شناسهٔ خبر: 42143 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مروری بر چهار اثری که از گروه روانشناسی به مرحله دوم جایزه کتاب سال رسیدند

چهار اثر از گروه «روانشناسی» به مرحله دوم داوری سی و سومین دوره جایزه کتاب سال رسیدند.

 

مروری بر چهار اثری که از گروه روانشناسی به مرحله دوم جایزه کتاب سال رسیدند/ از روانشناسی اجتماعی تا روانشناسی محیط

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در گروه «روانشناسی» از بین ۱۴۳ اثر راه یافته به مرحله اول داوری سی و سومین دوره جایزه کتاب سال، چهار اثر «روانشناسی صنعتی و سازمانی» تالیف شولتز با ترجمه حسین خنی‌فر و مهدی عطایی، «روانشناسی اجتماعی» تالیف دیوید مایرز به ترجمه شمسی‌پور و زهرایی، «روانشناسی محیط» به ترجمه حسن شمس اسفندآباد و «آسیب‌شناسی اجتماعی با نگاهی به ادیان» تالیف جواد اژه‌ای به مرحله دوم سی‌و‌سومین دوره جایزه کتاب سال راه پیدا کردند.



• «روانشناسی صنعتی و سازمانی»

کتاب «روانشناسی صنعتی و سازمانی» با عنوان فرد و سازمان در هزاره سوم تالیف شولتز با ترجمه حسین خنی‌فر و مهدی عطایی منتشر شده است. این کتاب از نظر افق‌های آینده روانشناسی و پیش بینی تحولات پیش رو دارای نکات ارزنده‌ای است که می‌تواند مورد استفاده دانشجویان رشته روانشناسی، مدیریت و سایر حوزه‌های رفتاری قرار بگیرد. این اثر طی ۱۴ فصل به بررسی ابعاد مختلف این عرصه می‌پردازد چون روانشناسی صنعتی و سازمانی بر زندگی حرفه‌ای افراد تاثیر می‌گذارد. اگر روش‌ها و یافته‌های روانشناسی صنعتی و سازمانی توسط مدیریت به طور ناصحیحی مورد استفاده قرار گیرد یا توسط مستخدمین بد فهمیده شود، سیستم یا تمام مولفه‌های آن زیان خواهد دید. پس این مهم است که سازمان‌ها درباره روانشناسی صنعتی و سازمانی بدانند و آن را به کار ببندند. 

کتاب «روانشناسی صنعتی و سازمانی» با عنوان فرد و سازمان در هزاره سوم تالیف شولتز به ترجمه حسین خنی‌فر و مهدی عطایی با شمارگان هزار نسخه در ۶۸۱ صفحه به بهای ۳۵ هزار تومان توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است. 



• «روانشناسی اجتماعی»

کتاب «روانشناسی اجتماعی» تالیف دیوید مایرز به ترجمه شمسی‌پور و زهرایی به چاپ رسیده است. کتاب حاضر در چهار بخش و ۱۶ فصل نگاشته شده است. سه بخش اول عبارت‌اند از همان سه حیطه اصلی روان‎‎شناسی اجتماعی (یعنی تفکر اجتماعی، نفوذ (تأثیر) اجتماعی و روابط اجتماعی). بخش چهارم کتاب که از ویژگی‎‎های برجسته این درس‌نامه است؛ عبارت است از «روان‎‎شناسی اجتماعی کاربردی» در تمام فصول کتاب، علاوه بر ویژگی‎‎های یک درس‌نامه استاندارد (مثل آوردن طرح کلی (اوت لاین) مباحث در ابتدای هر فصل، جمع‌بندی در پایان هر مبحث، واژگان کلیدی در انتهای فصل و تصاویر و نمودار‎‎ها و جدول‎‎های فراوان و تصویر‎‎سازی‎‎های بسیار جذاب) برای غنی‎‎تر کردن کتاب، بخش‎‎های متنوعی پیش‎‎بینی شده است:

داستان خود‎‎نگاشته/داستان دست اول (The Inside Story): داستان زندگی علمی پژوهشگران مشهور درگیر با موضوع هر فصل را از زبان «خود آن‌ها» تعریف می‎‎کند.

بحث ویژه (Focus On): یکی از مسائل مرتبط با موضوع را که با زندگی روزمره دانشجویان درگیر است، به نحوی همه‎‎جانبه و عمیق واکاوی می‎‎کند. (مثلاً یکی از بحث‎‎های ویژه فصل یازدهم: آیا اینترنت باعث صمیمیت می‎‎شود یا انزوا؟)

نمای نزدیک پژوهش (Research Close-Up): یک پژوهش را با جزئیات تشریح می‎‎کند تا ذهن دانشجویان به نحوی انتقادی، با روش‎‎های متنوع و فنی پژوهش در روان‎‎شناسی اجتماعی آشنا شود.

پی‎‎نوشت (Postscripts): بخش پایانی هر فصل که ذهن مخاطب را با پرسش‎‎ها و بینش‎‎هایی عمیق و برگرفته از مطالب فصل بر‎‎می‎‎انگیزد.

کتاب «روانشناسی اجتماعی» تالیف دیوید مایرز به ترجمه شمسی‌پور و زهرایی در ۵۴۴ صفحه به بهای ۲۸ هزار تومان از سوی انتشارات ارجمند در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. 



• «روانشناسی محیط»

«روانشناسی محیط» با ترجمه حسن شمس اسفندآباد به عنوان منبع درسی برای دانشجویان مقطع کارشناسی رشته روانشناسی کار و مدیریت به ارزش دو واحد درسی تدوین شده است و همچنین به عنوان منبع مبنایی برای دانشجویان رشته هنر قابل استفاده است. این کتاب شامل دوازده فصل است. محتوای فصول به ترتیب به ماهیت و تاریخچه روانشناسی محیط، ادراک و شناخت محیطی، نگرش‌های محیطی، نظریه‌های مربوط به رابط بین محیط و رفتار، استرس‌های محیط و راه‌های کنار آمدن با آن و... اختصاص یافته است. در پایان هر فصل نیز خلاصه ارائه شده است.

«روانشناسی محیط» به ترجمه حسن شمس اسفندآباد با شمارگان هزار نسخه در ۳۰۴ صفحه به بهای ۱۰۵ هزار ریال از سوی انتشارات سمت منتشر شده است.


• «آسیب‌شناسی اجتماعی با نگاهی به ادیان»

«آسیب‌شناسی اجتماعی با نگاهی به ادیان» تالیف جواد اژه‌ای از سوی انتشارات سمت منتشر شده است. مؤلف در این کتاب سعی کرده است ضمن توجه مقدماتی به درس آسیب‌شناسی اجتماعی، به ارائه کلیاتی درباره جامعه، بعد اجتماعی انسان و جامعه‌پذیری، کج‌روی و واکنش‌ها و همین‌طور انحرافات اجتماعی از دیدگاه قانون به نقش انبیای الهی در بازداری از کج‌روی‌ها و انحرافات اجتماعی و هم‌نوایی‌ها و ناهمنوایی‌ها از دیدن ادیان به‌ویژه دین اسلام، بپردازد، بنابراین برای نیل به هدف فوق علاوه بر دیدگاه قرآن، پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) دیدگاه برخی از دانشمندان اسلامی نیز، مطرح شده است.

عناوین فصل‌های کتاب شامل کلیاتی در مورد انحرافات اجتماعی، جامعه‌پذیری و فرهنگ‌پذیری، واکنش نسبت به کج‌روی، خشونت و مسائل اجتماعی، انحرافات اجتماعی و کج‌روی از نگاه دین است.

«آسیب‌شناسی اجتماعی با نگاهی به ادیان» تالیف جواد اژه‌ای در ۳۰۴ صفحه به بهای ۸ هزار تومان از سوی انتشارات سمت در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما