شناسهٔ خبر: 42228 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خدا منتقدان «هفت» را بیشتر کند/ اصلاحات با چانه‌زنی

سردبیر و تهیه کننده برنامه «هفت» از تغییرات جدید این برنامه بعد از ایام جشنواره فیلم فجر سخن گفت و بیان کرد که موضوعات این برنامه بیشتر و آیتم ها متنوع تر می شوند.

 

گفتگو با بهروز افخمی

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ بهروز افخمی این شب ها هر شب با برنامه «هفت» وقایع، اتفاقات و گفتگوهای سینماگران در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را پوشش می دهد. برنامه «هفت» هیچ گاه از حاشیه به دور نبوده است و «هفت» افخمی هم از ابتدا تا همین روزهای پخش در ایام برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر درگیر این حاشیه ها بوده است. افخمی در این گفتگو به این حاشیه ها پاسخ داد و از تغییرات جدید برنامه «هفت» سخن گفت.

 

بهروز افخمی در ابتدای سخنان خود درباره واکنش منتقدان برنامه «هفت» که گستره بیشتری پیدا کرده اند، گفت: خدا منتقدان برنامه ما را بیشتر کند. سینمای ایران ورشکسته شده است و این ورشکستگی را کسانی بوجود آورده اند که آن را اداره می کنند، از مدیران دولتی گرفته تا دست اندرکاران و فیلمسازان و بازیگران. بنابراین طبیعی است که منتقد ما باشند و دلیلی ندارد که ما بخواهیم خود را با آنها هماهنگ کنیم.

وی در واکنش به اینکه برنامه «هفت» برنامه ای است که به سینماگران تعلق دارد، اظهار کرد: ما از همان ابتدا بیان کردیم که «هفت» برنامه ای برای مردم و تماشاچیان واقعی است آنهایی که سینما را ترک کرده اند و قرار است اعتماد به نفس پیدا کنند و بفهمند این بساط روشنفکرانه ای که به آنها القا می کند که بلد نیستند فیلم ببینند قلابی است. اتفاقا مخاطب حق داشته است که سینما را ترک کند و کسی که سینما را ترک کرده است همیشه منتظر فیلم خوب است و دوباره بازمی گردد. به هر حال ما برای چنین مخاطبی برنامه می سازیم نه کسانی که این تماشاگران را از سینما بیرون کرده اند.

دلیل حضور نیافتن جیرانی در «هفت»

تهیه کننده برنامه «هفت» درباره حضور نیافتن جیرانی در این برنامه نیز یادآور شد: فریدون جیرانی به نظرم حرف درستی بیان کرد. او گفت نمی داند باید چه کاری در برنامه انجام دهد درحالیکه رسول صدرعاملی که در بخش دیگری از این برنامه حضور دارد عملکرد و برنامه خود را می داند.

وی ادامه داد: فریدون جیرانی بیان می کرد که من نمی دانم که چه کار باید انجام دهم، در حالی که همه کسانی که شما در این برنامه آورده اید مسئولیت مشخصی دارند. به طور مثال رسول صدرعاملی کار مشخصی در این برنامه دارد، اما من کار مشخصی ندارم و به این ترتیب برنامه ام جذاب درنمی آید. این حرف او بسیار خوب بود و مشخص می کرد که او نسبت به برنامه تعهد دارد. ما درباره یکسری مباحث کلی صحبت کرده بودیم و به این نتیجه رسیدیم که هنوز برای جیرانی مشخص نیست که چه کاری باید انجام دهد.

سردبیر برنامه «هفت» همچنین درباره رقابت و تقابل هایی که گاهی بین برنامه های سینمایی در شبکه های مختلف سیما به وجود می آید، تصریح کرد: این رقابت ها بسیار طبیعی است و گاهی در فیلمسازی هم این تقابل ها وجود دارد و گاهی به توطئه کردن هم می رسد. کسی که در این حوزه کار می کند باید پوستش کلفت باشد و از این گونه رقابت کردن ها نباید ناراحت شود. من نیز نسبت به مواردی که شنیده ام ناراحت نشده ام.

نظر افخمی درباره برنامه سینمایی شبکه چهار

وی درباره اینکه چقدر برنامه «سینمای ایران» در شبکه چهار را پیگیری می کند، اظهار کرد: تا الان حتی یک قسمت از برنامه «سینمای ایران» شبکه چهار را هم ندیده ام بلکه شاید روی هم رفته حدود یک ساعت از برنامه را دیده باشم. البته برای من مهم بوده است این برنامه را ببینم اما ساعت پخش این برنامه در ایام جشنواره فجر زمانی است که ما در حال آماده شدن برای اجرای برنامه «هفت» هستیم.

افخمی درباره نظر خود نسبت به این برنامه عنوان کرد: فکر می کنم جنبه سرگرم کنندگی این برنامه پایین است. یک برنامه تلویزیونی ابتدا باید جذاب باشد تا بعد ببینیم که چقدر می تواند مسائل سینمای ایران را مطرح کند و یا روی سینمای ایران تاثیر بگذارد.

وی درباره وجود برنامه های سینمایی مختلف در شبکه های رادیویی و تلویزیونی اظهار کرد: هیچ اشکالی ندارد که برنامه های مختلف سینمایی در رادیو و تلویزیون وجود داشته باشد و اگر سینمای ما زنده و پویا بود، جا داشت که در حدود ۷ برنامه در شبکه ها تولید می شد، اما سینمای کنونی ایران کشش این همه برنامه را ندارد.

تغییرات جدید در «هفت»

سربیر برنامه «هفت» در واکنش به سوالی درباره روند برنامه و انتقاد به طولانی شدن و کاهش جذابیت در آن، اظهار کرد: ما یک یا دو برنامه قبل از جشنواره داشتیم که اتفاقا مردم از آنها استقبال زیادی کرده بودند و برنامه‌ای هم با بیژن نوباوه داشتیم که بعضی گفته بودند گفتگوی ما با وی در آن برنامه طولانی شده بود. البته هنوز مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما آمار دقیقی از هر برنامه به ما ارائه نکرده است ولی خود من به دلیل اینکه زیاد در خیابان پیاده‌ روی می کنم و با مردم در ارتباط هستم، نوعی ارزیابی اجمالی از هر برنامه دارم.

تهیه کننده «هفت» درباره تغییرات جدیدی که ممکن است در این برنامه بعد از ویژه برنامه های جشنواره فجر به وجود آید، توضیح داد: رویکرد و چارچوبی که ما در ابتدا برای برنامه «هفت» طرح کرده بودیم برای مردم تکراری شده است، بنابراین فکر می کنم لازم است بعضی از آیتم ها و یا حتی گفتگوی ابتدایی برنامه کوتاه تر شود و تغییراتی در آنها به وجود آید. همچنین قرار است موضوعات بیشتری در هر برنامه داشته باشیم و به آنها بپردازیم.

اصلاحیه ها را با چانه زنی کاهش می دهیم

افخمی در پاسخ به پرسشی درباره حذفیات این برنامه در سازمان صدا و سیما یادآور شد: یکی از مشکلات ما این است که برای هر برنامه باید مذاکرات زیادی داشته باشیم و تلاش بسیاری انجام دهیم تا بتوانیم حذفیات کمتری داشته باشیم. البته این به این معنا نیست که من نخواهم با مسئول پخش صحبت کنم و یا بخواهم برنامه ام بدون بازبینی روی آنتن برود. اتفاقا شاید اگر چنین خواسته ای داشتم با آن موافقت می شد و می توانستم برنامه ای زنده داشته باشم اما به نظر خودم ناظران پخش درباره بسیاری از مسائل تجربه دارند، مسائلی که خود من علی‌رغم اینکه تلویزیونی هستم به دلیل سال ها دوری از این رسانه از آنها اطلاعی نداشته باشم.

وی در پایان گفت: بنابراین خود من از مسئولان پخش خواهش می کنم که اصلاحات را به من بدهند و بعد برای کاهش آن اصلاحیه ها چانه زنی و مذاکره می کنیم. گاهی پیش آمده است که ۲۰ اصلاحیه داشته ایم و با این چانه زنی ها به دو اصلاحیه رسانده ایم.

نظر شما