شناسهٔ خبر: 42213 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رشد ١٢درصدی بودجه دانشگاه‌ها

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»، برنامه‌ریزی، حمایت و پشتیبانی، ارزیابی و نظارت، بررسی و تدوین سیاست‌ها و اولویت‌های راهبردی در حوزه‌های تحقیقات و فناوری را بر عهده دارد. ..

فرهنگ امروز/ سعیده شفیعی. پژوهشگر اقتصادی:

«وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»، برنامه‌ریزی، حمایت و پشتیبانی، ارزیابی و نظارت، بررسی و تدوین سیاست‌ها و اولویت‌های راهبردی در حوزه‌های تحقیقات و فناوری را بر عهده دارد. هزينه‌هاي بخش آموزش‌ عالي که متولي امر آموزش در سطوح عالي و تأمین و تربيت نيروي انساني متخصص در مقاطع و رشته‌هاي مختلف است، نوعي سرمايه‌گذاري راهبردي محسوب مي‌شود و این نهاد نقش اساسی در توسعه کشور دارد. بررسی ارقام پیشنهادی بودجه حکایت از افزایش اعتبار ١١,٤درصدی این دستگاه نسبت به ارقام مصوب بودجه سال جاری دارد.
١- بررسی ارقام لایحه پیشنهادی دولت نشان می‌دهد کل اعتبارات بودجه‌ای «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» همراه با بودجه مراکز پژوهشی زیر نظر این وزارتخانه و بودجه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سال آینده با حدود ١١,٤ درصد افزایش نسبت به رقم مصوب سال جاری مواجه شده است. این رقم از ١٠٢هزارو ٣٩٥ میلیارد ریال در قانون بودجه سال جاری به ١١٤هزارو ٩٧ میلیارد ریال در لایحه بودجه سال آینده رسیده که سهم این دستگاه از کل مصارف بودجه عمومی پیشنهادی را به ٤.٣ درصد رسانده است.
٢- بخش عمده بودجه بخش علوم، تحقیقات و فناوری به «دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی» اختصاص دارد. در مجموع ١٢٢ دانشگاه، دانشکده و مرکز آموزش عالی در لایحه سال آینده از ردیف بودجه‌ای برخوردارند که این رقم به غیر از مراکز آموزش عالی تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. این مراکز براساس بودجه مصوب سال جاری، بیش از ٨٠هزارو ٨٢٠ میلیارد ریال اعتبار به خود اختصاص داده‌‌اند که در مجموع ٧٧ درصد، بالغ بر کل بودجه این بخش می‌شود. این رقم در لایحه پیشنهادی دولت با ١١,٨ درصد رشد به ٩٠هزارو ٣٥٠ میلیارد ریال افزایش یافته است و حدود ٧٩.٢ درصد کل اعتبار پیشنهادی این بخش در لایحه بودجه سال آینده است.
٣- ردیف بودجه‌ای مربوط به «پارک‌های علم و فناوری استان‌ها» از ٩٧٢ میلیارد ریال براساس قانون بودجه سال جاری، به هزارو ١٢٨ میلیارد ریال در لایحه پیشنهادی افزایش یافته که حدود یک درصد کل اعتبارات وزارتخانه را در لایحه تشکیل می‌دهد. هدف اصلی این پارک‌ها، افزایش ثروت جامعه از طریق تشویق و ارتقای فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در میان شرکت‌ها و مؤسساتی است که متکی بر علم و دانش در محیط پارک فعالیت می‌کنند.
٤- رقم پیشنهادی بودجه «حوزه ستادی علوم، تحقیقات و فناوری»، با ٨,٦ درصد کاهش از هزارو ٤٨٨ میلیارد ریال به هزارو ٣٦٠ میلیارد ریال در لایحه بودجه سال آینده رسیده است که این رقم حدود ١.٢ درصد کل اعتبارات بودجه‌ای این بخش را به خود اختصاص می‌دهد.
٦- اعتبار پیشنهادی «جهاد دانشگاهی» با ٨,٨ درصد رشد نسبت به رقم مصوب بودجه سال جاری به هزارو ٨١٩ میلیارد ریال در لایحه پیشنهادی افزایش یافته که این رقم حدود ١.٦ درصد کل بودجه پیشنهادی این بخش است. گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها به‌منظور نیل به خوداتکایی، توسعه امور فرهنگی با همکاری حوزه و دانشگاه و گسترش طرح‌های کاربردی به‌منظور به‌کارگیری نتایج پژوهش از اهداف این نهاد است.
٧- ردیف بودجه‌ای مربوط به «سازمان امور دانشجویان» با رشد درخور توجه ٢٢,٨درصدی، از چهارهزارو ٧٩٥ میلیارد ریال براساس لایحه و قانون بودجه سال ١٣٩٤ به پنج‌هزارو ٨٩٠ میلیارد ریال رسیده است که این رقم حدود ٥.٢ درصد کل اعتبارات پیشنهادی این بخش در لایحه بودجه است. چهارهزارو ٣٠٦ میلیارد ریال (٧٣ درصد) از این رقم مربوط به «صندوق رفاه دانشجویان» است که متولی اموری مانند وام تحصيلي، مسکن، ازدواج، خوابگاه، بيمه و خدمات درماني دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

روزنامه شرق

نظر شما