شناسهٔ خبر: 42047 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نخستین شماره دو فصلنامه «تاریخ شفاهی» به چاپ رسید

غلامرضا عزیزی، مدیر پژوهشکده اسناد آرشیو ملی از انتشار دو فصلنامه علمی تخصصی «تاریخ شفاهی» خبر داد.

 

نخستین شماره دو فصلنامه «تاریخ شفاهی» به چاپ رسید

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛غلامرضا عزیزی، مدیر پژوهشکده اسناد آرشیو ملی درباره انتشار نخستین شماره دو فصلنامه علمی تخصصی «تاریخ شفاهی» گفت: این شماره از دوفصلنامه «تاریخ شفاهی» که در حیطه تاریخ شفاهی منتشر می‌شود حاوی چهار بخش «مقالات»، «نقد و معرفی كتاب»، «گزارش» و «مصاحبه‌ها» است.
وی افزود: در بخش «مقالات» چهار مطلب با نام «تاریخچه تاریخ شفاهی» نوشته ربكا شارپلس، ترجمه فرحناز اسماعيل‌بيگی، «روش‌شناسی تحليل مكالمه، تحلیل گفتمان و اعتبار‌یابی در تاریخ شفاهی» از فایزه توکلی، «نقش دانشگاه‌ها در تاریخ شفاهی» تالیف مشترک محسن کاظمی و دکتر هوشنگ خسروبیگی و «تاريخ شفاهي مجلس ضرورت امروز نياز فردا » اثر دکتر ابوالفضل حسن‌آبادی گنجانده شده است.
این مدیر پژوهشکده اسناد آرشیو ملی ادامه داد: «بخش نقد و معرفی كتاب» خود حاوی سه قسمت است. نقد و بررسی کتاب: «آیندگان و روندگان» نوشته مرتضی رسولی‌پور، معرفی کتاب: «تاریخ‌شفاهی نمایش در ایران» از محمد محمدی‌نیا و رونمایی کتاب: «پُرسمانِ یاد؛ گفتارهایی درباب خاطره‌نگاری و خاطره‌نویسی؛ ...» گزارشی از فرانک جمشیدی.
عزیزی بیان کرد: سومین بخش به گزارش ميزگرد تخصصی «نقش تاريخ شفاهي در توسعه تاريخ اجتماعي» اختصاص یافته است. همچنین در آخرین بخش که مختص مصاحبه‌هاست دو مصاحبه «اهميت و جايگاه تاريخ در گفت‌وگو با دكتر رضا شعبانی» از سوی دکتر عمادالدین فیاضی و «در مكتب عدل: مصاحبه با دكتر يحيی عدل پدر جراحي نوين ايران» به کوشش دکتر سهیلا صفری آمده است.
وی درباره هدف از انتشار این دو فصلنامه علمی تخصصی «تاریخ شفاهی» اظهار کرد: این دوفصلنامه با هدف کمک به ارتقا و تعمیق سطح دانش در زمینه تاریخ شفاهی و هم‌افزایی بین علاقه‌مندان حوزه تاریخ شفاهی منتشر می‌شود.
این پژوهشگر اسناد به محورهای مقاله‌ها نیز اشاره کرد و گفت: «مبانی نظری و عملی تاریخ شفاهی»، «روش‌شناسی و روش تحقیق در تاریخ شفاهی»، «تاریخ شفاهیِ موضوعات مهم تاریخ معاصر ایران»، «سهم تاریخ شفاهی در پژوهش‌های تاریخ معاصر»، «تاریخ شفاهی و انقلاب اسلامی»، «گرایش‌های جدید در مطالعات تاریخ شفاهی»، «نقد و بررسی کتب منتشرشده در تاریخ شفاهی»، «معرفی نشریات حوزه تاریخ شفاهی»، «آسیب‌شناسی تاریخ شفاهی» و «گزارش همایش‌ها و نشست‌های تخصصی» محور مقاله‌هایی است که دوفصلنامه به آن می‌پردازد.

نظر شما