شناسهٔ خبر: 42238 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس انجمن حکمت ایران:حدود ۴۰ درصد کتب ابوعلی سینا به چاپ نرسیده است

رئیس انجمن حکمت ایران و استاد سابق دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با دسترسی دانشگاهیان با کتب مهم جهانی مربوط به فلسفه گفت: حدود ۴۰ درصد کتاب های ابوعلی سینا، بزرگ ترین فیلسوف اسلامی، هنوز به چاپ نرسیده است.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ پروفسور غلامرضا اعوانی دوشنبه شب در همایش بررسی نقش استاد شهید مرتضی مطهری در اشاعه حکمت اسلامی در جمع فرهنگیان در سالن شهید مطهری سمنان افزود: در زمان حاضر بسیاری از آثار مهم فلسفی کماکان به چاپ نرسیده است.
وی یکی از اقدامات مهم شهید مطهری را آوردن فلسفه به دانشگاه برشمرد و اظهار داشت: این شهید پنج جلد کتاب در علوم اسلامی فقه، فلسفه، منطق، عرفان اسلامی و کلام اسلامی را برای تدریس در دانشگاه به تحریر درآورده است.
وی جایگاه شهید مطهری را به عنوان عالمی جامع مهم دانست و تصریح کرد : برخی علمای امروز در رشته خاصی تخصص داشته و جامعیت ندارند، جامعیت داشتن در جامعه جهانی امروز بسیار اهمیت دارد.
به گفته این چهره ماندگار فلسفه ، شهید مطهری نقش بیدارکننده را در دوره معاصر دارد.
استاد سابق دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد : اسلام هرگز انحصارطلب نبوده است و همواره انسان را به آموختن علم دعوت می کند و شهید مطهری در این راستا حرکت می کرد، او حقیقت را محدود نمی کرد بلکه به دنبال حقیقت واقعی بود.
اعوانی شهید مطهری را فیلسوف واقعی دانست و خاطرنشان کرد: این عالم بزرگوار حکیم بود و حقیقت را به مبادی الهی ربط می داد و عالم به علوم انسانی و اتفاقات روز دنیا بود. 
وی تصریح کرد: شهید مطهری به دلیل تحصیل در حوزه و فعالیت در دانشگاه به طور دقیق کتب مهم فلسفی را تدریس می کرد و در تفهیم و کارآمدی مفاهیم فلسفی بسیار موفق بودند.
وی ادامه داد : ایران وارث یک میراث عظیم حکمتی است و فرهنگ به وسیله آموزش از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود بنایران وظیفه دانشگاه و آموزش و پرورش انتقال این فرهنگ به آیندگان است.

نظر شما