شناسهٔ خبر: 42171 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اظهار نگرانی یکی از ناشران از ریزش تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب سال آینده

مدیر نشر محمد(ص) با اشاره به طرح جابجایی نمایشگاه کتاب از مصلی امام خمینی(ره) به شهر آفتاب، از ریزش تعداد مخاطبان به نمایشگاه کتاب آینده اظهار نگرانی کرد.

 

نمایشگاه کتاب

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ سعید عالم‌گیر، مدیر نشر محمد(ص)، در گفت‌وگویی با اشاره به جابجایی نمایشگاه کتاب تهران از مصلی به شهر آفتاب گفت: خاطرم هست در سال ۷۸ نمایشگاه کتاب استانی مشهد را از شهر مشهد به وکیل‌آباد منتقل کردند؛ البته الآن مشهد بزرگ شده است، آن زمان، وکیل‌آباد جایی خارج شهر محسوب می‌شد و برای رفتن به نمایشگاه اتوبوس گذاشته بودند. تنها کسانی که به آن نمایشگاه می‌آمدند از آسایشگاه‌ها، مدارس و مؤسسات بودند که آنها را با اتوبوس می‌آوردند که آنها هم خرید خاصی نمی‌کردند. یعنی نمایشگاه کاملاً بازدید مردمی‌اش را از دست داد. شما مطمئن باشید که با انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب، نمایشگاه بازدید مردمی‌اش را از دست می‌دهد.

وی بخشی از این امر را در مشکلات رفت‌و آمد دانست و افزود: بازدید نمایشگاه کتاب تهران در مصلی بیشتر از بازدیدی بود که در نمایشگاه بین‌المللی در سئول انجام می‌شد. نمایشگاه بین‌المللی معضلاتی داشت؛ مصلی معضلاتی دیگر، اما شهر آفتاب متفاوت است. هرکس بخواهد از این نمایشگاه دیدن کند، قطعاً باید یک روز کامل وقت بگذارد؛ ولی زمانی که نمایشگاه در مصلی برگزار می‌شد، مخاطب بعد از ظهر یا صبح، زمان می‌گذاشت و به نمایشگاه می‌آمد. البته به دلیل جایگاه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مخاطب این نمایشگاه به‌طور کامل از بین نمی‌رود، اما از نصف کم‌تر می‌شود.

عالم‌گیر با بیان اینکه علاوه بر اینکه مردم به زحمت می‌افتند، ناشران و غرفه‌دارها نیز زحمات زیادی را متحمل خواهند شد، افزود: به‌خصوص کسانی که از شهرستان‌ها می‌آیند. عوامل اجرایی نمایشگاه چندین ساعت قبل از شروع نمایشگاه باید در غرفه‌ها حضور پیدا کنند تا غرفه‌هایشان را آماده کنند. با این اتفاق، به دلیل مسافت زیاد آنها به‌سختی خواهند افتاد.

مدیر نشر محمد(ص) با بیان اینکه این جابجایی نه تنها بر تعداد مخاطبان نمایشگاه اثر می‌گذارد؛ بلکه ناشران نیز از این جابجایی متضرر می‌شوند، گفت: هر ناشر در روز برای جابجایی کتاب‌هایش به محل نمایشگاه، به دلیل خارج از شهر بودن شهر آفتاب، باید هزینه‌هایی بیش از آنچه در نمایشگاه‌های قبل می‌پرداخت، بپردازد و این در شرایط اسفبار وضعیت اقتصادی ناشران اصلاً به‌صرفه نیست. اگر این اتفاق بیفتد، خسارتی که به ناشران وارد می‌شود، منجر به اعتراض‌هایی می‌شود که در سال ۹۶ دوباره مسئولان مجبور به تغییر مکان نمایشگاه خواهند شد.

وی در ادامه به ضررهای احتمالی این جابجایی برای ناشران اشاره کرد و افزود: وضعیت اقتصادی ناشران بدون رودروایستی خوب نیست، هزینه‌های تولید بالا رفته است، اما درآمد خانواده‌ها بالا نرفته است. من چند سال پیش به مرکز آمار مراجعه کردم تا تحقیق کنم که سهم کتاب در سبد خانوارها چقدر است. متوجه شدم که به‌صورت شاخص در هزینه‌های خانوار به سهم کتاب اشاره‌ای نشده است. یک درصد سهم آموزش خانوارها بود که کتاب بخشی از آن بود؛ یعنی کتاب خود به‌تنهایی نتواسته بود سهمی در سبد خانوار داشته باشد. البته سهمی که کتاب از بخش آموزش به خود اختصاص داده بود، چیزی به غیر از کتاب‌های درسی و کمک درسی بود. الآن نیز بعد از گذشت چندین سال وضعیت بهبودی پیدا نکرده است. در این وضع بد اقتصادی ناشران، در حالی که بسیاری از آنها به نقدینگی حاصل از نمایشگاه کتاب دل بسته‌اند، این تصمیم ضربۀ جدی‌ای  به ناشران وارد می‌کند که سال‌ها بعد نیز نمی‌توان آن را جبران کرد.

عالم‌گیر با اشاره به برنامه‌های ارشاد و شهرداری برای ایجاد امکانات لازم برای حمل و نقل مخاطبان نمایشگاه گفت: آماری که مسئولان از  مخاطبان نمایشگاه امسال دادند، میلیونی بود. حدود شش میلیون نفر از نمایشگاه بیست و هشتم بازدید کرده‌اند. اگر نگاه ما به جابجایی نمایشگاه مثبت باشد و قرار باشد همین استقبال از شهر آفتاب صورت بگیرد، شهرداری چند اتوبوس در روز می‌تواند بگذارد تا جواب‌گوی مردم باشد؟

وی ادامه داد: براساس آمار امسال روزانه به‌طور متوسط ۶۰۰ هزار نفر از نمایشگاه بازدید کرده‌اند. اگر یک اتوبوس حداکثر ۱۰۰ نفر گنجایش داشته باشد، روزانه ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس باید مسیر تهران تا نمایشگاه را طی کنند. البته این در صورتی است که همه بخواهند از اتوبوس استفاده کنند. با توجه به خارج از شهر بودن محل نمایشگاه، تمایل مردم برای استفاده از خودروی شخصی افزایش می‌یابد که مشکلاتی از قبیل ترافیک را در پی خواهد داشت؛ در حالی که به دلیل در دسترس بودن مترو در مصلی این مشکلات در آنجا وجود نداشت. زمانی که محل برگزاری، نمایشگاه بین‌المللی بود، من یک روز که ماشین نبرده بودم، مجبور شدم تا خانه پیاده برگردم چون هیچ ماشینی پیدا نمی‌شد؛ ولی در مصلی به دلیل وجود مترو این مشکلات کمتر بود.

نظر شما