شناسهٔ خبر: 42122 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زبان فارسی به عنوان میراث بشریت درهند شکوفا می شود

رئیس دانشگاه اسلامی علیگر هند،زبان فارسی را به عنوان میراث بشریت دانست و اظهار کرد این زبان شیرین در هند باقی و شکوفا می شود.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ پروفسور ضمیرالدین شاه روز چهارشنبه در همایش بین المللی زبان فارسی در دانشگاه علیگر افزود:زیبایی و گنجینه زبان فارسی در هند که بخشی از تاریخ این سرزمین را در خود جای داده است باید به نسل جوان این کشور شناسانده شود.
وی خاطرنشان کرد:گنجینه ای ارزشمند از کتاب های فارسی در هند و دانشگاه علیگر وجود دارد که برای انتقال به نسل آینده باید محافظت شود.
رئیس دانشگاه اسلامی علیگر گفت اگر نسل جوان می خواهند تاریخ واقعی و دست نخوره کشور خود را دنبال کنند باید آن را در کتاب های فارسی جستجو کنند.
وی اظهار امیدواری کرد که دانشجویان نسل آینده کتاب های فارسی را بخوانند زیرا ترجمه هیچ وقت نمی تواند زیبایی زبان اصلی را نشان دهد. 
پرفسور طلعت احمد، رئیس دانشگاه ملی - اسلامی هند نیز با اشاره به دوره اکبرشاه گفت:در این دوره زبان فارسی به مدت طولانی به عنوان زبان رسمی و دیوانی هند بود.
وی افزود:در زمان گذشته فارسی در مدارس این کشور تدریس می شد که به تدریج زبان انگلیسی جایگزین آن شده است.
این استاد دانشگاه گفت که اکنون زبان فارسی در تعدادی از دانشگاهها مانند علیگر،جواهر لعل نهرو و دانشگاه دهلی و تعدادی از مراکز آموزش فارسی تدریس می شود.
همایش بین المللی زبان و ادبیات فارسی در زمان «اکبر شاه گورکانی» و سلاطین صفوی از روز چهارشنبه با حضور استادان و پژوهشگران زبان فارسی از ایران ،هند ،افغانستان و تاجیکستان در دانشگاه علیگر هند آغاز شد.
دراین همایش سه روزه کارشناسان و استادان برجسته شرکت کننده در خصوص عناصر فرهنگی ایران و هند در شعر و ادب فارسی، شاعران پارسی گوی هند، سهم دوره اکبرشاه و دوره صفوی در تاریخ نویسی فارسی و سبک های هندی و اصفهانی به ایراد سخن و ارائه مقاله می پردازند.
این همایش سه روزه از سوی مرکز تحقیقات زبان فارسی دانشگاه علیگر و با همکاری سازمان پژوهش تاریخی هند برگزار می شود.

نظر شما