شناسهٔ خبر: 42165 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شاعران حاضر در محافل خارجی شعر فجر چگونه انتخاب می‌شوند؟

دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر می‌گوید شاعران حاضر در محافل خارجی این جشنواره با نظر بنیاد و بر اساس توانایی علمی و ادبی و برگزیده شدن در جوایز علمی انتخاب می‌شوند.

 

اففتاحیه جشنواره بین‌المللی شعر فجر در قم

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست خبری دهمین جشنواره  شعر فجر ظهر امروز با حضور مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی و اسماعیل امینی دبیر علمی این جایزه برگزار شد.

در این نشست خبری، مهدی قزلی با اشاره به برگزاری محافل ادبی این جشنواره اظهار داشت: در هفته جاری محافل شعری در اصفهان، کرمان و بم و شیراز برگزار شده و محفل شعری نیز در کشور تاجیکستان خواهیم داشت.

همچنین اسماعیل امینی نیز در سخنانی از رسانه‌ها درخواست کرد که با نقد روند این جایزه به برگزاری بهتر آن کمک کنند.

وی همچنین تاکید کرد: این جشنواره برای ما و بنیاد ادبیات داستانی و ارشاد نیست، جشنواره‌ای است برای جامعه ادبی و متعلق به هما ماست و حاصلش نیز بدون تردید رشد و نمو شعر و ادبیات ما خواهد بود.

در ادامه این نشست قزلی در پاسخ به سوال مهر درباره اینکه شاعران محافل خارجی این جشنواره چگونه انتخاب شده‌اند گفت: شاعران حاضر در این محافل با انتخاب بنیاد و زیر نظر دبیر علمی انتخاب شده‌اند و موضوعاتی مانند نامزدی آثارشان در جشنواره سال قبل شعر فجر، برگزیده بودن در جشنواره پروین اعتصامی، حضور مثمر ثمر و شناخته شده بودن در جامعه موثر بوده است.

وی افزود: شاعران حاضر در محفل افغانستان شاعرانی بوده‌اند که از سوی جامعه ادبی افغانستان تقاضای زیادی برای دیدار با آنها وجود داشت. در مورد لبنان نیز نمی‌توانستیم محفلی آنجا برگزار کنیم و نقش فردی مانند حجت‌الاسلام زائری که با تمامی شعرای روز لبنان آشناست را نادیده بگیریم. شاعران دیگر نیز به واسطه آشنایی با زبان و ادبیات عرب و نیز تواناییشان انتخاب شده‌اند. مثلا محسن رضوانی دکتری ادبیات را با موضوع شعر مقاومت به پایان رسانده است.

در همین زمینه اسماعیل امینی نیز گفت: به باور من این جلسات باعث می‌شود ما از احوال شعر یکدیگر باخبر شویم و تنها از پنجره فضای مجازی به یکدیگر نگاه نکینم. من در سفری که چند سال قبل به افغانستان داشتم شاهد بودم آنجا تنها چند شاعر جوان ما را آنهم به واسطه حضورشان در فضای مجازی می‌شناسند و فکر می‌کنند اینها شاعرانی بسیار مطرحی هستند. این یک واقعیت است که بسیاری از چهره‌های برجسته ادبی ماحتی در جامعه ما نیز ناشناخته‌اند.

نظر شما