شناسهٔ خبر: 42188 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اهدای ۲ هزار نسخه خطی و سنگی به کتابخانه آستان قدس در سال جاری

مدیر اداره مخطوطات کتابخانه آستان قدس رضوی از اهدای بیش از دو هزار نسخه به این کتابخانه در سال جاری خبر داد و گفت: بیش از نیمی از این نسخ به منابع خطی و سنگی اختصاص دارد.

 

نسخه خطی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ کتابخانه آستان قدس رضوی به دلیل بهره‌مندی از گنجینه عظیم و نفیس به عنوان یکی از کتابخانه‌های مهم در جهان اسلام مطرح است. از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از دو هزار نسخه ارزشمند شامل کتاب خطی، چاپ سنگی، عکسی، دست‌نویس و نفایس هنری به گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی افزوده شده که با این میزان، تعداد نسخ خطی این کتابخانه به ۹۸ هزار عنوان رسیده است.

بیشترین تعداد اهدایی از این منابع به نسخ خطی و سنگی اختصاص دارد. به گفته سید محمدرضا فاضل هاشمی، مدیر اداره مخطوطات آستان قدس رضوی، بعد از اطلاع‌رسانی به‌روز و دقیق به محققان، به همت کارشناسان مرکز، بیش از ۲۲ هزار مورد از اطلاعات نسخه‌های خطی، چاپ سنگی، چاپی، کتب دیجیتال، کاربرگه‌ها، کتب عکسی و... وارد پایگاه سیمرغ شده و در جست‌وجوی سامانه، قابل بازیابی خواهد بود تا محققان بتوانند از آخرین اطلاعات نسخه‌های موجود در مخزن خطی مطلع شوند.

وی به فهرست‌نویسی نسخ خطی اشاره و تصریح کرد: از ابتدای سال، حدود۱۰ هزار از منابع موجود فهرست‌نویسی شده که شامل کتب خطی، چاپ سنگی، نسخ دیجیتالی، و پژوهش و معرفی نفایس بوده است. به منظور حفاظت هرچه بیشتر منابع ارزشمند موجود، بالغ بر ۳۴ هزار و ۴۰۰ نسخه خطی، به بخش‌های مختلف از جمله فهرست‌نگاران، بخش دیجیتال‌سازی، بخش مرمت و صحافی، و شورای ارزیابی و بازیابی نسخ خطی واگذار شده که پس از بررسی درخواست‌ها و خدمات‌رسانی لازم، مجدداً به مخزن برگشته است.

مدیر اداره مخطوطات آستان قدس رضوی به دیجیتال‌سازی منابع در این کتابخانه اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، افزون بر ۲ میلیون و ۲۷۲ هزار فایل دیجیتال آثار خطی و منابع مطالعاتی و پژوهشی شامل نسخه‌های خطی، چاپ سنگی، قرآن و جزوات خطی، اسناد، نقشه و مجلات در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی تولید شده است. همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر دو میلیون و ۲۷۲ هزار فریم از نسخه‌های خطی، چاپ سنگی، قرآن و جزوات خطی، اسناد، نقشه و مجلات و روزنامه‌ها، در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی اسکن و دیجیتال‌سازی شده است. در این میان، بیش از ۱۲۲ هزار فریم از قرآن‌های خطی نفیس تصویربرداری شده است. همچنین از اسناد این مرکز، بیش از ۱۳ هزار و ۳۰۰ فریم تصویربرداری شده است.

وی به دیجیتال‌سازی روزنامه‌ها، مجلات و جزوات اشاره و تصریح کرد: بیش از ۷۴۸ هزار و ۷۰۰ فریم از ابتدای سال تاکنون، از مجلات تصویربرداری شده، بالغ بر ۴۴ هزار و ۷۰۰ فریم مربوط به تصویربرداری روزنامه‌هاست و ۱۵ هزار و ۶۰۰ فریم نیز مربوط به دیجیتال‌سازی جزوات است.

فاضل هاشمی به اقداماتی که در راستای حفاظت هرچه بیشتر منابع ارزشمند موجود در سازمان انجام شده، اشاره کرد و گفت: بالغ بر دو هزار و ۲۰۰ جلد کتاب، نسخه پشتیبان دیجیتال تهیه شده، بخش زیادی از فایل‌های دیجیتالی به دستگاه حافظه سازمانی انتقال یافته و افزون بر دو میلیون فریم از فایل‌های دیجیتالی‌شده، مورد بازبینی قرار گرفته است.

نظر شما