شناسهٔ خبر: 42108 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس بنیاد ملت: افکار عمومی، از مؤسسات مالی انتظارات فرهنگی دارند/ ضرورت حمایت جدی از توسعه کتابخوانی

مسعود غلام‌پور، رئیس بنیاد ملت و از حامیان جشنواره‌های «پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» گفت: مؤسسات مالی مانند بانک‌ها موظف‌اند علاوه بر داشتن دغدغه‌های مالی ـ اقتصادی نسبت به ارتقای کیفی فرهنگ و بهبود فضای اجتماعی از طریق فعالیت‌های عام‌المنفعه اقدام کنند.

 

رئیس بنیاد ملت: افکار عمومی، از مؤسسات مالی انتظارات فرهنگی دارند/ ضرورت حمایت جدی از توسعه کتابخوانی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ ستاد اطلاع‌رسانی ترویج کتابخوانی: چندی پیش توافقنامه‌ای میان معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد ملت (وابسته به بانک ملت) به امضا رسید که بر اساس آن، بنیاد ملت از طرح‌های فرهنگی «پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» حمایت به عمل خواهد آورد. مسعود غلام‌پور، رئیس بنیاد ملت این باره به نقش مؤسسات و بنگاه‌های اقتصادی در قبال بحران‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست‌محیطی اشاره کرد و گفت: بر اساس تحقیقات مؤسسه Deloitte بسیاری از مردم در کشورهای مختلف جهان تأکید کرده‌اند که نهادها، مؤسسات، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی در قبال بحران‌های اجتماعی،‌ اقتصادی و زیست‌محیطی مسئولیت دارند و باید برای مهار و کنترل آنها کنار دولت‌ها و مردم بایستند و این وضعیت را مهار کنند.
 
رئیس بنیاد ملت افزود: با افزایش آگاهی عمومی در سطح جهان و درک نقش و ظرفیت گسترده بنگاه‌های مالی و اقتصادی در مهار بحران‌ها این انتظار از سوی مردم دنیا نسبت به این دست بنگاه‌ها شکل‌گرفته است که برای حل بحران‌ها وارد عمل شوند.
 
غلام‌پور با اشاره به تعدد مسئولیت‌ها و وظایف دولت‌ها در امور مختلف، اظهار کرد: دولت‌ها درگیری متعددی دارند و به همین دلیل انتظار می‌رود نهادها و گروه‌های مردم‌نهاد و بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی در کنار دولت‌ها در چاره‌اندیشی و تأمین اعتبار برای مهار بحران‌ها اقدام کنند.
 
وی درباره مسئولیت‌پذیری مراکز و بنگاه‌های اقتصادی ـ مالی به‌ویژه بانک‌ها در حوزه مسائل اجتماعی، زیست‌محیطی و فرهنگی، گفت: برای مؤسسات مالی مانند بانک‌ها جلب رضایت ذی‌نفعان مهم است و در میان این گروه‌های متکثر و گسترده ذی‌نفعان در بانک‌ها بسیاری از افراد و شهروندان نسبت به مسائل اجتماعی ـ فرهنگی هم دغدغه‌مند هستند و به تبع انتظار دارند بانکی که طرف حساب آنهاست در این حوزه‌ها نیز مسئولیت‌پذیر باشد، به نوعی این طیف‌های متنوع علاوه بر دغدغه‌های مالی ـ اقتصادی انتظار دارند بانک‌ها نسبت به دیگر دغدغه‌های آنها از جمله ارتقاء کیفی فرهنگی و بهبود فضای اجتماعی از طریق فعالیت‌های عام‌المنفعه نیز عکس‌العمل نشان دهند.
 
استاد دانشگاه تهران در ادامه اظهار کرد: مدیران بانک‌ها در ایران و جهان پی برده‌اند که آن روزگار سر آمده  است که صرفاً بخواهند به حداکثر سود مالی و اقتصادی فکر کنند بنابراین برای آنها مهم است که در کنار افزایش سود و سرمایه، وجهه و پرستیژ خوبی هم نزد افکار عمومی داشته باشند و به عنوان یک نهاد  مسئولیت‌پذیر شناخته شوند.
 
رئیس بنیاد ملت به تشریح فعالیت‌های این بنیاد که یکی از حامیان جشنواره‌های «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» و «پایتخت کتاب ایران» است در زمینه‌های فرهنگی پرداخت و بیان کرد: بنیاد ملت به عنوان زیر مجموعه بانک ملت، پس از بررسی چالش‌های موجود در عرصه فرهنگ عمومی بر آن شد طرح‌های متنوعی را در همکاری با نهادهای فرهنگی در حوزه ترویج و گسترش کتابخوانی دنبال کند.
 
غلام‌پور گفت: توسعه و ترویج کتابخوانی از عرصه‌هایی است که نیاز به حمایت جدی دارد و اگر کار مؤثری در این حوزه شود بسیاری از مشکل‌های ما برطرف می‌شود و آثار توسعه و ترویج کتابخوانی به نحو مؤثری در حل بسیاری از معضل‌های ما اثر می‌گذارد.

نظر شما