شناسهٔ خبر: 42196 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رییس انجمن خوشنویسان: خط نستعلیق ایرانی در آستانه ثبت جهانی است

رییس انجمن خوشنویسان ایران گفت: اقدام های اولیه با یونسکو برای ثبت خط نستعلیق انجام شده و این خط در آستانه ثبت جهانی قرار دارد.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ استاد جواد بختیاری عصر شنبه در نشست تخصصی نقد و بررسی خوشنویسی دوره قاجار که در تالار حافظ حوزه هنری قزوین برگزار شد، افزود: هم اکنون تُرک ها نیز با اقداماتی پیگیر ثبت جهانی این خط هستند و هرگونه تعلل ما در این زمینه موجب پیشی گرفتن آنها از ما می شود.
وی اضافه کرد: خط نستعلیق، هنر هویتی و شناسنامه ای ایرانیان و تنها دست ساخته بشر در طول اعصار است که ساختار زیبایی شناختی بر اساس نسبت های طلایی دارد؛ از اینرو ثبت جهانی این خط از ارزش و اهمیت بالایی برای ایران برخوردار است.
بختیاری در ادامه از تشکیل کمیته اصالت سنجی آثار خوشنویسی خبر داد و گفت: این کمیته با حضور اساتید برجسته این هنر، به منظور سلامت و اطمینان بخشی به آثار خوشنویسی، آثار جدید و قدیم را که توسط اساتید برجسته این هنر خلق شده اند، اصالت سنجی می کند.
وی ادامه داد: خوشبختانه ظرفیت های انسانی برجسته ای در انجمن خوشنویسی کشور حضور دارد که می توانیم با همکاری و بهره گیری از خرد جمعی آنها و با تشکل های غیر دولتی در سال های آینده می توانیم در خاورمیانه و جهان مطرح باشیم.
بختیاری گفت: به منظور تحقق همین هدف و اعتلای هنر خوشنویسی، حدود 17 کمیته مختلف تدوین شده است که با حضور اساتید مطرح خوشنویسی کشور فعالیت و تصمیم گیری خواهند کرد.
بختیاری خاطرنشان کرد: در دوران امروز که سرشار از جذابیت های غیرعاطفی است خوشنویسان جوان ما راه عاطفه، زیبایی و هنر را برگزیده اند و به یقین با این نگاه ویژه و اشتیاق این افراد، خوشنویسی ایران روزهای درخشانی را پیش رو خواهد داشت.
وی ادامه داد: انجمن خوشنویسی، تافته جدا بافته از جامعه کلان ایرانی نیست و به خصوص در عرصه فعالیت های جمعی هنری با تمام کمبودهایی که در طول این سال ها داشته است تلاش کرده تا چراغ آموزش خوشنویسی را روشن نگه دارد.
رییس انجمن خوشنویسی کشور بر ایجاد فضای نقد در آثار خوشنویسی تأکید و خاطرنشان کرد: نقد، بسترساز توافق و هم نشینی سلیقه های مختلف است و جامعه ما بشدت به فضای گفت وگو و تحمل نظر مخالف نیازمند است.

نظر شما