شناسهٔ خبر: 42144 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری دومین همایش شعر مشترک دوستی ایران و افغانستان

دومین همایش شعر دوستی ایران و افغانستان، به مناسبت سی وهفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور شاعران مطرح ایران و افغانستان برگزار شد.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ شرکت کنندگان در این مراسم که به همت رایزنی فرهنگی ایران و وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در تالار کنفرانس های وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کابل برپا شد، با خواندن شعرهایی از نوع غزل، مثنوی و شعر نو و سپید، یاد و خاطره دوستی دو ملت را گرامی داشتند.
اسماعیل امینی دبیر علمی جشنواره فجر، ناصر فیض شاعر و طنزپرداز و محمدجواد شاهمرادی، شاعر، با خواندن شعرهایی، شرکت کنندگان افغان را به تشویق واداشتند.
همچنین مصدق خلیلی در این مراسم، با تقدیر از شاعران کشورمان، خواهان تقویت و گسترش روابط فرهنگی دو کشور شد.
وی مشترکات دو ملت بسیار گسترده دانست و افزود: ایران و افغانستان، دارای مشترکات زبانی، دینی، فرهنگی و تاریخی عمیق و ناگسستنی هستند و هر دو ملت باید از ظرفیت های یکدیگر به نحو احسن استفاده کنند.
سیدرضا محمدی شاعر و نویسنده، کاوه جبران، رامین مظهر، ذکریا راحیل و دیگر شاعران افغانستان نیز اشعاری در موضوعات مختلف خوانش کردند.
ناصر جهانشاهی رایزن فرهنگی ایران در افغانستان، پیشرفت های موجود در ایران از جمله در موضوعات فرهنگی و ادبیات را نمونه ای از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در ۳۷ سال گذشته عنوان کرد و گفت: ایران اسلامی به برکت انقلاب شکوهمندی که در سال ۵۷ به وقوع پیوست، توانست خود را به قله های رفیع پیشرفت و سربلند برساند.
بنا بر اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اولین همایش مشترک شعر دوستی ایران و افغاتستان، بهمن ماه سال گذشته با حضور شاعران مطرحی همچون جواد محقق، استاد جعفری، ذکریا اخلاقی، حامد عسکری و مجید یزدی، برگزار شده بود.

** برگزاری نمایشگاه عکس «ایران سرزمین زیبای من» در افغانستان
خبر دیگر از افغانستان اینکه؛ همزمان با شروع ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، نمایشگاه عکسی با عنوان «ایران سرزمین زیبای من» با حضور استادان و دانشجویان دانشگاه کابل، در اتاق ایران شناسی این دانشگاه افتتاح شد.
این نمایشگاه شامل تصاویری از دستاوردهای انقلاب اسلامی، مناظر طبیعی و باستانی، پیشرفت های علمی، آموزشی و ورزشی است که به شکلی زیبا، با فضایی دل انگیر و مسرت بخش در اتاق ایران شناسی دانشگاه کابل تزیین شده است.

نظر شما