین دوره از جشنواره برلین و بخت ان برای کسب جایزه خرس طلایی گفت: این اولین حضور مانی حقیقی در فستیوال برلین نیست و می توان گفت این فیلم با فیلم های دیگر ایرانی مثل آثار عباس کیارستمی و دیگر کارگردانان معروف متفاوت است. این فیلم از نظر تصویری پرابهت است و طوری که فیلم ساخته شده، فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. این نوع سینما با سینمای دیگر ایران در گذشته فرق می کند.
این اولین حضور فیلم «اژدها وارد می شود» در یک جشنواره بین المللی محسوب می شود. این فیلم پنجمین اثر سینمایی مانی حقیقی در مقام کارگردان است فیلم به سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر (12 تا 22 بهمن) نیز راه یافته است. 
حقیقی تهیه کننده فیلم نیز هست و امیر جدیدی، همایون غنی زاده، احسان گودرزی، نادر فلاح، علی باقری و کیانا تجمل در آن بازی می کنند. بخشی از این فیلم در جزیره قشم و بخش دیگر آن در تهران فیلم برداری شده است.
«لانتوری» ساخته رضا درمیشیان، «والدراما» ساخته عباس امینی و فیلم مستند «رویای دم صبح» ساخته مهرداد اسکویی فیلم های دیگر ایرانی هستند که به بخش غیررقابتی جشنواره برلین راه یافته اند.
فیلم دیگری که برای کسب خرس طلایی رقابت خواهد کرد فیلمی موسوم به «من نِرو هستم» (Soy Nero) ساخته «رفیع پیتز» کارگردان ایرانی تبار و محصول مشترک آلمان، فرانسه و مکزیک است. «من نرُو هستم» پنجمین فیلم بلند «رفیع پیتز» است که با دو فیلم قبلی اش «شکارچی» و «زمستان است» هم در سال های 2010 و 2006 در جشنواره برلین حضور داشته است.
«نامه هایی از جنگ» ساخته ایوو فریرا (پرتغال)، مستند «آتش در دریا» به کارگردانی جانفرانکو روسی (ایتالیا و فرانسه)، «لالایی برای یک راز غم انگیز»، «کمیون» ساخته جدید توماس وینتربرگ (دانمارک، سوئد و هلند)، «چیزهایی که می آید» به کارگردانی میا هنسن لاو (فرانسه، آلمان)، «17 سالگی» ساخته آندره تشین (فرانسه)، «مرگ در سارایوو» ساخته دنیس تانویچ (فرانسه و بوسنی هرزگوین) و «ایالات متحده عشق» از توماس واسیلفسکی هشت فیلم اضافه شده به بخش رقابتی شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین در کنار اژدها وارد می شود، هستند.
شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم برلین از 11 فوریه (22 بهمن) با حضور مریل استریب بازیگر برنده سه جایزه اسکار هالیوودی در راس هیات داوران با نمایش فیلم «درود بر سزار» ساخته جدید برادران کوئن آغاز به کار می کند و تا 21 فوریه (دوم اسفند) ادامه خواهد داشت.

نظر شما