شناسهٔ خبر: 42161 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«کتاب تقوا» منتشر شد

دفتر سوّم از مجموعه دفاتر «سیروسلوک»، از تألیفات آ یت الله مظاهری با عنوان «تقوا»، منتشر شد.

 

سیرو سلوک

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مجموعۀ مباحث «سیروسلوک» آیت الله مظاهری، مشتمل بر یک مقدّمه و چند دفتر است. پیش از ا ین، مقدّمۀ مباحث سیروسلوک با عنوان «سلوک معنوی در پرتو نور قرآن و عترت» و دفتر اوّل با عنوان «یقظه» و نیز دفتر دوّم با عنوان «توبه» منتشر گردید.

در کتاب «تقوا» علاوه بر اینکه به شرح و تبیین منزل تقوا از منازل سیروسلوک پرداخته شده، به‌طور کلّی موضوع ارزشمند تقوا از منظر قرآن و عترت مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. از این‌رو این کتاب را که مشتمل بر مطالب متنوع و آموزنده‌ای راجع به تقواست می‌توان دایرة‌المعارف «تقوا» نامید.  

در ابتدای مباحث کتاب، تعار یف تقوا از دیدگاه علوم مختلف و نیز ارتباط بین ایمان و تقوا تبیین شده و پس از آن، آثار و برکات تقوا از دیدگاه قرآن و عترت بیان گردیده است.

سپس، ارکان تقوا که عبارتند از: اجتناب از محرّمات و اهمیّت به واجبات، تحلیل و تشریح می‌شود و در این راستا، نکات مهمّی راجع به تأثیر اهتمام به انجام مستحبّات و پرهیز از شبهات و مکروهات، در پیشبرد اهداف معنوی و موفقیّت در سیروسلوک، تبیین می‌گردد.

در مبحث ارکان تقوا، مباحث ارزنده‌ای راجع به گناه شناسی و مراحل سقوط معنوی انسان بیان شده و برای تبیین واجبات، علاوه بر واجبات عبادی، ادای حقوق نفس، حقوق سایر مخلوقات اعم از حیوان و انسان‌(مسلمان و غیرمسلمان) و حقوق خداوند تعالی، واجب شمرده شده است.    

راهکارهای علمی و عملی تحصیل تقوا در فصل دیگری از کتاب حاضر تبیین شده و در این زمینه، به چهارده راهکار کاربردی برای کسب تقوای الهی اشاره گردیده است.

فصل مهمی از این کتاب، به شرح اقسام و مراتب تقوا، اختصاص دارد. در آن فصل، تقسیمات تقوا به چندین اعتبار مختلف بیان شده است. در این راستا، تقوای عوام، تقوای خواص و تقوای اخصّ‌الخواص؛ تقوای تبعیضی، تقوای فقهی، ملکۀ تقوا، لقاء و عصمت؛ تقوای مثبت و تقوای منفی؛ تقوای جوارحی، تقوای قلبی، تقوای عقلی و نیز تقوای اجتماعی، تقوای اقتصادی و تقوای سیاسی، به‌صورت مفصّل شرح داده شده است.

در فصل تقسیمات تقوا، از عقل و قلب، به‌عنوان دو ابزار مهم برای تعالی روحی و سلوک معنوی انسان نام برده شده و مطالبی راجع به تقلید کورکورانه، علوم غریبه، سحر و جادو، چشم زخم، نحوست، خرافه، ساده‌لوحی، افراط و تفریط بیان گردیده است.   

در این کتاب، عناصری همچون اتحاد، مساوات، مواسات، عدالت، آزادی، نظارت ملی و اقتباس، عوامل نیل به تقوای اجتماعی محسوب شده و برخی از امتیازات حکومت بر پایۀ تقوا از جمله اینکه: هدف وسیله را توجیه نمی‌کند، پرهیز از سیاست‌بازی و مکر و حیله، بسط عدالت و حاکمیّت قانون، تأمین رفاه مادی، امنیّت و عزّت مردم، انتقادپذیری، تلاش برای ترویج علم و رشد بینش و آگاهی مردم و رستگاری اخروی آنان، بازگو شده است.  

این کتاب نفیس، حاوی نظر یّات و ابتکارات اخلاق ی، عرفان یِ آیت الله  مظاهر ی است و از جمله ویژگی‌های آن برخورداری از نثری روان و قابل فهم و عاری از اصطلاحات غامض علمی است.

ا ین اثر که به همّت مؤسّسۀ فرهنگی مطالعاتی الزّهراء(س) تنظیم شده، در پنج فصل و در ۴۸۰ صفحه، در قطع رقعی منتشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برا ی کسب اطلاعات بیشتر و تهیۀ این کتاب، با شماره تلفن ۳۴۴۹۳۶۷۱ ۰۳۱ تماس بگیرند.

نظر شما