شناسهٔ خبر: 42223 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سیدعباس صالحی: شأن کتاب کمتر از سینما و موسیقی نیست/ صالحی‌امیری: کتابخانه ملی خانه دوم فرهیختگان است

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع برگزیدگان جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال گفت که باید تلاش کنیم تا جایزه کتاب سال را به جشن ملی کتاب تبدیل کنیم چراکه حوزه موسیقی، سینما و تئاتر توانسته‌اند جشن ملی برای خود داشته باشند و کتاب به‌عنوان یک رسانه قدیمی شأنی کمتر از سینما، موسیقی و تئاتر ندارد. همچنین رئیس کتابخانه ملی عنوان کرد که این نهاد خانه دوم فرهیختگان است و باید نهادی در خدمت این قشر از جامعه باشد.

 

سید عباس صالحی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مراسم دیدار برگزیدگان جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه جهانی کتاب سال با سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید رضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی یکشنبه شب (۱۸ بهمن‌ماه) در کتابخانه ملی برگزار شد.
سیدعباس صالحی، در ابتدای این مراسم ضمن عرض خیرمقدم به برگزیدگان جایزه کتاب سال اظهار کرد: باعث افتخار من است که در خدمت فرهیختگان کشورم و فرهیختگان خارجی قرار دارم؛ پژوهشگرانی که شاید برخی از آنها ایرانی نباشند اما ایران وطن دوم آنهاست. همچنین تشکر می‌کنم از همه افرادی که در این مدت برای برگزاری جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال تلاش کرده‌اند.
وی ادامه داد: کتاب سال از لحاظ مسیر داوری در سال‌های گذشته راه درستی را طی کرده است و باعث شده که اعتماد ملی به داوری‌ها جلب شود؛ چراکه هم روش داوری‌ها و هم شفافیت نسبت به گذشته بهتر شده است.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد ارشاد اسلامی، گفت: باید تلاش کنیم تا جایزه کتاب سال را به جشن ملی کتاب تبدیل کنیم، چراکه حوزه موسیقی، سینما و تئاتر به‌مرور توانسته‌اند جشن ملی برای خود داشته باشند و کتاب به‌عنوان یک رسانه قدیمی شأنی کمتر از سینما، موسیقی و تئاتر ندارد.
وی ادامه داد: مسیر جایزه کتاب سال به سمتی است که در سال‌های آینده شاهد جشن ملی کتاب خواهیم بود و امیدوارم که این جایزه محکم و استوار به راه خود ادامه دهد تا جایزه کتاب سال به جشن عمومی فرهنگ مکتوب کشور تبدیل شود.   

 افراد فرهیخته، آینده جامعه را می سازند
در ادامه این مراسم رئیس کتابخانه ملی، ضمن اعلام تبریک و خیرمقدم به برگزیدگان جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: خوشحالم که در این فضای صمیمی و عاطفی در خدمت شما افراد بافضیلت هستم چراکه در حضور شما شمیم علم و فرهنگ به خوبی در کتابخانه ملی احساس می‌شود.
 وی ادامه داد: امیدوارم روزبه‌روز به تعداد انسان‌های فرهیخته جامعه افزوده شود تا شاهد شکوفایی کشور باشیم و کشور به گلستانی برای فرزندانمان تبدیل شود، البته این امر ممکن نیست مگر با کمک افرادی مثل شما چراکه افراد فرهیخته آینده جامعه را می‌سازند.
 صالحی امیری با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در دوره مدیریتش گفت: از دو سال پیش که مسئولیت اداره این سازمان به بنده واگذار شد همواره گفته‌ام که کتابخانه ملی خانه دوم فرهیختگان است و تسهیلاتی را ایجاد کرده‌ایم تا کتابخانه ملی، نهادی در خدمت افراد فرهیخته باشد، به همین منظور در دو سال گذشته هرروز شاهد برگزاری یک تا سه مراسم بوده است.
وی افزود: مراسم رونمایی و نقد کتاب، دمی با حافظ، مثنوی‌خوانی، نشست‌های فرهنگی شب‌شعر از جمله برنامه‌هایی است که در دو سال گذشته شاهد برگزاری آن بوده‌ایم. از همین تریبون اعلام می‌کنم که مجموعه کتابخانه ملی آماده برگزاری و حمایت از هرگونه حرکت فرهنگی است تا این جامعه خسته را از حالت کنونی خارج و به فضای فرهنگی سوق دهد.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در توضیح راهکارهای تبدیل جامعه فعلی به یک جامعه پویا اظهار کرد: اگر ما میوه فرهنگ را انسجام، شخصیت‌سازی، هویت‌سازی و سازگاری بدانیم و با این عناصر چهارگانه در جامعه تبلیغ کنیم، شاهد رشد و شکوفایی فرهنگی خواهیم بود. این امر البته نیاز به بسترسازی دارد که این بستر به وسیله فکر و قلم شما فراهم خواهد شد.
وی ادامه داد: دولت دکتر روحانی از روزی که وارد عرصه شد به این نکته توجه داشت که جامعه ایرانی به احیای اخلاق، فضیلت و معرفت نیاز دارد و در این راستا افرادی مانند شما باید دولت را همراهی کنند.
صالحی امیری در تشریح کتاب‌ها و اسناد موجود در این سازمان گفت: مجموعه‌ای که در آن حضور دارید از بیش از دو میلیون و هشتصد هزار عنوان کتاب، بیش از پنج میلیون نسخه نشریه، بیش از ۳۸ هزار نسخه خطی، بیش از یک میلیون عکس و فیلم و بیش از چند صد میلیون سند تاریخی تشکیل شده است و گنجینه‌ای گران‌بهاست.
وی تاکید کرد: حیات جامعه ایران به حیات فکر و قلم شما وابسته است و امیدوارم که به کمک خود ادامه دهید تا شاهد رشد فرهنگی ایران اسلامی باشیم.
در ادامه این مراسم برگزیدگان جایزه جهانی کتاب سال هریک به صورت مختصر خود را معرفی کردند و در پایان همراه با معاون فرهنگی وزیر ارشاد و رئیس کتابخانه ملی به صرف شام پرداختند. 

نظر شما