شناسهٔ خبر: 42072 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گردآوری اطلاعات اعضای هیات‌ علمی مرتبط با علوم انسانی

طرح گردآوری اطلاعات اعضای هیات علمی دانشگاه ها در شورای علمی راهبردی هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره ارائه شد.

 

کلاس درس

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جلسه ۸۴ شورای علمی راهبردی هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره به ریاست آیت الله علی اکبر رشاد در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

در این جلسه گزارش طرح تحقیقاتی گردآوری اطلاعات اعضای هیات‌های علمی رشته‌های مرتبط با کرسی‌های ذیل هیات حمایت از کرسی‌ها «نبا» ارائه شد.

در این طرح تحقیقاتی که در ۲۰ رشته ذیل علوم انسانی در دست اجراست، تاکنون در دو رشته علوم سیاسی و علوم اجتماعی انجام شده است.

پس از ارائه گزارش اعضا به بیان نظرات خود پرداختند که گسترده‌تر شدن دامنه شمول طرح تحقیقاتی نسبت به تمامی فعالان علوم انسانی کشور، توجه به نخبگان فاقد پایه دانشگاهی، فهرست کردن نظریات به جای فهرست کردن صاحبان نظریه، خودداری از ایجاد حساسیت در جامعه علمی کشور، توجه به کاربردی بودن نظرات ارائه شده در امتیازدهی به نظرات و استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های انجمن‌های علمی از جمله نظرات بیان شده در این جلسه بود.

حجت الاسلام خسروپناه دبیر هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره نیز در این زمینه گفت: در این طرح اساتیدی که توانمندی بالقوه ارائه نظریات نوآورانه دارند دسته‌بندی شده اند.

وی افزود: همچنین در این طرح معیارهای دیگری مانند رتبه دانشگاهی به عنوان معیار فرعی قابل طرح و بررسی خواهد بود.

آیت الله رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در دسته‌بندی نظرات ارائه شده در طرح تحقیقاتی گردآوری اطلاعات اعضای هیات‌های علمی گفت: برای طرح نظرات جدید نباید به راه‌های متعارف اکتفا کرد.

وی تصریح کرد: بر اساس تجربیات گذشته نباید کار بیش از حد گسترش پیدا کند و حرکت مستمر در یک حوزه و یا چند حوزه از حرکت منقطع در چندین حوزه بهتر است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: به نظر می‌رسد در کنار فهرست کردن اسامی صاحبنظران، فهرست کردن انجمن علمی، قطب‌های علمی و غیره با هدایت و مدیریت شوراهای علمی نیز لازم است.

رشاد از ارائه گزارش فعالیت‌های هیات حمایت از کرسی‌ها در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.

نظر شما