شناسهٔ خبر: 42236 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پذیرش ۲۳ نظریه موفق در هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره

نشست خبری حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسرپناه، دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره روز دوشنبه ۱۹/۱۱/۱۳۹۴ در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

 

در نشست خبری دبیر هیأت حمایت از کرسی‌ها اعلام شد:

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روابط عمومی دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، در این نشست خبری که به مناسبت سیزدهمین سالگرد صدور فرمان مقام معظم رهبری «مدظله العالی» مبنی بر تشکیل کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد ومناظره تشکیل شده بود،  حجت ­الاسلام و المسلمین  خسروپناه،  ضمن تبریک به مناسبت ایا­م الله دهه فجر گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی گفت: هیئت حمایت از کرسی­‌های نظریه پردازی، بعد از پاسخ مقام معظم رهبری «مدظله العالی» به جمعی از نخبگان حوزوی، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شد.

 

وی افزودد: هیئت حمایت از کرسی­‌ای نظریه­‍‌‌پردازی، نقد و مناظره  ابتدا در فرهنگستان علوم و  سپس در  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه مستقر شد و در حال حاضر در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می­کند.

 

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه افزود: این هیئت یک مجمع عالی دارد که تاکنون ۱۱۲ جلسه آن برگزار شده و شورای علمی راهبردی هم تاکنون ۸۴ جلسه  داشته است.

 

وی ادامه داد: این  ۵ کرسی علمی هم دارد که عبارتند از: کرسی علوم عقلی، علوم نقلی،  علوم رفتاری،  علوم اجتماعی و  هنر و معماری، که ذیل هر یک از این کرسی‌ها هم شورای علمی مربوطه تشکیل شده است.

 

عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی گفت: هر یک از این کرسی‌ها هم دارای یک شورای علمی هستند که اساتید دارای پایه بالای علمی در آن‌ها عضویتدارند.

 

حجت الاسلام خسروپناه افزود: تاکنون ۳۵۰ جلسه شورای علمی کرسی‌ها تشکیل شده و هیئت حمایت از کرسی های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره توانسته ۷۶ تفاهم نامه همکاری با کمیته‌های دستگاهی منعقد کند.

 

وی ادامه داد: هر دانشگاه و مرکز علمی و پژوهشی دارای کمیته دستگاهی است، که طرح ها ابتدا در این کمیته‌ها مطرح و سپس به دبیرخانه ارسال می شود.

 

عضو شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: ذیل کمیته­‌های دستگاهی و با توجه به نیاز موجود تاکنون ۴۵کارگاه توجیهی در دانشگاه‌های مختلف برگزار شده است.

 

وی افزود: همچنین ۱۱۹ نشست با روسای دانشگاه‌­ها به منظور توجیه فرآیند تصویب و تدوین طرح نامه و نحوه اجرای برنامه­‌های کرسی­‌هابرگزار شده است.

 

حجت الاسلام خسروپناه ادامه داد: تاکنون ۳۳ همایش و هم­‌اندیشی داشته‌ایم که حاصل این همایش‌ها در قالب ۷۲ کتاب و لوح فشرده منتشر شده است.

 

دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره گفت: بیش از ۵۰۰ طرح و نظریه  شامل نوآوری و نقد از مراکز مختلف واصل شده که از میان این طرح­‌ها ۲۷۹ اجلاسیه دفاع و داوری برگزار شده است.

 

وی افزود: از مجموعه ۲۷۹ جلسات داوری، ۲۳ نظریه دارای نوآوری تشخیص داده شده است.

 

حجت­ الاسلام خسروپناه ادامه داد:در دوره جدید فعالیت هیئت حمایت، جدا از کرسی­‌های نظریه­‌پردازی که نیاز به داوری دارد، طرح جدیدی به نام کرسی‌­های ترویجی را نیز راه­‌اندازی کردیم.

 

دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره گفت: کرسی‌های ترویجی داوری ندارد ولی ناقد دارد و به همین دلیل  کرسی­‌های ترویجی ساده‌­تر برگزار می‌­شود.

 

وی افزود: پس از تشکیل کرسی‌­های ترویجی در ۲ سال اخیر از ۳۷۶ کرسی حمایت شده است.

 

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ادامه داد: ان دسته از کرسی‌­های نظریه­‌پردازی و نوآوری  پس از داوری به صورت موفق دفاع می‌شوند، با پیگیری­‌های دبیرخان هیئت حمایت  مورد پشتیبان واقع می‌شوند.

 

وی گفت: گواهی صادره از جانب دبیرخانه هیئت حمایت نیز مورد قبول بنیاد ملی نخبگان، جشنواره فارابی، صندوق حمایت از پژوهشگران و ... است.

 

وی در ادامه این نشست و پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا خانه ملی گفتگوی آزاد تاکنون تشکیل نشده، گفت:خانه ملی گفتگوی آزاد یک عملیات و فعالیت است و باید هر دانشگاهی خانه گفتگوی آزاد باشد، چرا که دانشگاه‌ها و انجمن­‌های علمی مقر گفتگوی علمی است.

 

دبیر هیئت حمایت از کرسی­های نقد و مناظره و نظریه­‌پردازی ادامه داد: خانه ملی گفتگوی آزاد  محلی است که زمینه مناسب به منظور نقد نظرات علمی را بدون هیچ محدودیت فراهم می‌کند.

 

وی افزود: خوشبختانه تاکنون هر نظریه علمی قابل ارائه و نقد توانسته در کرسی‌ها مطرح شود.

نظر شما