شناسهٔ خبر: 42083 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اغلب کتاب‌ها حرف تازه‌ای برای گفتن ندارند/ هیأت خرید وزارت ارشاد از کتاب‌های برگزیده حمایت می‌کند

دبیر علمی سی‌و‌سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری این جایزه با بیان این‌که کتاب‌های ارسال شده به دبیرخانه حرف تازه‌ای برای گفتن نداشتند، گفت: باید اخلاق پژوهش و نگارش رواج یاید و متولیان امور فرهنگی برای تحقیق ارزش بیشتری قائل شوند.

 

اغلب کتاب‌ها حرف تازه‌ای برای گفتن ندارند/ هیأت خرید وزارت ارشاد از کتاب‌های برگزیده حمایت می‌کند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست خبری سی و سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال امروز (۱۳ بهمن‌ماه) با حضور دکتر محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر علمی سی و سومین دوره جایزه کتاب سال، دکتر محسن جوادی، دبیر علمی بیست و سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال و افشین داورپناه، مجری جایزه کتاب سال و معاون فرهنگی ـ پژوهشی مؤسسه خانه کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد.
 مهدوی‌راد در این نشست، در پاسخ به پرسش خبرنگاری که جویای دلیل صدور مجوز انتشار کتاب‌های «کتابسازی‌شده» در وزارت ارشاد بود، گفت: ماجرای رواج کتابسازی به‌ویژه در جایزه کتاب سال، مهم و دغدغه‌آفرین است اما درباره این که چرا وزارت ارشاد مجوز داده است باید بگویم که این وزارتخانه قانون دارد و بر اساس آن مجوز صادر می‌کند.
 وی ادامه داد: منظورم از افول کیفیت کتاب‌ها این بود که این اتفاق که یک نفر چند سال تلاش کند تا یک اثر فاخر بیافریند، متأسفانه رُخ نداده است. اغلب کتا‌ب‌ها حرف تازه‌ای برای گفتن نداشتند.
 دبیر علمی سی و سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران افزود: باید اخلاق پژوهش و نگارش رواج یابد و متولیان امور فرهنگی باید برای تحقیق ارزش بیشتری قائل شوند تا در آینده شاهد آثار بهتری از نظر کیفی باشیم.
 افشین داورپناه در تکمیل پاسخ به پرسش مذکور، گفت: بخشی از کاری که مؤسسه خانه کتاب و خبرگزاری کتاب ایران برای پیشگیری از رواج کتابسازی انجام می‌دهد، نقد و بررسی کتاب‌ها به‌ویژه کتاب‌های برگزیده و شایسته تقدیر جایزه کتاب سال است. همچنین این مؤسسه به همین منظور ۱۳ فصلنامه تخصصی نقد منتشر می کند. این فصلنامه‌ها محتوای کتاب‌ها را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند.
 وی توضیح داد: در مجموع معتقدم آن‌ چیزی که می‌تواند پدیده کتابسازی را تا حدودی کنترل کند و باعث شود هر کسی به خودش اجازه قلم‌زدن ندهد، تقویت حوزه نقد در جامعه است که خوشبختانه مؤسسه خانه کتاب از مدت‌ها پیش، در این راستا گام برداشته است. سایر سازمان‌ها و نهادها نیز باید به ترویج فرهنگ نقد با هدف پیشگیری از رواج کتابسازی بپردازند.
 مهدوی‌راد در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که از او درباره خریداری نشدن کتاب‌های برگزیده کتاب سال از سوی وزارت ارشاد شد پرسید، گفت: هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتاب‌های برگزیده و شایسته تقدیر این جایزه را از حمایت‌های خود دریغ نکرده و نخواهد کرد. درست است که در یک سال و نیم گذشته میزان خرید این هیأت به دلیل کمبود بودجه کاهش یافته است اما همواره خرید کتاب‌های این جایزه را در اولویت قرار داده است.
 آیین اختتامیه سی و سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال ساعت ۱۵ یکشنبه (۱۸ بهمن‌ماه) با حضور رئیس جمهوری در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

نظر شما